Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista  (gelezen 2535 keer)

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Gepost op: 2012/03/08, 21:07:15 »
Er gaat iets mis, en ik weet niet wat.
Ik moet 7 menu-items door:
1: taal instellen.... gaat goed
2: tijdzone instellen ... gaat goed
3: toetsenbord instellen... gaat goed
4. partitie instellen.... lijkt goed te gaan... duurt erg lang
5: naam instellen.... wat ik ook doe... het vakje "vooruit" is niet aanklikbaar....

De windows Vista gebruikt ntfs.... ubuntu fat32 (dacht ik)....

hoe moet ik nu verder.... of zou ik de hele vista eraf moeten knikkeren? ( liever niet)
svp help me

Wim
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline axelv

  • Lid
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/08, 21:16:41 »
De windows Vista gebruikt ntfs.... ubuntu fat32 (dacht ik)....

Ubuntu heeft EXT4 als standaard bestandssysteem. Misschien kan je beginnen met te checken welk bestandssysteem je daadwerkelijk gebruikt hebt en indien fat32, te herinstalleren.

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/08, 21:19:19 »
dankje axelv, maar kan ik dan bij stap 4 aangeven dat ik ext4 wil gebruiken?
 
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline axelv

  • Lid
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/08, 21:32:56 »
Bij een nieuwe installatie bedoelt u? Dit hangt af van wat u kiest: bij de opties "(1) installeer op hele schijf" en "(2) plaats ubuntu naast windows" wordt er standaard voor ext4 gekozen. De installer doet dit automatisch. Enkel bij de optie (3), dat je handmatig moet aangeven welke aankoppelingspunten je wilt en welk formaat (ext4, swap,...) kan je eventueel een fout gemaakt hebben? Welke van de 3 heeft u gekozen?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 21:34:39 door axelv »

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/08, 21:41:58 »
ik koos optie 2 : plaats ubuntu naast windows.... met een keuze mogelijkheid bij het opstarten.
Hierna ging hij een uur bezig... toen kwam menu 5 ... voor de namen , passwords etc... maar het
vakje vooruit was niet aanklikbaar
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 21:44:56 door wimapon2 »
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/08, 22:18:00 »
... toen kwam menu 5 ... voor de namen , passwords etc... maar het
vakje vooruit was niet aanklikbaar

Misschien een hoofdletter gebruikt voor de gekozen gebruikersnaam? Die moet met een kleine letter getypt worden.

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/08, 22:38:06 »
O jee, Mikkel, dat is een onverwacht punt... ik antwoorde op de vraag: Hoe heet u:  Wim
ik liet de vakjes gebruikersnaam en wachtwoord leeg ( in de hoop dat ik niet steeds bij opstarten
die dingen moet intypen.)
Bij de naam van de desktop gebruikte ik ook een Hoofdletter..

Ik ben het nu nogmaals aan het proberen, maar hij staat weer te formatteren... dus dat gaat weer even
duren

Wim
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/08, 22:49:37 »
ik liet de vakjes gebruikersnaam en wachtwoord leeg ( in de hoop dat ik niet steeds bij opstarten
die dingen moet intypen.)

Vandaar.... Dat kan namelijk absoluut niet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/08, 22:51:15 »
ik liet de vakjes gebruikersnaam en wachtwoord leeg ( in de hoop dat ik niet steeds bij opstarten
die dingen moet intypen.)
Bij de naam van de desktop gebruikte ik ook een Hoofdletter..

De naam van de pc mag met een hoofdletter, maar vakjes leeglaten niet. Dat zal waarschijnlijk wel de reden geweest zijn dat je niet naar een volgend tabblad kon. ;)
Je kunt nadat de installatie voltooid is ergens instellen dat de pc bij het opstarten door mag starten naar het Bureaublad.

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/08, 23:02:43 »
Heren, dankjewel.
Ik geloof dat de hoofdletter en het invullen van gebruikersnaam en passwoord met kleine letter
de oplossing was.
Hij ging ineens verder.....
Alleen gebruikte ik bij de partitie: gebruik de grootste vrije ruimte.
Wat dit voor ellende gaat opleveren, zie ik vanzelf.

Ik houd goede moed

Wim
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/08, 23:04:02 »
Alleen gebruikte ik bij de partitie: gebruik de grootste vrije ruimte.
Wat dit voor ellende gaat opleveren, zie ik vanzelf.
Hoezo ellende? Is meestal een goede keuze.  :)

Overigens is Ubuntu doorgaans een verademing na Vista.... Sneller, vlotter, soepeler. Geen constant ratelende harde schijf meer. Dat zul je wel merken.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 23:08:42 door Pjotr »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/08, 23:05:37 »
Hij ging ineens verder.....
Alleen gebruikte ik bij de partitie: gebruik de grootste vrije ruimte.
Wat dit voor ellende gaat opleveren, zie ik vanzelf.

Ik houd goede moed

Maar flink duimen, dan. =D  Pc opnieuw opstarten en je weet het. ;)

Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/08, 23:08:26 »
Alleen gebruikte ik bij de partitie: gebruik de grootste vrije ruimte.
Wat dit voor ellende gaat opleveren, zie ik vanzelf.
Hoezo ellende? Is meestal een goede keuze.  :)

Overigens is Ubuntu meestal een verademing na Vista.... Sneller, vlotter, soepeler. Geen constant ratelende harde schijf meer. Dat zul je wel merken.

Volgens mij heeft ie dat al gemerkt gezien het feit dat zijn registratiedatum 1,5 jaar geleden was ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/08, 23:13:59 »
Alleen gebruikte ik bij de partitie: gebruik de grootste vrije ruimte.
Wat dit voor ellende gaat opleveren, zie ik vanzelf.
Hoezo ellende? Is meestal een goede keuze.  :)

Overigens is Ubuntu meestal een verademing na Vista.... Sneller, vlotter, soepeler. Geen constant ratelende harde schijf meer. Dat zul je wel merken.

Volgens mij heeft ie dat al gemerkt gezien het feit dat zijn registratiedatum 1,5 jaar geleden was ;)

Registratiedatum zegt niks over Vista-ervaring. Overigens sowieso een overbodige opmerking.  ???
Tip: http://www.youtube.com/watch?v=5KT2BJzAwbU&noredirect=1
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 23:37:59 door Pjotr »

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/08, 23:38:00 »
Heren, het werkt ...... ben heel blij.
Ik denk dat ik het nog een keertje moet overdoen want er is nog meer ruimte op de schijf beschikbaar.
Omdat dit mijn hoofdcomputer voor dagelijks werk wordt wil ik maximale ruimte hebben.

Inderdaad , ik deed al eerder rommelen met ubuntu. Toen heb ik ook al hier raad gevraagd.
Helaas heb ik de computer waar ik toen ubuntu opzette nu in gebruik voor mijn radio telescoop.
(hij staat 24 uur per dag op maximale capaciteit te werken)
En daarvoor moet ik xp gebruiken... toen heb ik wel ervaring met ubuntu op kunnen doen.
Ik ben erg enthousiast over ubuntu. Alleen kan ik niet alle programma's op ubuntu gebruiken.
( voorbeeld:  BASCOM-AVR, waarmee ik mijn microprocessors programmeer.... )
Mijn hoofd compiler ( pure basic) werkt wel op ubuntu, en daar ben ik heel gelukkig mee.
( als je interesse in mijn programmeer werk hebt , kijk dan op: http://home.kpn.nl/apon001/huis.htm)

Het liefst zou ik helemaal overschakelen op ubuntu, maar dat zou onredelijk veel programmeer werk worden.
Helaas....

Hoe dan ook heren,
Heel erg bedankt voor jullie hulp...

Wim
Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......

Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/08, 23:58:23 »
@Pjotr: Ik vind het erg jammer dat je zo negatief tegen me doet de laatste tijd :(

@Wim: Fijn om te horen dat het werkt! :) Beetje offtopic, maar waar programmeer je precies microprocessors voor? #nieuwsgierig

Offline wimapon2

  • Lid
    • amateur radio-astronomisch waarnemingsstation
Re: probs met installeren ubuntu 10.04 naast Vista
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/09, 10:45:22 »
Beste Vistaus, ja wat offtopic maar meten en regelen is altijd een hobbie van me geweest.
Ik gebruik zo voor van alles en nog wat , in en rond het huis.
Voor mijn radiotelescopen: digitisers, systeem om een antenne een ster te laten volgen, het besturen van een frequentie bron ( si570)
Voor het algemeen: temperatuur efficiency  meet systeem voor een zonne zwembadverwarming,
een loodaccu formeer systeem, een systeem dat het regenwater regelt voor het doorspoelen van het toilet,
infoterminal voor mijn trekker..(temperatuur, toerental, acculaden of ontladen, toerentallen voor de
randapparatuur , accuspanning,, gloeitijd voor de gloeipluggen)

nou, noem maar op: allemaal systeempjes die het leven gemakkelijker en leuker maken.

Ik pak een microprocessor chip, zet die op een printplaatje, soldeer er wat weerstandjes etc omheen,
sluit de diverse externe dingen aan, maak een programmaatje en hupsakee, daar gaat ie.

groetjes
Wim

Een computer is een prachtig stuk gereedschap, jammer dat het zoveel tijd kost om het ding precies te laten doen wat je wilt......