Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met starten van Ubuntu  (gelezen 3426 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met starten van Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/16, 18:00:29 »
Citaat van: Klaasvaak
de normale live-cd van ubuntu werkte ook niet. Daarbij had ik hetzelfde probleem. Die liveCD van Gparted doet het wel, met een hoge resolutie, maar die heeft geen xorg.conf. Enig idee hoe ik daarvan de configuratie kan ontfrutselen? dat opstartmenu toont wel veel, maar gaat heel snel, is er misschien een manier om dat terug te lezen?
Dat is lastiger. De Gparted LiveCD draait op een versie van Gentoo. Die heeft geen Gedit aan boord als kladblokje. Wel kun je kladblokje Nano gebruiken, waarschijnlijk.

- steek een USB geheugenstaaf in een USB-poort, voordat je de PC opstart
- start je PC op vanaf de Gparted LiveCD
- open een terminalvenster
- tik in: nano /etc/X11/xorg.conf
- probeer het tekstbestand op te slaan op de USB geheugenstaaf.

Klaasvaak

  • Gast
Probleem met starten van Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/17, 19:42:27 »
Dat ga ik straks proberen. Ik heb wel goed nieuws te melden, eindelijk :D
Ik heb mijn hardeschijf mbv Gparted opnieuw ingedeeld, toen mijn Ubuntu verwijderd en volledig opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt internet in ieder geval al wel, omdat mijn filesystem nu een grootte heeft van ongeveer 20GB :)
Daardoor werkt internet nu ook.
Nu ga ik eerst nog een keer jouw xorg.conf proberen, als dat niet lukt ga ik proberen wat je net hebt gezegd.

Ik heb het geprobeerd, maar de code werkt niet bij nano.
Als ik mijn monitor probeer in te stellen volgens het normale menu'tje, dan komt er bij de test een beeld met zwart-witte vakjes (met het formaat van 1 pixel) en krijg ik de mogelijkheid "keep configuration" of "cancel".
Als ik op Keep configuration druk gebeurt er alsnog niets, terwijl ik daarvoor gewoon perfect een 1600x1200 beeld had. Is dat normaal? kan het dan misschien alsnog aan mijn videokaart drivers liggen?

Klaasvaak

  • Gast
Probleem met starten van Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/17, 22:41:27 »
GELUKT! ik heb de restricted drivers van mijn videokaart geinstalleerd. nu kan ik mijn scherm op de juiste resolutie instellen :)
Het nadeel is dat ik nog steeds niet visual effects aan kan zetten. Hij zegt: "the composite extension is not available"
Wat betekent dat en wat kan ik daaraan doen?

Klaasvaak

  • Gast
Probleem met starten van Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/17, 23:58:43 »
oke, ik heb nu hetvolgende gedaan:

go to system > administration > synaptic package manager
in the list on the right search for "xserver-xgl" (type it in to quickly scroll to it). Say OK to the extra packages and install.

Dit lost ook het probleem op van de visual effects. Bedankt voor iedereen's hulp (voornamelijk pjotr123 dus..). Voor nu ben ik even klaar met zeiken denk ik :P
wat mij betreft kan hier een "opgelost" op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met starten van Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/18, 10:01:17 »
Goed dat het je gelukt is. Compliment voor je doorzettingsvermogen: dat is de ware Linux-geest!  :-)