Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ervaringen met dual boot xp ubuntu  (gelezen 9585 keer)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2008/01/28, 21:44:59 »
Citaat van: pjotr123
Terzijde:
@ Richard_Rahl: volgens je profiel woon je in Tilburg. Ken je de HCC daar? We willen met een aantal mensen een Linuxwerkgroep gaan oprichten, en we hebben leden nodig....

Kom eens kijken op een HCC-avond? 12 februari is er weer een:
http://www.hccbrabant.nl/

Groet, Pjotr.
Ik zal het zeker eens overwegen. Op het gebied van Linux moet ik trouwens wel nog veel leren, dus ben ik dan wel tot nut? Maar zeker bedankt voor de tip! :D

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2008/01/28, 22:05:45 »
Citaat van: mcgyver
Die kennis van je weet er blijkbaar niets van. Ik heb al langer dan 2 jaar een dual boot. Kan hij je ook uitleggen waarom "de kwaliteit van de pc weggaat"? Ik wacht met smart op zijn antwoord. Denk ie echt dat zoveel mensen moedwillig hun pc zouden vernielen? Nog nooit zo een kul gehoord. Volgens je deskundige kennis zitten hier dus 8000 whizkids op dit forum. Nou, ik ben echt geen "whiz" (en nog minder kid). Als ie echt verstandig is houdt ie voortaan z'n mond over dingen waar ie geen verstand van heeft.
Ik heb gevraagt warom het niet kan....
het schijnt een ingewikkeld technies verhaal te zijn.
maar het is mij op deze manier uit gelegd...

de eerste tijd gaat het goed en daar na niet...
warom?
nou er zit iets diep in de pc iets ingewikkelds dat xp tog door krijgt dat er linux is.
er zijn bestandjes die in de war raken..niet weten wat ze moeten....en raakt de pc van slag.
de pc is niet gebouwd voor xp en linux.
dat was de uitleg van die kennis.(heeft hij wel ict gedaan hoorde ik achter af)

juist dat ik vele programma's op mijn pc zet en uitprobeer en en "klooi" op mijn pc(ben eenmaal een nieuwsgierig mens)....gebeurt wel eens wat "mis" op zijn zacht gezecht ;-)
was de dual boot niet geschikt door mijn manier van gebruik van de pc.

ik heb besloten dat ik wil werken op linux (intrenet,schrijven cd branden ect) en xp foto/film bewerking (ivm prettige software en dat ik ook met die software moet werken)

oh ja linux was af te raden..het was te ingewikkeld voor een pc leek.
om te "linuxen" moest je wel verstand van pc hebben
ik heb uitgelegd met behulp van de forum wel heel goed gaat om problemen op te lossen en dat bij xp mij een "wissewas" probleem niet kon oplossen ook al via een forum. (tja dan werd de linux for sterk af geraden voor linux vragen...wat dat is partij trekken wan "ze" willen natuurlijk dat je linux gebruikt....
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline darko

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2008/01/28, 22:18:18 »
Citaat van: Gohelena
nou er zit iets diep in de pc iets ingewikkelds dat xp tog door krijgt dat er linux is.
er zijn bestandjes die in de war raken..niet weten wat ze moeten....en raakt de pc van slag.
de pc is niet gebouwd voor xp en linux.
Ha ha die dekselse jongens van Microsoft, vol met truuks om onschuldige Linux gebruikers te pesten...

Maarre, ff serieus, ik denk dat deze kennis dit zelf ook niet echt gelooft, maar je meent te moeten behoeden voor allerlei brokken die hij verwacht te moeten opruimen.

Dual Boot werkt bij mij in ieder geval probleemloos.

ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2008/01/28, 22:37:42 »
Gohelena ik heb nu toch bij heel veel mensen Ubuntu geinstalleerd die geen bal verstand van computers en van software hebben.

Ze hebben dus ook geen verstand van Windows en slopen dit dus regelmatig.
Ze hebben ook geen verstand van Linux en dit blijft helemaal heel bij ze.

RARARA hoe kan dat.

Ik installeer de boel en het werkt.
Ze hebben dan wel het voordeel dat ik het doe en wat extra's installeer en de boel een beetje netjes maak zodat alles naar behoren werkt.

Bij de meeste staat Dapper Drake nu nog zonder 1 probleempje te werken en die mensen werken er dagelijks mee.

Dat je echt verstand moet hebben van Linux is flauwekul.

Je moet ook verstand hebben van Windows, anders werkt dit ook niet goed.
Voordat je Windows lekker aan het werk heb ben je menig uurtje zoet met drivers & codecsen installeren en de boel goed tweaken.

Dit verhaal wat hij je verteld is dus grote flauwekul.
Windows is mintens even moeilijk als Linux, in dit geval Ubuntu wat de meest gebruikers vriendelijke distro is.

Dat Windows en zijn programma's van slag raken door een dualboot met Linux  slaat helemaal nergens op.
Ze zien elkaar niet eens en Windows zelf kan in principe nix met Linux.

Een beeldend voorbeeld.

Stel je voor 1 garage waar normaal 1 auto instaat, een Opel.
Nu koop je nog een auto, een volkswagen, en zet die ook in die garage.

Dus nu staan er 2 auto's in die garage.

Jouw kennis beweerd dus wanneer die Opel een lekke band heeft en je komt na een nachtje terug, die Rolls Royce ook een lekke band heeft omdat ze in dezelfde garage staan.

Ik weet nog een hele goede psychiater voor die man..... :P

Het aller enigste waarmee je een partitie van Windows kan verstoren is door regelmatig Vanuit Linux dingen te schrijven/kopieren op die Windows partitie.
Hij raakt dan erg gefragmenteerd en je zal dus regelmatig moeten defragmenteren in Windows.

Voor de rest is een dualboot net zo veilig als een Opel en een Rolls Royce samen in 1 garage te zetten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2008/01/28, 22:50:50 »
Gandyman je uitleg klopt wel maar zou je eens windows kunnen zeggen inplaats van Windows.

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2008/01/28, 22:58:57 »
Citaat van: Gandyman
Gohelena ik heb nu toch bij heel veel mensen Ubuntu geinstalleerd die geen bal verstand van computers en van software hebben.

Ze hebben dus ook geen verstand van Windows en slopen dit dus regelmatig.
Ze hebben ook geen verstand van Linux en dit blijft helemaal heel bij ze.

RARARA hoe kan dat.

Ik installeer de boel en het werkt.
Ze hebben dan wel het voordeel dat ik het doe en wat extra's installeer en de boel een beetje netjes maak zodat alles naar behoren werkt.

Bij de meeste staat Dapper Drake nu nog zonder 1 probleempje te werken en die mensen werken er dagelijks mee.

Dat je echt verstand moet hebben van Linux is flauwekul.

Je moet ook verstand hebben van Windows, anders werkt dit ook niet goed.
Voordat je Windows lekker aan het werk heb ben je menig uurtje zoet met drivers & codecsen installeren en de boel goed tweaken.

Dit verhaal wat hij je verteld is dus grote flauwekul.
Windows is mintens even moeilijk als Linux, in dit geval Ubuntu wat de meest gebruikers vriendelijke distro is.

Dat Windows en zijn programma's van slag raken door een dualboot met Linux  slaat helemaal nergens op.
Ze zien elkaar niet eens en Windows zelf kan in principe nix met Linux.

Een beeldend voorbeeld.

Stel je voor 1 garage waar normaal 1 auto instaat, een Opel.
Nu koop je nog een auto, een volkswagen, en zet die ook in die garage.

Dus nu staan er 2 auto's in die garage.

Jouw kennis beweerd dus wanneer die Opel een lekke band heeft en je komt na een nachtje terug, die Rolls Royce ook een lekke band heeft omdat ze in dezelfde garage staan.

Ik weet nog een hele goede psychiater voor die man..... :P

Het aller enigste waarmee je een partitie van Windows kan verstoren is door regelmatig Vanuit Linux dingen te schrijven/kopieren op die Windows partitie.
Hij raakt dan erg gefragmenteerd en je zal dus regelmatig moeten defragmenteren in Windows.

Voor de rest is een dualboot net zo veilig als een Opel en een Rolls Royce samen in 1 garage te zetten.
zie je wel!!

ben toch niet gek! ;-)

kijk ik weet ook dat jullie ook niet gek zijn om jullie eigen pc's te verpieteren!
ovegens wat dacht jullie van deze idee?
ik heb het op een pc forum gevraagt en kreeg dir idee aan geboden

Citaat van:
Tip, zet Linux op een andere schijf met de windows schijf eraf,
na de installatie koppel je die weer aan
en kun je opstarten via het biosbootmenu
 om de schijf te kiezen om van op te starten, zit je ook niet met Grub o.i.d.
erg handig  een harde schijf voor Linux daar kan ik ook mijn (linux bestanden kwijt) en de andere voor windows......

ps ik vind linux erg fijn werken..en heb niet eens vernield.....terwijl ik behoorlijk aan gesleuteld heb.....
mmm vreemd????
sommige dingen lopen niet lekker wat fire fox heet ( zie ander draadje) maar daar moet ik hier en daar sleutelen (is niet erg is best leuk) (ik zeur niks voor niks over een dual boot ha ha ha)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Garak

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/05, 22:31:24 »
Heb net vandaag met de handleiding van Sander Thijsen de installatie voltooid, en perfect qua harddisk en zo.
Het enige waar ik tegenaan loop is mijn beeldscherminstellingen: in XP staat het beeld netjes gecentreerd op mijn monitor, bij Ubuntu 7.10 valt de Logoff knop geheel buiten beeld. Als je dit bij de monitor juist instelt (dus horizontaal ' verplaatsen ' van het beeld) dan gebeurt hetzelfde in XP, nl. de Start-knop vakt voor de helft buiten beeld (in other words: het beeld staat niet in het midden).

Betreft hier een NVidia videokaart van SiS. Lijkt me de boosdoener (of is het mijn Belinea monitor 17", die overigens ook behoorlijk gekleurd beeld weergeeft -> paneel-balk boven is toch wit/lichtgrijs, bij mij is die oranje-kluerig).

WIe kan me hier opweg helpen?

O ja, wat me nu ook niet lukt is het GRUB-menu. Ik wil (om redenen genaamd kinderen) dat het systeem na aanzetten na 5 seconden of zo standaard XP start. Ik weet dat ik dat op de commandline moet regelen, maar ben niet zeker van mijn commando. Iemand?

Thanks!

ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/05, 23:02:27 »
Je kan dit niet op de commando regel regelen ?

Je moet de menu.lst bewerken.

Er zijn een paar manieren voor, ik vind de veiligste manier het "default" opstart nummer veranderen.
Hier zit 1 klein nadeel aan, indien je een hele nieuwe kernel krijgt met een grote distupgrade zul je dit nummer weer moeten wijzigen, anders boot hij weer van een oudere kernel af.

Je zal wel zien waarom.

Allereerst maak je een backup van je menu.lst
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backupOm deze weer terug te zetten kan je in veilige modes typen:
sudo mv /boot/grub/menu.lst_backup /boot/grub/menu.lstOpen nu je menu.lst met:
sudo gedit /boot/grub/menu.lstTIP: schrijf of print dit soort dingen om achteraf als je pc niet meer werkt de boel weer te kunnen repareren.

Goed, mijn menu.lst ziet er nu zo uit.
Citaat
## ## End Default Options ##

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root      (hd0,6)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=10c940c2-9534-419f-a9d6-69e1b5ce0f36 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root      (hd0,6)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=10c940c2-9534-419f-a9d6-69e1b5ce0f36 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title      Ubuntu 7.10, memtest86+
root      (hd0,6)
kernel      /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1
Je moet dus helemaal naar beneden scrollen omdat dit allemaal aan het einde staat.

Nu tel je de regels die beginnen met "title"
Je begint bij 0 te tellen dus je ziet mijn Windows staat op regel 4.
NOTE: in werkelijkheid op regel 5, maar die regel met "title      Other operating systems:" tel je niet mee. !

Als je nu helemaal naar boven scrolt in de menu.lst zie je staan:
Citaat
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default      0
Die onderste regel "default      0" gaat het nu om.
die 0 verander je naar 4.

En vanaf nu zal na de ingestelde tijd Windows starten.

Nogmaals ?
Wanneer je een nieuwe kernel krijgt bij een Distupgrade en je verwijdert niet de oude kernel hierna zul je een probleempje hebben omdat dat nu Windows start.

Je zult dan echt weer die default moeten bijstellen omdat er 2 regels met title bij zijn gekomen.

Bij Linux zijn er vele mogelijkheden om tot hetzelfde doel te komen, en dus kan je ook dit doen:
http://computertip.googlepages.com/windowseerstingrub


uiteraard totdat je de oude kernels verwijdert.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Garak

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/06, 08:24:23 »
Wauw Gandyman, dat is nog eens een omschrijving/antwoord. Ik heb al op print gedrukt en ga het straks (als me dat lukt, ben druk aan het klussen) thuis proberen. Ik laat hier weten of het gelukt is.
Nogmaals bedankt alvast.