Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op NTFS of FAT32 backuppen?  (gelezen 926 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Gepost op: 2013/07/09, 22:30:45 »
Ik moet mijn /home partitie backuppen, vervolgens ubuntu schoon installeren, en dan kan ik weer wat nodig is terugzetten.
Als backup schijf heb ik een FAT32 schijf en een NTFS schijf, geen ext4 schijf. Op welke schijf kan ik het beter backuppen? De maximale groote van FAT32 bestanden speelt geen rol voor mij, alle bestanden zijn kleiner. :|

Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/09, 22:36:37 »
NTFS.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/10, 10:25:29 »
NTFS is het veiligste van de twee, maar in principe is elk format dat ondersteund wordt goed, Ubuntu kan een hoop formaten aan :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joop905

  • Lid
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/10, 10:56:52 »
Wat is beter FAT32 of NTFS?

NTFS heeft zeker een aantal voordelen op FAT32. NTFS beschikt ten eerste over betere beveiligingsmogelijkheden dan FAT32. Bij NTFS kan tot op bestandsniveau worden bepaald welke gebruiker een bestand mag lezen, schrijven en/of uitvoeren. Een ander voordeel is dat NTFS de mogelijkheid heeft voor bestandscompressie. FAT32 beschikt alleen over compressiemogelijkheden op schijf- of partitieniveau (volumeniveau). Door compressie nemen bestanden minder ruimte in beslag op je schijf of partitie. Het nadeel van compressie is echter dat je systeem er net iets trager van wordt.
NTFS is verder aanzienlijk minder foutgevoelig dan FAT32.


Bron:  http://www.xp-helpdesk.nl/fat32-ntfs-verschil.html

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/10, 11:29:20 »
Als backup schijf heb ik een FAT32 schijf en een NTFS schijf, geen ext4 schijf.
Wat is het probleem om er een EXT-schijf van te maken, dat is met gparted zo gebeurd. Als je hem puur voor Ubuntu (Linux) gebruikt, is EXT de natuurlijke weg.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/10, 12:53:00 »
NTFS ondersteunt het rechtensysteem van  Linux niet. Dat is dus niet geschikt als back-up van een Linux-systeem.
TIP: Gebruik een archiefprogramma als zip of gzip om de Linux-gegevens mee te verzamelen en zet dat archief op de NTFS-drive. Dan kun je wel alle Linux-rechten vasthouden in dat archief.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/10, 23:15:03 »
Als dat de keuze is in mijn ogen: NTFS!

FAT32 heeft een beperking voor grote bestanden over 4GB. Daar ben ik een keer lelijk over gestruikeld met een Virtualbox image.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Op NTFS of FAT32 backuppen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/11, 12:59:48 »
FAT32 heeft een beperking voor grote bestanden over 4GB. Daar ben ik een keer lelijk over gestruikeld met een Virtualbox image.
TS geeft aan dat dat voor hem geen probleem vormt:

Citaat
De maximale groote van FAT32 bestanden speelt geen rol voor mij, alle bestanden zijn kleiner.