Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260  (gelezen 910 keer)

Pjot

  • Gast
Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260
« Gepost op: 2007/09/17, 09:13:51 »
Hi there,

Ben bezig met een installatie van Ubuntu 7.04 "Feisty Fawn" op een Dell Optiplex GX260. Als ik na de installatie boot krijg ik nog het scherm met Ubuntu en een voortgangsbalk daaronder. Na dat scherm wordt het zwart. Heb op het forum al iets gevonden hierover (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=296326). De laatste tip is in recover mode het commando  Xorg -configure uit te voeren. De dan nieuw gecreerde file heb ik op de juiste plaats gezet (meen me te herinneren xorg.conf.new naar /etc/../xorg.conf, zit op dit moment echter niet achter de bewuste pc en weet het niet helemaal uit mijn hoofd). Na een reboot, start Ubuntu helemaal perfect op. Echter na een volledige shutdown, treedt het probleem weer op.

Which wizzkid can help me out?

Thanks...

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 01:27:30 »
He Pjot, Welkom bij Ubuntu! Leuk om te zien dat er de afgelopen dagen/weken zoveel meer nieuwe mensen bijkomen :)

Als ik het goed begrijp wordt je xorg.conf steeds overschreven?! Voer je toevallig iets uit dat te maken kan hebben met de configuratie van je systeem. Als dit zo is, probeer xorg.conf dan eens terug te plaatsen (in /etc/X11/xorg.conf) en op te starten en dan gelijk afmelden en opnieuw opstarten. Als het goed is wordt je xorg.conf namelijk niet zomaar door een los programma overschreven.

Xorg.conf terug plaatsen doe je in de recoverymode: "cd /etc/X11/" "mv xorg.conf xorg.conf.fout" (de oude hernoemen naar .fout om het te herkennen) "cp xorg.conf.new xorg.conf" (het goede bestand terug zetten naar xorg.conf zodat het kan worden gelezen).
Waarschijnlijk oud nieuws maar voor de zekerheid. Laat weten wat eruit komt!

Pjot

  • Gast
Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/21, 09:36:34 »
Hi Raggar,

Een lange avond verder onderzoeken heeft de volgende conclusie opgeleverd. Als ik het commando Xorg -configure uitvoer, krijg ik het bestand xorg.conf.new. Ik kan daarna met het commando X -config //xorg.conf.new mijn X-windows testen. Als ik dat doe, met Ctrl-Alt-Backspace X-window afsluit en daarna een harde reboot (met powerknop op pc) uitvoer, start Ubuntu netjes op. Als ik vanuit Ubuntu een shutdown doe en dan weer opstart, start Ubuntu niet meer op. De xorg.conf file in de /etc/X11 directory is ongewijzigd. Op een of andere manier wordt ergens anders ook iets weggeschreven, wat vanuit Ubuntu anders wordt gedaan, dan direct vanuit X-windows.

Heb jij enig idee Ragger?

Thanks... Pjot

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/21, 19:01:23 »
Je moet het bestand xorg.conf.new renamen naar xorg.conf en dat in /etc/X11/ plaatsen.

"cp xorg.conf.new xorg.conf"

Pjot

  • Gast
Installatie Ubuntu op Dell Optiplex GX260
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/23, 09:07:47 »
Misschien niet duidelijk uitgelegd, maar dat heb ik ook gedaan...