Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje: beeld en geluid over netwerk  (gelezen 2197 keer)

Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Gepost op: 2017/04/26, 13:10:03 »
Ik zou graag eens willen weten of er simpele (betaalbare) oplossingen zijn om beeld en geluid over het netwerk bij weergaveapparaten te krijgen.
Waar denk ik dan aan?

Onze huiskamer-pc staat een eindje af van de tv en stereo. Toch zou ik deze graag willen gebruiken om beeld en geluid van de pc weer te kunnen geven.
En de tv en stereo staan op haalbare afstand van de router. Daar is maar een utp van een paar meter voor nodig.
Het zou dus haalbaar zijn als ik een simpel aansluitapparaat achter de tv en stereo kan aansluiten.

Is er een mogelijkheid/apparaatje wat ik met een utp aan de router hang, waarop dan de tv en stereo aangesloten kunnen worden? Dus met audio out en bv scart aanslutingen erop?
Zodat ik van de pc aan de andere kant in de kamer beeld en geluid over de router kan sturen naar dat apparaat waardoor het beeld op tv en geluid via de stereo weergegeven wordt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/26, 13:35:31 »
Wat je volgens mij nodig hebt is een simpele streamer. Bijvoorbeeld een raspberry pi, maar dan heb je wel een tv met HDMI input nodig. En (vooral video) moet in geschikt format zijn wat de pi kan decoderen.
Wellicht kan een Chromecast ook, maar ook dat HDMI input op de tv nodig.

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/26, 13:52:09 »
- utp kabel rechtstreeks in TV (alleen bij smart-tv)
- TV met wifi
- Raspberry pi (tv met HDMI nodig)
- Miracast

Heb je echt oude meuk zonder (W)LAN of HDMI dan zijn er converter kastjes. Maar of je daar blij van wordt....?
Dan is een nieuwe tv beter.
En goedkoper (stroomverbruik...  ;) ).

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/26, 14:01:34 »
Thanks VV.

[ x ] utp kabel rechtstreeks in TV (alleen bij smart-tv)
[ x ] TV met wifi
- Raspberry pi (tv met HDMI nodig)
- Miracast

Verbinding mogelijk. Maar ik plug de smart tv liever niet rechtstreeks in. Ik wil alleen een beeldsturing náár de tv. Geen smart connection.

Rasp PI zou een optie kunnen zijn. Maar ik vind dat best prijzig.

Miracast klinkt interessant. Is dat rechtstreeks? Als ik het goed heb is de tv te zien door telefoons e.d.
Maar werkt dat een beetje onder ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2017/04/26, 14:03:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/26, 14:07:54 »

Rasp PI zou een optie kunnen zijn. Maar ik vind dat best prijzig.


Als je een Raspberry Pi al prijzig vindt, dan denk ik dat er geen oplossing voor je is. Raspberry Pi is de budget koning voor dit soort projectjes, veel goedkoper gaat het niet worden ben ik bang...

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/26, 14:49:56 »
1 Miracast klinkt interessant. Is dat rechtstreeks?
2 Als ik het goed heb is de tv te zien door telefoons e.d.
3 Maar werkt dat een beetje onder ubuntu?
1 Ja wifi tussen twee devices
2 Ja het scherm wordt op je tv gespiegeld
3 Geen idee, met BBZ10 werkt het prima.

En anders, als je geen wlan wilt: Sneakernet!  =D
https://en.wikipedia.org/wiki/Sneakernet
Een usbstick in je tv duwen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/26, 15:43:02 »
Ik heb een Raspberry Pi Zero W. Die kost 11 euro. Plus een kabeltje van micro USB naar USB en een adapter van mini HDMI naar HDMI. Dan komt er een tientje bij. Behuizing: 5 euro. De rest had ik al.



Dat is qua kosten dan toch wel doenbaar?

Die Pi zero hangt aan Wifi en met OSMC heb je Kodi met alle toeters en bellen.

Ik was gewoon geinteresseerd in het piepkleine ding maar inmiddels blijkt hij een echt nut te hebben. Mijn smart TV heeft Youtube aan boord, maar in geval van een video die ik vanwege een prive karakter of anderzins niet op Youtube wil hebben speel ik hem wel af via de Rasp.

Ik heb Ziggo. Met de moderne Ziggo Mediabox heb je twee USB 3 poorten. Uitgeschakelde poorten. Je wil het allemaal niet geloven. Wie maakt er van zo'n mooi ding nou expres een kreupele bak? Zit daar Brein achter? Daar sta ik dan met mijn video-hobby. Maar gelukkig maakt er iemand die Raspberry.

Succes, Rabbit! Zet hem op.

groet,

Just

PS: in het komende mei nummer van het Helpmij Magazine twee uitgebreide artikelen over de Rasp Pi, aflevering 24 van de GIMP cursus en een artikel over Ubuntu Gnome met assistentie van onze eigen Vanadium! Wat wil je als Linux fan nog meer? Ja, een eigen Nederlandstalig blad ... . Maar dat is helaas zo simpel niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/26, 17:00:09 »
Ik heb een Raspberry Pi Zero W. Die kost 11 euro. Plus een kabeltje van micro USB naar USB en een adapter van mini HDMI naar HDMI. Dan komt er een tientje bij. Behuizing: 5 euro. De rest had ik al.


Dat valt inderdaad mee. Ik zie ook prijzen van 50 euro en meer en dat is mij te prijzig.
Ik heb toch al een hekel aan elke keer weer nieuwe randapparatuur moeten kopen wat eigenlijk nog gewoon werkt, maar dan moet het weer net even anders.  :|

Ik heb Ziggo. Met de moderne Ziggo Mediabox heb je twee USB 3 poorten. Uitgeschakelde poorten. Je wil het allemaal niet geloven. Wie maakt er van zo'n mooi ding nou expres een kreupele bak? Zit daar Brein achter? Daar sta ik dan met mijn video-hobby. Maar gelukkig maakt er iemand die Raspberry.

Dat is ook waarom ik de vraag hier stel. In principe zou het allemaal vrij simpel mogelijk moeten zijn. Het is dat er inderdaad van alles gedwarsboomd wordt, met uitgeschakelde functies ja, en dan ook nog dat spionagegedoe.
Mediaboxje staat hier al. En daar is niets in uitgeschakeld. Mediabox werkt nog stukken beter dan de build in usb's van de tv.
Smart tv hang hier ook niet op het net, en dat wil ik het liefst zo houden.

Maar het is elke keer zo'n geheul met die usb. Het zou zo makkelijk zijn als gewoon het pc beeld op de tv te zien is.
En dat dan het liefst 'met een simpele kabel en niet meer'.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/26, 17:02:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/26, 17:07:42 »
Je hebt dus wel een slimme tv met netwerk? Is het niet mogelijk om die tv wel op je lokale netwerk aan te sluiten maar zonder volledige internet toegang?
En op die manier je tv alleen lokale bestanden te laten streamen.

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/26, 17:11:16 »
Of je haalt bij de Action een HDMI kabel van 10m.
 ;) =D

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/28, 16:36:27 »
Je hebt dus wel een slimme tv met netwerk? Is het niet mogelijk om die tv wel op je lokale netwerk aan te sluiten maar zonder volledige internet toegang?
En op die manier je tv alleen lokale bestanden te laten streamen.

Dit is inderdaad een beetje wat ik zoek maar ik zou niet weten of dit mogelijk is.
Volgens mij moet ik hem altijd op de router aanmelden om in het netwerk opgenomen te worden, en vanaf dat moment hangt de tv op internet, denk ik. En dát wil ik niet.

Het kan met utp. Maar de tv heeft ook hdmi en andere soorten aansluitingen. Zelfs een blauwe beeldscherm connector, maar dat gaat helemaal niet werken met de afstand tot de pc.
Het maakt mij niet hoe, zolang de pc maar signaal kan sturen naar de tv .... en dan zonder internettoegang voor de tv. En het liefst ook nog een aux-uit zodat de stereo er ook meteen op aangesloten kan worden voor muziek en stream-radio.
Ik sta dus voor elke optie open. Zelfs als het een handjevol tientjes gaat kosten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/28, 16:50:38 »
Kijk eens in je router: bij luxere routers kun je van alles instellen, desnoods via een guest network.
(alleen is dat meestal juist wel internet en geen toegang tot de rest...)

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/29, 18:09:07 »
Kijk eens in je router: bij luxere routers kun je van alles instellen, desnoods via een guest network.
(alleen is dat meestal juist wel internet en geen toegang tot de rest...)

Dat is ook een optie ja.  =D Bij access kan ik internet restristions instellen. Nooit op gekomen.
Is dat dan alleen voor internet en blijft netwerk wel beschikbaar? Dan zou dat een serieuze optie zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/29, 18:18:49 »
Verschilt per router/software.

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/01, 13:49:38 »
Dat zal ik dan eens uit gaan proberen.

Andere opties staan nog open.
Het makkelijkste lijkt me een optie waarbij, utp van pc naar kastje, en kastje aansluiten op tv (utp? scart? hdmi?) en radio (audio tulp).
Dus als hier een oplossing voor is..  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vraagje: beeld en geluid over netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/01, 14:29:28 »
Zo'n kastje heet een Raspberry Pi.  ;)
Dan kun je er ook nog voor €5 een infrarood muis/toetsenbord bij kopen (incl verzending vanuit China  :o )