Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van een eid kaartlezer  (gelezen 5381 keer)

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #75 Gepost op: 2023/02/11, 15:23:52 »
Hallo beste vrienden
 @Bloom  waarom heb ik ook graag eid ? indien men itsme , token en nog een paar andere via de telefoon heeft is het voldoende om bij de Belgische overheid in te loggen.
Maar met  eid kan me de code veranderen op de eid kaart , is gemakkelijk he.
Ondertussen heb ik Zorin os 16 naast ubuntu 22.04 installeert en heb ik heel eenvoudig , zoals bij windows eid kunnen installeren.
Maar nu is mijn vraag hoelang word Zorin 16 ondersteund ?, ubuntu 22.04 is nog vele jaren toch.
« Laatst bewerkt op: 2023/02/11, 15:25:46 door HENDRIK43 »

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #76 Gepost op: 2023/02/11, 16:15:11 »
Even een beetje offtopic: Er had in Ubuntu ook helemaal geen probleem hoeven te zijn als men niet overhaast Firefox via Snap was gaan forceren in de LTS, had daar nog even mee gewacht tot de volgende tussenversie en dan was er tot 24.04 de tijd geweest om dit soort plooien glad te strijken. Heb zelf wel de Snap-versie van FF in gebruik maar heb in NL dan ook geen ID-kaartlezer nodig. Vind het best wel sneu voor de welwillende Belgische Ubuntugebruikers dat iets belangrijks als identificatie bij de overheid opeens niet meer werkt in een LTS terwijl ze zelf niets fout doen.

Hoe lang je support krijgt met Ubuntu is een beetje een complex verhaal aan het worden. Standaard is 5 jaar voor LTS (dus tot april 2027 voor 22.04) maar dat geldt eigenlijk alleen voor de ~2300 pakketten die Canonical zelf beheert (zgn main repo). Daarbuiten heb je die garantie naar mijn weten niet. Wat het geheel complexer maakt is dat je nu Ubuntu Pro (Engels) kan afnemen (gratis voor 5 machines, moet je wel voor registreren) waarmee je nog langer ondersteuning kan krijgen. Maar lijkt me voor de gemiddelde gebruiker niet nodig, je kan beter na 2 jaar overstappen op de volgende LTS

Re: installeren van een eid kaartlezer
« Reactie #77 Gepost op: 2023/02/11, 16:25:32 »
Zorin os word ondersteund tot april 2025
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu