Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cdrom drive toevoegen  (gelezen 862 keer)

cdrom drive toevoegen
« Gepost op: 2020/05/21, 16:31:56 »
Ik volg een instruktie om in Wine een cdrom drive te kunnen toevoegen t.b.v. Foobar:

QUOTE:

Basically, create a folder in / called cdrom. Assign permissions:

chmod go+rx /cdrom
chown root:cdrom /cdrom
Add yourself to the group cdrom:

usermod -a -G cdrom cip
Add to /etc/fstab:

/dev/sr0 /cdrom
You may or may not need to add this as a CD mountpoint in WINE. Try both ways

END QUOTE

bij het toevoegen aan fstab en vervolgens mounten krijg ik de melding: "mount: /etc/fstab: ontledingsfout op regel 22 -- is genegeerd". Regel 22 is dus de regel die ik toegevoegd heb"/dev/sr0 /cdrom"

Ik heb gegoogled maar kom er dus niet achter wat er hier nu fout gaat? Ook de fstab manual geeft me geen duidelijkheid, althans ik kan het niet vinden.

Iemand enig idee?

Offline Bloom

  • Lid
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/21, 17:18:39 »
De fstab-regel is fout. Maak er dit van:
/dev/sr0        /media/cdrom   udf,iso9660 user,noauto     0       0
en zorg dat de directory /media/cdrom bestaat. Maak die desnoods aan als die niet bestaat:
sudo mkdir /media/cdrom


Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/21, 18:43:58 »
heb ik gedaan maar de map /media/cdrom blijft leeg bij geladen cd. Is dit normaal, het is toch gewoon een gelinkte map die dezelfde inhoud zou moeten laten zien als de cd?
« Laatst bewerkt op: 2020/05/21, 18:46:07 door audiolover »

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/22, 08:34:40 »
moet ik soms ook bij de instellingen van /dev/sr0  in "disks" iets veranderen in mountpoint of zo? Misschien zie ik gewoon een stap over het hoofd want het lijkt me toch raar dat dit niet gewoon kan werken?

nahjo

  • Gast
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/22, 09:35:42 »
heb ik gedaan maar de map /media/cdrom blijft leeg bij geladen cd. Is dit normaal, het is toch gewoon een gelinkte map die dezelfde inhoud zou moeten laten zien als de cd?
Ja in de map /media/cdrom zou je de inhoud van de CD moeten zien wanneer alles correct is uitgevoerd.
Heb het nu zelf getest met de instructies van Bloom en het werkt uitstekend.
Dus loop alles nog eens heel nauwkeurig na (kopieer en plak)  :)
Is /dev/sr0 je cdrom? Mogelijk is er ook een link aanwezig als /dev/cdrom die naar het juiste apparaat verwijst.

In winecfg moet dan nog de cdrom gekoppeld zijn aan een Dosdevice zie 4.1.4 Drivesettings.


Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/22, 10:44:42 »
hoewel ik er zeker van was alles goed te hebben ingevoerd, nogmaals alles gedaan (zelfs de oude map /media/cdrom weggegooid en opnieuw aangemaakt) en de map /media/cdrom blijft gewoon leeg.
In "disks" geeft de cdrom speler inderdaad aan sr0 te zijn.

Offline Bloom

  • Lid
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/22, 11:38:26 »
Had je na het veranderen van /etc/fstab de computer herstart?


Je kunt het in principe ook doen zonder herstart via:
sudo mount -a

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/22, 12:16:29 »
Ondertussen al diverse malen opgestart, probleem blijft. Ik gebruik vergelijkbare handelingen met mijn netwerk- en Windows schijven  in fstab, werkt keurig.
Cd-rom werkt ook gewoon maar de koppeling naar een map en naar Wine is een probleem!
Heb al meerdere Linux distro's geïnstalleerd en zelfde probleem.

Offline Bloom

  • Lid
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/22, 12:29:53 »
Vraag 1: kun je de cd-rom wel met succes benaderen in de desktop van Linux, dus zonder Wine?
Vraag 2: Indien ja, heb je wincfg gebruikt om daar in het Drives tabblad de cdrom /media/cdrom toe te voegen als drive D: ?


Je kunt het ook zonder wincfg via de terminal doen:
ln -s /media/cdrom ~/.wine/dosdevices/d:
Als drive D: al bezet mocht zijn bij jou, kies dan e:


In elk geval zal het nooit onder Wine werken als het niet eerst behoorlijk onder Linux werkt.

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/22, 13:03:40 »
zoals ik al aangaf: de cdrom werkt naar behoren. Ik plaats een muziekcd, in "bestanden" zie ik keurig de cdrom/audio cd verschijnen.
In wine al op diverse manieren naar /media/cdrom proberent e verwijzen, dit nu via de Terminal gedaan, vervolgens gekeken en in winecfg staat hij er ook keurig. Het programma, in dit geval Foobar geeft nog steeds de melding: No CD drives found.

Als de map /media/cdrom echter leeg is kan hij sowieso geen inhoud zien?

Foobar even via "snap" geprobeerd: exact hetzelfde.

Kan ik via de Terminal op een andere manier controleren of de cdrom inderdaard als sr0 in het systeem "gezien" wordt?
Als ik lsblk -f uitvoer zie ik sr0 wel actief staan maar zonder toevoeging/omschrijving? Er staat dus:

                                               
sda                                                                   
├─sda1
│    vfat         4550-33F4                             503,2M     2% /boot/efi
└─sda2
     ext4         a8a8773c-f9ab-4d3e-a2a6-8f6f3c7c3d3d   63,1G    17% /
sdb                                                                   
├─sdb1
│    ntfs   Herstel
│                 6EEEF782EEF7413F                                   
├─sdb2
│    vfat         C4F7-C1A8                                           
├─sdb3
│                                                                     
├─sdb4
│    ntfs         4ED6F89CD6F8860D                                   
├─sdb5
│    ntfs   BESTANDEN
│                 58881FEF881FCA80                        3,9G    21% /home/kees
└─sdb6
     ntfs   DOWNLOADS
                  B02235132234DFD0                       76,4G    52% /home/kees
sr0

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/22, 13:28:27 »
lshw:

 *-cdrom
                description: DVD-RAM writer
                product: DRW-24D5MT
                vendor: ASUS
                physical id: 0.0.0
                bus info: scsi@2:0.0.0
                logical name: /dev/cdrom
                logical name: /dev/cdrw
                logical name: /dev/dvd
                logical name: /dev/dvdrw
                logical name: /dev/sr0
                version: 2.00
                capabilities: removable audio cd-r cd-rw dvd dvd-r dvd-ram
                configuration: ansiversion=5 status=ready
              *-medium
                   physical id: 0
                   logical name: /dev/cdrom

Offline Bloom

  • Lid
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/22, 13:44:20 »
Ah, het gaat over een audio-cd! Dat verandert de zaak. Wine kan wel toegang krijgen tot door Linux gedeelde opslagvolumes zoals data-cd's en -dvd's, usb-sticks maar een applicatie als Foobar verlangt rechtstreekse toegang tot de cd-romdrive om die audio-cd te kunnen herkennen en scannen en dat werkt niet op de standaard manier van Wine.
Je kunt dit proberen: https://hydrogenaud.io/index.php/topic,54933.0.html


Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/22, 13:59:44 »
Audio-cd is inderdaad de bedoeling, Foobar is een muziekprogramma. Ik heb een stukje gelezen van dat artikel dat je gelinkt hebt, ik ben dus niet de enige! Ik zal het eens doorlezen in de hoop een oplossing te vinden.

Bedankt voor alle input!

nahjo

  • Gast
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/23, 12:53:31 »
Audio-cd is inderdaad de bedoeling, Foobar is een muziekprogramma. Ik heb een stukje gelezen van dat artikel dat je gelinkt hebt, ik ben dus niet de enige! Ik zal het eens doorlezen in de hoop een oplossing te vinden.

Bedankt voor alle input!
Vraagje is dat Foobar muziekprogramma iets speciaals? In Linux zijn behoorlijk veel players beschikbaar  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/23, 13:38:00 »
Vraagje is dat Foobar muziekprogramma iets speciaals? In Linux zijn behoorlijk veel players beschikbaar  :)
Dé referentie voor audiofielen  =D (sinds vele jaren perfecte gappless playback, perfecte replaygain ondersteuning, consistente tagging, ...). Helaas niet voor Linux, behalve nu gemakkelijk te installeren via Snap, waar het draait op wine. Het bestaat nu ook op Android, waar ik het gebruik. Op Linux gebruik ik Audacious.

Rechtstreeks audio-CD's afspelen op de computer is tegenwoordig een heel zeldzame activiteit geworden. Het is veel handiger die CD's éénmaal te rippen, en dan muziekbestanden af te spelen. Ik weet niet hoeveel muzieksoftware nog het rechtstreeks afspelen van audio-CD's ondersteunt.

nahjo

  • Gast
Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/23, 14:51:16 »
Citaat
Dé referentie voor audiofielen  =D (sinds vele jaren perfecte gappless playback, perfecte replaygain ondersteuning, consistente tagging, ...)
Ah nu begrijp ik waarom dat programma zo belangrijk is draaiend te krijgen. Helaas herken ik vanwege eeuwige (lichte) ruis in een van mijn oren niet het kwaliteit verschil tussen de verschillende spelers.

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/23, 15:12:23 »
Vraagje is dat Foobar muziekprogramma iets speciaals? In Linux zijn behoorlijk veel players beschikbaar  :)
Dé referentie voor audiofielen  =D (sinds vele jaren perfecte gappless playback, perfecte replaygain ondersteuning, consistente tagging, ...). Helaas niet voor Linux, behalve nu gemakkelijk te installeren via Snap, waar het draait op wine. Het bestaat nu ook op Android, waar ik het gebruik. Op Linux gebruik ik Audacious.

Rechtstreeks audio-CD's afspelen op de computer is tegenwoordig een heel zeldzame activiteit geworden. Het is veel handiger die CD's éénmaal te rippen, en dan muziekbestanden af te spelen. Ik weet niet hoeveel muzieksoftware nog het rechtstreeks afspelen van audio-CD's ondersteunt.

Er is inderdaad een installatie via Snap echter ook daar geen cdrom. Daarbij komt nog dat bij installatie via Snap kun je m.i. niet het door mij benodigde "Foobar codecpack" installeren zodat je geen flac, ape e.d. kunt afspelen. Moet je dus weer via omwegen codecs aan je installatie toevoegen.

Re: cdrom drive toevoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/23, 15:14:32 »
Audio-cd is inderdaad de bedoeling, Foobar is een muziekprogramma. Ik heb een stukje gelezen van dat artikel dat je gelinkt hebt, ik ben dus niet de enige! Ik zal het eens doorlezen in de hoop een oplossing te vinden.

Bedankt voor alle input!
Vraagje is dat Foobar muziekprogramma iets speciaals? In Linux zijn behoorlijk veel players beschikbaar  :)

Foobar is 1 van de weinige muziekspelers die ik ken die "on the fly" muziek kan omzetten van wav -> flac en/of alle formaten. Er zijn wel Linux spelers die erop lijken maar die missen dus o.a. deze functionaliteit.