Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu  (gelezen 3659 keer)

MichielArndts

  • Gast
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Gepost op: 2008/02/28, 21:11:02 »
Ik draai op het moment Ubuntu 7.10. Ik zat een beetje rond te kijken naar de andere distributies van Ubuntu waaronder Kubuntu. Het hoe en wat aan screenshots, wel icm KDE4, spraken mij erg aan. Ziet er strak uit en naar mijn idee lijkt het wat logischer.
Maar wat zijn nou precies de voor en nadelen van gnome tegenover KDE. Dan wel KDE4. Dit omdat ik er veel positieve dingen over gelezen heb.
Wie heeft hier ervaring mee en wilt dat delen met mij? Zit eraan te denken om bij Hardy evt de overstap naar KDE te maken.

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 21:16:04 »
Er zijn genoeg topics te vinden over de voordelen en nadelen, zoek maar even.
Als je niet kan kiezen kan je kde-desktop installeren dan kan je tijdens het inloggen bij sessies kiezen voor KDE of GNOME.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/28, 21:45:06 »
Gnome is in Ubuntu strakker en makkelijker, maar KDE heeft heel veel aanpassingsmogelijkheden.
Ze zijn beide goed, er is geen beste, het is een kwestie van smaak.
Mijn advies:
Installeer de kubuntu-desktop in Ubuntu (of ubuntu-desktop in Kubuntu) zoals Gijs al zei, dan kan je bij het inloggen kiezen.
Heb je een keuze gemaakt, dan weet je wat je te doen staat :)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

MichielArndts

  • Gast
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/28, 21:52:37 »
Maar heb diverse stukken hier op het dorum gelezen dat wanneer ik de KDE desktop installeer dat niet erg goed samenwerkt met Gnome. Of is dat verbeters sinds KDE4
Zoja hoe kan ik dat dan beste installeren?

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/28, 22:09:30 »
Citaat van: MichielArndts
Maar heb diverse stukken hier op het dorum gelezen dat wanneer ik de KDE desktop installeer dat niet erg goed samenwerkt met Gnome. Of is dat verbeters sinds KDE4
Zoja hoe kan ik dat dan beste installeren?
Op zich werkt het prima samen, de enigste reden dat ik dat niet doe is dat het menu zo'n puinhoop wordt met alle gnome en kde programma's door elkaar (waarbij niet altijd alles even netjes staat). Er is inderdaad geen beste, heb ze beide uitgeprobeerd en al tijden blijven hangen op KDE 3. KDE4 ziet er mooi uit, maar is nog niet echt af in mijn ogen.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/28, 22:18:44 »
Citaat van: stormzoeker
Citaat van: MichielArndts
Maar heb diverse stukken hier op het dorum gelezen dat wanneer ik de KDE desktop installeer dat niet erg goed samenwerkt met Gnome. Of is dat verbeters sinds KDE4
Zoja hoe kan ik dat dan beste installeren?
Op zich werkt het prima samen, de enigste reden dat ik dat niet doe is dat het menu zo'n puinhoop wordt met alle gnome en kde programma's door elkaar (waarbij niet altijd alles even netjes staat).
doe dan even dit in de terminal:

[code]cd /usr/share/applications/ ; for i in *; do echo “ShowOnlyIn=GNOME

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/28, 22:19:53 »
@nunslaughter
Hey die kende ik nog niet :D Weer wat geleerd, bedankt!
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline tabasco

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/29, 14:20:52 »
Is er bij een dubbele desktop installatie enige performance verschil als bij een enkele desktop installatie? (uitgezonderd de extra harddisk ruimte)

Als dit niet het geval is zou ik altijd voor twee desktops kiezen....

Offline ubby

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/29, 15:43:21 »
Ik vindt KDE4 er goed uitzien maar las in de CT van maart dat deze nog niet perfect is.

Offline Nick1890

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/29, 17:42:24 »
@Nunslaughter

Citaat van: Nunslaughter
Citaat van: stormzoeker
Citaat van: MichielArndts
Maar heb diverse stukken hier op het dorum gelezen dat wanneer ik de KDE desktop installeer dat niet erg goed samenwerkt met Gnome. Of is dat verbeters sinds KDE4
Zoja hoe kan ik dat dan beste installeren?
Op zich werkt het prima samen, de enigste reden dat ik dat niet doe is dat het menu zo'n puinhoop wordt met alle gnome en kde programma's door elkaar (waarbij niet altijd alles even netjes staat).
doe dan even dit in de terminal:

cd /usr/share/applications/ ; for i in *; do echo “ShowOnlyIn=GNOME��  >> $i; done ; cd /usr/share/applications/kde/ ; for i in *; do echo “ShowOnlyIn=KDE��  >> $i; donehierna zullen de kde en gnome programmas alleen in hun desktop te zien zijn...
Thanks voor de tip!!!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/29, 18:23:46 »
allez graag gedaan, maar het is op eigen risico natuurlijk!

ook zal dit als ge al op voorhand kde apps onder gnome hebt draaien (k3b, ktorrent, k9copy, ...) deze uit uw gnome menu verwijderen...
nu niet echt een ramp, gewoon terug het .desktop bestandje aanpassen van het programma...

_mg

  • Gast
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/29, 18:26:41 »
Hoi Ik vraag mij af of de tip om Gnome apps alleen onder gnome te zien en KDE apps onder KDE wel handig is;
ik heb zelf onder ubuntu de kubuntu desktop geinstalleerd maar gebruik toch Gnome; KDE heeft voor mij teveel een windows uitstraling; maar....ik gebruik wel een aantal KDE apps : waaronder Digikam verdwijnt die dan door dat stukje script niet uit mijn menu's??

Groeten

marcel


ik tiep te langzaam; nunslaughter was mij dus al voor...

Offline woteb

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/29, 18:47:01 »
Je kunt KDE programma's gewoon binnen Gnome installeren (omgekeerd natuurlijk ook). Dan is óf Gnome de desktop (met KDE programma's) óf KDE de desktop (met Gnome programma's). Zo gebruik ik Konqueror en K3b (pure KDE programma's) binnen Gnome, maar ik gebruik omgekeerd ook Gnome-media, Eye of Gnome en andere Gnome programma's binnen KDE.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Kaiowas

  • Gast
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/29, 21:45:06 »
Als je op dit moment kubuntu-desktop installeert krijg je toch de oude versie van KDE? Maar van wat ik begrepen heb is KDE 4 pas vanaf versie 4.1 in orde. Ik mis iig een aantal dingen bij mijn KDE 4.0.1, daarom gebruik ik op dit moment gewoon KDE 3.5.9. Maar KDE 4 wordt toch pas interessant als alle applicaties voor KDE 4 (qt 4) ontwikkeld zijn en dat is op dit moment nog niet zo.

Offline tabasco

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/29, 22:38:34 »
Is er bij een dubbele desktop installatie (gnome en kde) enige performance verschil als bij een enkele desktop installatie ? (uitgezonderd de extra harddisk ruimte)

Offline Ramana

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/01, 08:42:42 »
Citaat van: tabasco
Is er bij een dubbele desktop installatie (gnome en kde) enige performance verschil als bij een enkele desktop installatie ? (uitgezonderd de extra harddisk ruimte)
Nee, er is geen verschil. Aleen lijkt het zo: werk je in Gnome en je wilt b.v. een KDE-applicatie starten, bijv. Digikam, dan moeten een aantal KDE-libs worden geladen. Dat duurt even. Omgekeerd is ook waar.  Wellicht iets meer geheugengebruik als je zowel Gnome als KDE-programma's tegelijk draait (een aantal KDE-libs en Gnome-libs actief), maar met voldoende RAM maakt dat niet uit..... Je kunt het laden ietwat versnellen met het proramma preload....

Offline DivinGGoD

  • Lid
Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/04, 13:27:17 »
yes die code zocht ik bedankt :D

Gnome (Ubuntu) vs. KDE(4) Kubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/04, 13:31:03 »
Ik heb kubuntu met kde 4 (remix) cd geinstalleerd gehad deze week en het was niet wat ik er van verwacht had.In mijn geval vond ik het onstabiel en dus ben ik maar weer terug naar ubuntu(prima).
Kubuntu 20.04