Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AVG geeft aan 2 virussen gevonden  (gelezen 1373 keer)

Offline tryer

  • Lid
AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Gepost op: 2009/02/24, 21:58:12 »
Ik heb al een hele tijd geleden AVG antivirus geïnstalleerd, gebruik die eigenlijk nooit, omdat men aangeeft dat dat niet nodig is in Ubuntu. Nu liet ik voor de zekerheid vanavond na een update het programmaatje draaien: Toen gaf hij aan: Infected files: 2

/lib/modules/2.6.27-11-generic/kernel/drivers/scsi/scsi_mod.ko
/lib/modules/2.6.27-11-generic/kernel/drivers/scsi/scsi_transport_fc.ko

Result: Virus found Downloader.Obfuskated

Ik denk dat het windowvirussen zijn, die in Ubuntu geen kwaad kunnen. Maar kan ze niet weghalen met AVG. Moet ik me ongerust maken ? Hoe kan ik geïnfecteerde bestanden genezen ?


DarkEra

  • Gast
Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/24, 22:14:03 »
Ongerust zou ik me hierom niet maken.

http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid

Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/24, 22:17:14 »
Ik zou ze niet verwijderen lijken nog wel belangrijke bestanden daar in de kernel map

Misschien foutje van AVG

en hier een topic wel in het engels. Heeft precies jouw probleem  ;)
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-security-4/avg-anti-virus-699450/
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 22:19:07 door Dennisgroot »

Offline tryer

  • Lid
Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/24, 22:58:10 »
Bedankt voor de link. Heb het gelezen, erg technisch, je moet de bestanden vergelijken met de bestanden in de bestanden in een schone kernel op cd. Mijn versie 8.10 is een upgrade, heeft er mogelijk mee te maken.

Word er niet veel wijzer van, maar heb ook niet de indruk dat ik me er druk om moet maken.

Als jullie nog suggesties hebben, graag  !

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/25, 00:32:33 »
Heb je AVG geüpdate naar de laatste versie? En de virusdefinities ook?

Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/25, 10:41:11 »
Waarom krijg ik nu opeens twijfels aan de betrouwbaarheid van AVG?
Het zal niet de eerste noch de laatste keer zijn dat antivirusprogramma's 'vals postief' reageren.
De verschillen tusssen ''echte'' en op ''echt lijkende" virussen (of trojans of andere malware) kunnen namelijk heel klein zijn.

Er is blijkbaar ''iets'' mis maar niks ''loos''. ???...Daar kan men dan toch twijfel over hebben lijkt me zo.. :|

AANVULLING:
24-02-2009 gelezen op : http://pcbeveiliging.forumup.nl/viewtopic.php?p=1631&mforum=pcbeveiliging#1631
"Beveiligingsbedrijf Symantec heeft een nieuw zero-day lek in Microsoft Excel ontdekt dat hackers actief misbruiken om systemen met een Trojaanse paard te infecteren. De kwetsbaarheid bevindt zich in Microsoft Excel 2007 en de versie met Service Pack 1. Aangezien er nog geen update beschikbaar is, krijgen gebruikers het advies om geen Excel documenten te openen van bronnen die men niet kent en heeft geverifieerd. Het lek in Microsoft's kantoorsoftware volgt na de ontdekking van een zero-day lek in Adobe Acrobat en Adobe Reader, waarmee aanvallers ook gerichte aanvallen uitvoeren."
EDIT: ONDERSTAANDE VRAAG ZAL IK ALS NIEUW TOPIC STARTEN
Vraag: kan Open Office (dat dezelfde Excel bestanden kan openen...) dergelijke besmette bestanden doorgeven als je deze bestanden vervolgens onder windows zou openen?...Op die manier zou Ubuntu doorgeefluikje voor deze trojan kunnen zijn. Toch nog link dan?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/25, 12:21:21 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline dobby9

  • Lid
Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/25, 11:44:00 »
Het hoeft niet perse een virus te zijn .
Anti virus programmaś testen op zogenaamde signature
Iets kan wel het zelfde signature hebben zonder dat het een virus is
Het is dan een verkeerde virus melding
Sorry weet geen goede vertaling voor signature

Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/25, 14:18:17 »
herkenningsreeks.

Offline tryer

  • Lid
Re: AVG geeft aan 2 virussen gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/25, 19:02:15 »
Heb je AVG geüpdate naar de laatste versie? En de virusdefinities ook?

Ik heb net gecontroleerd welke versie nu op het net staan: dit is:  7.5.51_a1243, en dat is dezelfde versie die ik heb geïnstalleerd. Ook heb ik de definities ge-updated. Ik heb het programma bij het installeren wel aangepast voor 64 bit-versie.