Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub error 18  (gelezen 1572 keer)

Offline Harman

  • Lid
grub error 18
« Gepost op: 2008/07/13, 14:12:22 »
Ik wil graag ubuntu 8.04 naast xp installeren maar blijft vastlopen op error 18 en ik heb bij verschillende forums gelezen dat ik beslist niet de enige ben. Bij sommigen lukt het om de harde schijf instelling te veranderen maar die wordt bij mij automatisch gedetecteerd. Op een error database lees ik weer dat het om een verkeerde kernel gaat.
Op dit forum lees ik er niks over; blijkbaar moet er een pasklare oplossing zijn die ik nog niet weet.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt
Harman

grub error 18
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/13, 14:39:03 »
Misschien kan dit je vooruit helpen: http://computertip.googlepages.com/grubfoutmeldingen
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

grub error 18
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/13, 15:15:32 »
Misschien alvast handig om te vermelden wat voor computer het is. ??
Leeftijd en wat voor Harddisk je erin gestopt hebt..

Wat ik wel verwarrend vind is dat hetgeen Pjotr zegt over foutmelding 18 volledig anders is dan welke ik uit de officiele handleiding haal ????

Pjotr zegt.
Citaat
Error 18: Fout of niet-ondersteund executable-formaat
Bij Linux betekent dit meestal dat de kernel corrupt is, of dat u probeert op te starten van iets wat geen kernel is. Controleer op tikfouten. Kijk ook of de partities niet veranderd zijn door gebruik van bijvoorbeeld GParted.
In de officiele handleiding staat:
Citaat
18 : Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general).
Wat dus zoveel inhoud dat de bios de geplaatste harddisk niet ondersteund kwa grote.
Soms wil een bios update uitkomst bieden hiervoor, indien dit nog mogelijk is.

Je kan ook een kleine partitie maken op het begin van de harddisk (mag ongeveer 200Mb zijn) en daar de bootflag zetten en dus ook de kernel en grub installeren.
Als je maar binnen de 1023 cylinders blijft met die partitie.

De kernel zelf heeft namelijk totaal geen moeite om grote harddisken te lezen.

Het volledige verhaal:
Error 18
Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB on others.). In more practical terms this means the BIOS is unable to start executing the kernel because the kernel is not located within the block it can access at boot up time.

This can be circumvented by creating a boot partition at the beginning of the disk that is completely within the first 1023 cylinders of the harddrive. This partition will contain the kernel.

The kernel itself does not suffer from the same limitations as the BIOS so after the BIOS has loaded the kernel the kernel will have no problem accessing the whole harddrive. Newer BIOSes will automatically translate the harddrives size in a way that it can be completely contained within the first 1023 cylinders and hence modern computers do not suffer from this problem.
The same error can happen when the BIOS detects a disk in a different way as Linux does. This can happen when changing motherboards or when moving a GRUB-bootable disk from one computer to another. If this happens, just boot with a GRUB floppy, read the C/H/S numbers from the existing partition table and manually edit the BIOS numbers to match. If using a SUSE linux and installing on VM Ware this problem is solved by creating a small partition at the very beginning of the harddisc, and mounting it as /boot.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

grub error 18
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/13, 17:58:59 »
Gandyman, Pjotr123 schrijft: Bij Linux betekent dit meestal dat de kernel corrupt is.
Ik denk dat het probleem met de BIOS wat jij beschrijft minder vaak voorkomt.
Zelf heb ik deze fout ook gehad, het probleem kon ik oplossen met Grub opnieuw te installeren, de verkeerde partitie werd aangewezen.
Op deze wijze dus: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

grub error 18
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/13, 18:41:34 »
Ik begon me postje niet voor niets met
Citaat
Misschien alvast handig om te vermelden wat voor computer het is. ??
Leeftijd en wat voor Harddisk je erin gestopt hebt..
Aangezien het probleem met melding 18 door verschillende soorten fouten komt blijkbaar.

Normaal houd ik me eerst aan de info van de makers voor ik een alternatief pak.

Vind wel dat het er niet duidelijker op word indien meerdere soorten problemen worden aangeduid met 1 foutmelding...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

grub error 18
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/13, 22:46:12 »
Citaat van: Gandyman
Ik begon me postje niet voor niets met
Citaat
Misschien alvast handig om te vermelden wat voor computer het is. ??
Leeftijd en wat voor Harddisk je erin gestopt hebt..
Aangezien het probleem met melding 18 door verschillende soorten fouten komt blijkbaar.

Normaal houd ik me eerst aan de info van de makers voor ik een alternatief pak.

Vind wel dat het er niet duidelijker op word indien meerdere soorten problemen worden aangeduid met 1 foutmelding...
Laten we inderdaad even afwachten wat Harman voor een specificaties geeft van zijn PC en harde schijf.
En het wordt er inderdaad niet duidelijker op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

grub error 18
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/17, 18:31:14 »
Volgens deze handleiding 8.04 geinstalleerd http://www.pendrivelinux.com/2008/04/14/ubuntu-804-usb-hard-drive-install/#more-372 opnieuw opgestart en jawel grub error 18 Of het nu aan externe USB Hard disks ligt of aan Grub, misschien beter te booten van flop of cd rom moet dit nog testen, denk ik toch dat deze fout eerder aan de Engelse beschrijving voldoet, zoals Gandyman al aangaf.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Harman

  • Lid
grub error 18
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/18, 15:07:29 »
Bedankt voor jullie reakties,
maar ik heb eigenlijk nog een installatieprobleempje:
Bij schrijfruimte voorbereiden heb je dus 3 opties: Bij de eerste geeft hij aan 'te klein' bij de tweede (begeleid) ben ik windows xp kwijt, wat niet de bedoeling is, en bij handmatig geeft hij overal aan: 'er is geen basisbestandssysteem gedefineerd.gelieve dit te herstellen vanuit het schijnindelingsmenu.' Hier ben ik de weg kwijt.
Ik geef hier nog even de partities door die hij aangeeft:
                                           grootte             gebruikt
/dev/sda1 ntfs                     161593 mb       7300 mb
/dev/sda5 fat32                   3100 mb           onbekend
/dev/sdb
/dev/sdb5 ntfs                      11038 mb         7500 mb
/dev/sdb6 ntfs                      11079 mb          10700 mb
/dev/sdb7 ntfs                      18983 mb          12700 mb
Bij optie 1 geeft hij aan: Ubuntu 8.04.1
                                    96 % (144.0 gb) waarom hij hier 'te klein' aangeeft is mij niet duidelijk.
Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid geef waar jullie wat aan hebben.
Het eror 18 probleem is dan fase 2
De computer is een intel p4 1.8 en een geforce 440 grafische kaart en 1 gb geheugen.
m.v.g.
Harman