Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Welke desktop heeft je voorkeur?

Geen, ik gebruik de server installatie.
Unity, dit is toch standaard Ubuntu ?
Gnome (ook de fall-back mode)
KDE, Kubuntu ziet er veel mooier uit.
XFCE, Xubuntu is mooi strak en snel op mijn PC.

Auteur Topic: Welke desktop heeft je voorkeur?  (gelezen 6172 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Welke desktop heeft je voorkeur?
« Gepost op: 2012/05/08, 17:08:55 »
In 2007 (?) is er ook al eens (door mij) deze vraag gesteld, maar toen was er nog geen Unity en het is natuurlijk een aantal jaren geleden, de techniek gaat steeds verder.
Nu Unity door velen gebruikt wordt, ben ik benieuwd hoe het er nu voor staat, mede gezien de vooruitgang die gemaakt is met versie 12.04.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de beste, want er is geen beste, het is een kwestie van smaak en gebruik.

Zelf gebruik ik Xubuntu, met XFCE, die is tegenwoordig net zo strak als Gnome-2 vroeger, maar mist de video effecten, die ik niet nodig heb.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/08, 17:13:48 »
XFCE natuurlijk =D
Lekker strak, snel en handig. Tja, wat wil je nog meer?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/08, 17:28:35 »
KDE, maar niet omdat het er mooi uitziet. Het is een leuke bijkomstigheid, maar ik heb daarbij meer het gevoel dat het een geheel is, iets wat ik mis bij GNOME, en zéker bij KDEXFCE. Hoewel ik Unity geweldig in gebruik vind! Daarom Kunity voor mij ;). Nee, KDE is stabiel, goed, en ook nog eens mooi, daarmee kun je het goed populair maken bij leeftijdsgenoten. Vooral de desktopkubus doet het erg goed, en de minimaliseereffecten ook :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/08, 18:35:29 door Timo »

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/08, 17:30:24 »
Het is een leuke bijkomstigheid, maar ik heb daarbij meer het gevoel dat het een geheel is, iets wat ik mis bij GNOME, en zéker bij KDE.

Ga je nou je eigen desktop afkraken? XFCE bedoel je zeker?

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/08, 17:31:39 »
Moeilijk. Ik werk op dit moment met Xfce en Unity en beide bevallen me ontzettend goed. Unity is in 12.04 naar mijn mening een stuk beter en sneller geworden. Ik ga voor gelijkspel. :)

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/08, 17:31:46 »
Unity en E17.

Een optie voor "Andere desktop" zou ook wel mooi zijn IMHO.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/08, 17:34:16 »
Probleem: fanaat van Unity voor mijn laptop en fanaat van KDE voor mijn desktop en ik mag maar 1x stemmen. Dan Unity maar, die gebruik ik 't meeste.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/08, 18:13:40 »
Ik heb gnome-shell ook  geïnstalleerd, met enkele extensies gepimpt, vooral Panel-Docklet v13 is heel handig. De extensies kunnen tegenwoordig ook met Google Chrome geïnstalleerd worden (was nieuw voor mij)
Eerlijk gezegd kan ik op dit moment geen een keuze maken tussen Gnome-shell en Unity  :|
Unity met Ubuntu 12.04 draait bij mij super snel, zeer stabiel en het werkt veel efficiënter dan met de vorige versies. Deze 2 Desktops krijgen van mij een 10  :)   

https://extensions.gnome.org/extension/105/panel-docklet/

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/08, 18:31:02 »
Ook hier Kubuntu na een lange zwerftocht van diverse desktops uittesten.
KDE biedt de hoogste consistentie als desktop.

Maar ik gebruik ook Unity en Xfce, maar ik mocht maar 1 stem uitbrengen. Dus KDE krijgt van mij ongetwijfeld de voorkeur (voor heel wat meer redenen dan het 'mooi')
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Pieter2

  • Gast
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/08, 18:33:44 »
Gnome, zowel de Shell als fallback / classic mode

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/08, 18:35:12 »
Het is een leuke bijkomstigheid, maar ik heb daarbij meer het gevoel dat het een geheel is, iets wat ik mis bij GNOME, en zéker bij KDE.

Ga je nou je eigen desktop afkraken? XFCE bedoel je zeker?
Haha, je hebt gelijk. Ik zal het aanpassen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/08, 18:56:51 »
Xfce! Xubuntu is een verademing.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/08, 19:05:33 »
Een optie voor "Andere desktop" zou ook wel mooi zijn IMHO.
Je hebt gelijk, maar ik kan het niet meer aanpassen.
Zo heb ik ook gezocht naar een mogelijkheid om meerdere opties te kunnen aanvinken, maar helaas niet gevonden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/08, 19:06:03 »
Denk dat mijn voorkeur wel bekend is ..Xubuntu.
Wel enkele typische Gnome zaakjes erbij gezet bv Totem ... en Gmusic en Parole er af geknikkerd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/08, 19:42:26 »
Als dit alleen over ubuntu-desktops gaat (want er zijn er nog een pak meer), dan mis ik sowieso LXDE...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

drum

  • Gast
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/08, 19:47:00 »
En niet te vergeten Openbox

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/08, 20:02:25 »
Openbox is strikt genomen geen desktop environment, maar een window manager.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/08, 21:41:20 »
Unity eigenlijk nu.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline petervs

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/08, 22:06:54 »
Unity. Ik heb 'n tijd lang Xubuntu gebruikt, beviel heel goed, maar Unity onder 12.04 vind ik echt super.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/08, 22:51:47 »
Heb unity wat kansen gegeven en ook met cinnamon gewerkt, maar op de één of andere manier bevalt op het moment KDE me erg goed. Heb ook het idee dat m'n laptop het beter trekt. Wat ik wel vreemd vind maar dat een andere discussie :-) Maar het soepel werken van een DE is een stuk van de usability en de ervaring.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/08, 23:05:02 »
Xfce maar dat zal niemand verbazen. =D

Gnome 2 was eerst mijn favoriet  maar Xfce is een zeer goede vervanger en met de nieuwe versie op komst word het er alleen maar beter op.
Al die Compiz effecten zijn voor mij overbodige dingen die in de meeste gevallen niets toevoegen.

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/09, 00:02:30 »
Op dit moment werkt Gnome Shell voor mij het allerlekkerst. Goede tweede is zonder twijfel Xfce, daarna Cinnamon (feitelijk ook gewoon Gnome Shell, maar met wat extensies) en vervolgens KDE. Van MATE weet ik het niet, want dat heb ik nog niet geprobeerd. Unity heb ik diverse keren geprobeerd, maar in mijn geval (dus dit is puur persoonlijk!) nam mijn productiviteit er juist door af door het teveel heen en weer te moeten "pendelen" tussen muis en toetsenbord. Nee, Unity is het niet voor mij. Spijtig...

Op dit moment draai ik dus Xubuntu 12.04, en die bevalt tot nu toe goed, ook omdat het aanvoelt en eruit ziet als het onovertroffen Gnome 2, welke ik nog steeds mis. Maar ergens, diep vanbinnen, kriebelt het nog steeds om tóch over te stappen op Gnome Shell met de nog te releasen Linux Mint 13. Ik zie wel....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/09, 02:05:23 »
Op de installaties die als full-blown desktopcomputer dienen heb ik KDE, anders meestal E17, Fluxbox, LXDE of iets dergelijks.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Patch

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/11, 19:10:16 »
Sinds een paar dagen gebruik ik Kubuntu. Na even Mint en Xubuntu te hebben geprobeerd ben ik -voorlopig?- geland bij KDE.
Voorheen vond ik KDE wat te onrustig qua interface, maar ik moet zeggen dat ze het in de loop der jaren flink hebben verbeterd.

ik ben altijd wel gevoelig geweest voor een beetje bling op de desktop. Met compiz had ik met het rustige gnome een prachtige synthese tussen functie en bling. De rust in een interface kan ik wel waarderen maar het gebrek aan opties is me in Unity echt te gortig geworden!

Ik was aangenaam verrast hoe makkelijk KDE zich tegenwoordig laat tweaken tot een beschaafde interface. De FX heb ik  wat minder schreeuwerig ingesteld (neon fx uit enzo), elke desktop een eigen wallpaper, een paar oude bekende apps zoals Firefox en Thunderbird en ik ben weer up and running.

Wat me vooral opvalt is dat de KDE desktop tegenwoordig zeer stabiel is. Ondanks mijn getweak nog geen crash ervaren.
Unity was niet zo tolerant! ;) Daar heb ik in 2 dagen tijd diverse crashes / glitches doorstaan.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Welke desktop heeft je voorkeur?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/11, 21:54:08 »
Ik gebruikte vroeger altijd de Gnome.
Daar heb ik altijd prettig mee gewerkt.

Toen kwam er een nieuwe laptop, en toen kwam de Unity.
Wat heb ik het kreng vervloekt.

Terug naar Debian (opeens saai),terug naar  Gnome 3(ook vervloekt), terug naar de Unity.
Nu een klein jaartje verder wil ik niet anders meer.
Ik heb de nieuwe 12.04 geinstalleerd, en ik zou niet anders meer willen.

Als bijv. met Windows werk, dan heb ik zoiets van..uhh(pruts syteem)

De Unity is even wennen, maar als je erdoor heen bent....heerlijk.