Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken  (gelezen 16832 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/02, 20:16:07 »
Zou mogelijk de oude Packard Bell-PC niet (meer) geschikt zijn voor de nieuwe versies van Ubuntu? (ik weet eigenlijk niet eens wat daar in  zit aan processor en geheugen; het is een Packard Bell Imedia 2905, gekocht in aug 2005)
Dat zou kunnen. In ieder geval is de kans om tegen problemen aan te lopen bij een vijf jaar oude PC, groter dan bij een recenter PC. Behalve problemen met de cd/dvd brander/speler, zouden er ook nog problemen kunnen ontstaan met de harddisk. Ook zou er hardware in kunnen zitten dat niet meer Linux compatibel is, met de huidige Linux versies.

Weliswaar werkt Ubuntu 10.04.1 nog wel op de AthlonXP 1700+ en Dual P3 PC's uit mijn onderschrift, die nog ouder zijn. Maar daarin heb ik later zowel de optische apparaten en de harddisks vervangen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/03, 12:38:27 »
Ik was heel blij dat het gelukt was Ubuntu 8.10 weer te installeren, maar bij een poging om mijn netwerkje te maken heb ik een rommeltje gemaakt in het bestandsbeheer. 
Daarom wilde ik 8.10 opnieuw installeren en dat geeft weer problemen.

Ik heb de installatie nu ik half Nederlands half Engels; en dat vind ik heel storend.
Via System> Beheer> Taalondersteuning> krijg ik de volgende melding:



Het lukt me dus niet om, op de mij bekende manier, alles in het Nederlands te krijgen.
Bestaat er een mogelijkheid om dit via een terminal-bericht wél te realiseren?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/03, 12:54:23 »
Weliswaar werkt Ubuntu 10.04.1 nog wel op de AthlonXP 1700+ en Dual P3 PC's uit mijn onderschrift, die nog ouder zijn. Maar daarin heb ik later zowel de optische apparaten en de harddisks vervangen.

Op de oude Packard Bell-PC 'werkte' Ubuntu 10.04.1 ook wel, het gaf alleen problemen bij het opstarten.
En dat is waar ik zo jaloers op ben; de kennis bij anderen om dan een oplossing te vinden in bijvoorbeeld het vervangen van hardware of het aanpassen van de software.
Als iets niet direct lukt, doen jullie even iets in een terminal en.....voila het werkt :) en ik zit te balen  >:(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/03, 18:50:21 »
 =D KeesS, nu stel je het wel héél simpel voor hoor, alsof wij alles weten. Is niet zo hoor, geloof me vrij.
Maar goed, dat je de pakketten niet kan ophalen/updaten is normaal. 8.10 word niet meer ondersteund dus zijn er geen pakketten meer te downloaden.
Wat je wel zou kunnen doen is de vorige LTS, de 8.04.3 downloaden en installeren. Deze word wel nog ondersteund (daar het een LTS is, en dus 3 jaar ondersteund word. 8.04.3 word nog ondersteund tot in april 2011.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/03, 21:49:23 »
@Heir4c
bedankt voor de tip. Ik heb nog een schijfje liggen met Ubuntu 8.04 <Hardy Heron>.
Die ga ik nu installeren en kijken of ik daarmee meer geluk heb.
Als ik daarvan nog alle updates binnen kan halen, is die dan gelijk aan de LTS 8.04.3?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/03, 22:45:25 »
Ja 8.04 CD + alle updates = 8.04.3
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/03, 22:56:29 »
Beste KeesS,

Een 'idee' waar je wellicht iets mee kan:
Je hebt een 'oudere' pc, maar onder 8.04 werkt het wel, dus hardwarematig lijkt er weinig aan de hand te zijn. Zonder alles in alle geledingen te snappen, je zou tezijnertijd eens LMDE (Linux Mint Debian Edition) kunnen overwegen. Die werkt nl. met een oudere kernel, en past daarom wellicht beter bij je hardware. Niet dat ik je van Ubuntu af wil hebben, maar als het maar werkt voor je, en is het is net zo goed open-source Linux.
Meer info kan je op het Mint-foru vinden: http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?board=53.0

Het is maar een tip. Succes verder!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/03, 23:05:16 »
Helaas de Live-CD met 8.04 was beschadigt, dus die poging mislukt.

Ik heb (eigenwijs) opnieuw een poging gewaagd met Ubuntu 10.04 LTS.
Bij het controleren van de schijf zijn geen fouten gevonden.
Met Gparted heb ik de "Ubuntu partieties verwijderd en wil nu opnieuw gaan installeren.
Nu verschijnt boven op de taakbalk een vreemd icoontje en bij aanklikken geeft dat het volgende schermpje:



Wie kan mij vertellen wat dat betekend?
Heeft dit mogelijk iets te maken met de opstart-problemen?

(dit bericht is vervaardigd en verzonden middels de Live-CD bij een poging 10.04 te installeren.
Ik wacht nu even op een antwoord voor ik verder ga met mijn poging.
Mogelijk heeft doorgaan geen zin ivm de inhoud van dat schermpje, wat ik niet begrijp
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/03, 23:27:12 »
Nooit van gehoord. Heb het even opgezocht via google en vond wat bug meldingen.
Maar toch nog dit gevonden: http://www.linuxfoundation.org/collaborate/workgroups/openprinting/database/backenderrorhandler
Heeft iets te maken met de printer enzo, dus niet zo van tel. Klik gewoon op Close en probeer te installeren.
Je kan wel proberen de LiveCD te starten en dan in het paarse scherm dat je ziet met de twee icoontjes onderaan op een toets drukken (gelijk welke) en dan krijg je het 'oude' menu te zien. Dan klik je op F6 en selecteer je: acpi=off en nomodeset.
Eventueel ook noapic en nolapic maar probeer het eerst met de twee eerst genoemde.
Start zo door of kies ervoor om onmiddelijk te installeren.

Heb je trouwens al eens de alternate geprobeerd? Of een andere distro? bijv.: Lubuntu of Lucid Puppy of zo?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/03, 23:54:24 »
Nooit van gehoord. Heb het even opgezocht via google en vond wat bug meldingen.
Maar toch nog dit gevonden: http://www.linuxfoundation.org/collaborate/workgroups/openprinting/database/backenderrorhandler
Helaas dat is Engels, niets voor mij ???

Citaat van: heir4c
Je kan wel proberen de LiveCD te starten en dan in het paarse scherm dat je ziet met de twee icoontjes onderaan op een toets drukken (gelijk welke) en dan krijg je het 'oude' menu te zien. Dan klik je op F6 en selecteer je: acpi=off en nomodeset.
Eventueel ook noapic en nolapic maar probeer het eerst met de twee eerst genoemde.
Start zo door of kies ervoor om onmiddelijk te installeren.
Dat ga ik morgen proberen; het wordt nu bedtijd voor mij.

Citaat van: heir4c
Heb je trouwens al eens de alternate geprobeerd? Of een andere distro? bijv.: Lubuntu of Lucid Puppy of zo?

Dat is allemaal nieuw en vreemd voor mij; daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/04, 00:01:57 »
De Alternate is tekst gebaseerd. Dus zonder grafische schil. (Eigenlijk wel maar heel miniem.)
Zie hier:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/alternative-download
Nederlandse uitleg:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate

De anderen zijn hetzelfde als Ubuntu met een grafische livecd en zo. En ongeveer hetzelfde manier van installeren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/05, 00:57:42 »
Citaat van: heir4c
Heb je trouwens al eens de alternate geprobeerd? Of een andere distro? bijv.: Lubuntu of Lucid Puppy of zo?

Ik heb vanavond <Ubuntu 10.04 LTS Alternate> gedownload, op een cd gebrand, die op fouten gecontroleerd (géén fouten) en geïnstalleerd. Helaas met het bekende resultaat. >:(

Eerst zit ik 3 minuten naar een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor te kijken.
Dan krijg ik het bekende scherm met de van "missing UUID etc.etc."
als ik dan na (initramfs)+ "exit" weer 2 minuten wacht en op "Enter" druk opent eindelijk Ubuntu 10.04 LTS.

Dus uiteindelijk is het wél geïnstalleerd en werkt het ook, maar die vreselijke "opstart-fout" raak ik niet kwijt.
Ik word er moedeloos van :'( :'(

Vanmiddag heb ik tussendoor ook eens "Linux Mint 9" geïnstalleerd.
Dat lukte wel, maar dat is erg vreemd voor mij; daar moet ik weer alles zoeken.
Ik vond het niet prettig werken en heb het er maar weer af gehaald.
Mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar Ubuntu!!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/05, 16:57:37 »
ik heb een ¨oud¨ laptopje van 5 jaar oud en had ook opstrrtproblemen met Ubuntu en heb nu naar volle tevredenheid Xubuntu geinstalleerd. Het is nu lekker snel, stabiel en je kunt met alle programma´s werken die je in Ubuntu ook hebt. Qua uiterlijk leek het in eerste instantie een terugstapje, maar daar kun je zelf heel veel aandoen en mijn Xubuntu doet neer meer onder voor Ubuntu. Dus misschien een tip om dit eens te proberen?

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #38 Gepost op: 2010/11/05, 20:52:25 »
Een ander alternatief voor Ubuntu is openSuSE http://nl.opensuse.org/Welkom_bij_openSUSE.org
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/05, 23:24:57 »
@tijgertje76  en  @jolo,
Ik waardeer het zeer dat jullie mij willen helpen met een alternatief.
Misschien vindt men mij een eigenwijze oude man, maar ik blijf proberen om "normaal" met Ubuntu 10.04 LTS te werken.

Even heb ik van de week een uitstapje gemaakt naar Linux Mint, maar dat is me niet goed bevallen en dat heb ik weer snel verwijderd.
In 2007 heb ik Windows afgezworen en ben overgestapt naar Ubuntu; daar heb ik nog steeds geen spijt van.

Ook nu werk (wat heet werken?) ;) ik weer met Ubuntu 10.04 LTS en dat bevalt mij goed.
Wat me dwars zit is dat Ubuntu 10.04 LTS op deze computer geïnstalleerd is en (voor zover ik dat kan beoordelen) goed werkt.
Alleen zijn er problemen bij het opstarten, maar dat ligt voor mijn gevoel niet aan Ubuntu.

Het vervelende is dat mij de kennis ontbreekt om die 'opstart-problemen' op te lossen. :'(
Maar mijn voorkeur/voorliefde voor Ubuntu reikt zo ver dat, als het niet anders kan, ik die slechte opstart maar voor lief neem.
Als ik met wat geduld die "opstart" voorbij ben, werkt alles goed en zo lang ik mijn computer niet uit zet of moet herstarten heb ik geen probleem.



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/05, 23:29:07 »
Kees kan je precies beschrijven hoe het opstarten gaat. Bijv zie je het BIOS scherm, Grub menu of alleen een knipperende cursor?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/05, 23:31:45 »
Sorry, dat ik even geen tijd heb om alles door te spitten, maar het doet mij denken aan een probleem dat ik met mijn oude P3/466MHz had.
Daar heb ik toen alle verwijzingen naar de hardeschijf aangepast als /dev/hda1 i.p.v. de sectoren op te geven (?)
Mogelijk was die HD gammel, maar het werkte wel !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/06, 06:50:11 »
Eerst zit ik 3 minuten naar een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor te kijken.
Dan krijg ik het bekende scherm met de van "missing UUID etc.etc."
als ik dan na (initramfs)+ "exit" weer 2 minuten wacht en op "Enter" druk opent eindelijk Ubuntu 10.04 LTS.

-Probeer eens fsck op de harde schijf.
-Missing UUID, misschien heb ergens info staan van een harde schijf wat niet klopt, misschien in de fstab file.
Dus kijk wat UUID van de schijf is en welke in de fstab staat.
-Op het forum staat ook iets van de wachttijd met opstarten langer maken, dit kun je ook proberen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 13:21:58 door heir4c »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #43 Gepost op: 2010/11/06, 13:50:16 »
Kees kan je precies beschrijven hoe het opstarten gaat. Bijv zie je het BIOS scherm, Grub menu of alleen een knipperende cursor?
Opstarten van mijn Packard Bell-PC met Ubuntu 10.04 LTS.
1. Druk op aan/uit-knop.
2. PC komt tot leven met het BIOS-scherm (scherm waar ik kan kiezen voor opstarten van harddisk of CD-Rom)
3. Grub-menu (hier kan ik kiezen tussen Ubuntu of Windows XP) Ik kies de bovenste = Ubuntu 10.04
4. Krijg een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor. (dit duurt ongeveer 30 seconden en dan verschijnt:)
5. Op het zwarte scherm met witte letters de bekende melding van BussyBox (zie de volledige tekst in eerdere meldingen van mij)
6. Aan het eind van de melding staat: (initramfs) met daarachter weer een knipperende cursor.
Als ik bij die cursor intype "HELP", verschijnt een scherm met heel veel (voor mij) vreemde commando's.
Ik heb een aantal van die commando's op goed gelukt uitgeprobeerd, maar géén resultaat; ik blijf terugkomen bij (initramfs)+cursor.

Één van die commando's is "EXIT". Ik weet dat "exit" gelijk is aan "uitgang", dus dat maar eens geprobeerd.(ik moet hier toch "uit")
Herhaalde malen kom ik dan toch weer terug bij (initramfs)+cursor.
Alleen als ik ná het intypen van "EXIT" ongeveer 2 minuten wacht en dán pas "Enter"geef start de PC verder door en opent Ubuntu 10.04.

Als ik die hele procedure eenmaal achter de rug heb, werkt Ubuntu (voor zover ik kan beoordelen) normaal.
Ik kan dan tenminste 'alles doen' wat ik van mijn PC verlang. (internetten, mailen, OO office programma's, filmpjes bekijken van 'Uitzending Gemist', mijn foto's organiseren, het forum bekijken en/of beantwoorden, kortom mijn hobby uitoefenen op mijn PC)

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven en dat iemand met deze gegevens iets kan beginnen om het probleem op te lossen.
Mocht dat niet lukken, dan zal ik mijn geduld moeten beoefenen en met deze "hindernis" in Ubuntu verder werken.

Dit alles is niet van 'levensbelang', want ik heb, zoals eerder vermeld, nog een andere nieuwe "IkbenStil"- computer waar Ubuntu 10.04 wél goed op werkt. (Beide computers zijn zgn. Dual-Boot van Windows XP  en Ubuntu 10.04)
Ik wil echter graag met die twee computers, mijn HP- All-in-One-Printer (netwerk) en een Iomega Netwerk Hard Drive een "Thuis-netwerkje" maken.
De bedoeling is om die Iomega-drive te gebruiken voor opslag van al mijn bestanden (Ubuntu- en Windows-) zodat ik die dan van beide computers kan benaderen en gebruiken.
Als mij dat allemaal nog mag lukken, voel ik mij helemaal "de Koning te rijk". ???




VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #44 Gepost op: 2010/11/06, 14:12:13 »
-Probeer eens fsck op de harde schijf.
Wat is dat en hoe doe ik dat?

Citaat van: jan11000
-Missing UUID, misschien heb ergens info staan van een harde schijf wat niet klopt, misschien in de fstab file.
Dus kijk wat UUID van de schijf is en welke in de fstab staat.
Wat is dat en hoe doe ik dat?  Ik heb één harde schijf.

Citaat van: jan11000
-Op het forum staat ook iets van de wachttijd met opstarten langer maken, dit kun je ook proberen.
Dit begrijp ik niet.  Ik wil de wachttijd niet langer, maar juist korter maken.  ???
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #45 Gepost op: 2010/11/06, 14:30:51 »
Fstab staat in de map /etc en je moet het volgende doen om het te bekijken c.q. wijzigen.

Tik in de terminal:

sudo gedit /etc/fstab
Vervolgens moet je je wachtwoord intypen.

Je krijgt dan je fstab te zien.

Bij mij ziet fstab er zo uit:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda1    /               ext4    relatime,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5    /home           ext4    relatime        0       2
/dev/sda6    none            swap    sw              0       0
/dev/sda7    /media/vbox       ntfs    defaults       0       2
/dev/sdb5    /media/backup           ext3    defaults,relatime       0       2

/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
#none /proc/bus/usb usbfs devgid=125,devmode=664 0 0

Wellicht kan jij je fstab hier even neerzetten zodat we er hier naar kunnen kijken.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 14:34:04 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #46 Gepost op: 2010/11/06, 18:11:09 »
Als ik mij goed herinner heb ik al eens eerder zoiets gedaan, maar hier dan nogmaals.
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft; voor mij is het "abacadabra"

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=e328f3b3-082d-40a9-bc65-0f852c2a3f5b /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sda8 during installation
UUID=2815b7d4-0072-4da4-baf7-3152fd8cb9d2 /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=7bfc6e5e-e753-4d55-90cb-cc850d8aae3f none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0


edit:
Ik weet niet of dit normaal is, en/of waar dat verschil in zit, maar mijn "/etc/fstab" ziet er héééél anders uit dan die van maasnet erboven.
Ik begrijp er niets van
??? ???
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 18:48:44 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #47 Gepost op: 2010/11/06, 20:18:44 »
Is hetzelfde KeesS, bij maasnet zijn enkel de UUID's veranderd naar de partitienaam (sda1, enz...)
Dat kan jij ook eens proberen.
Kopieer fstab naar fstab.origineel (of fstab.backup of iets anders)
Dit kan je gemakkelijk doen via de terminal. Tik in:
cp /etc/fstab /etc/fstab.origineel

Daarna:
Open fstab via Alt+F2 en tik in:
gksudo gedit /etc/fstab
Zet voor alle regels met UUID een hekje #
En kopieer de regels met de UUID en verander die door de partitienaam.
Of de UUID=.....(nummer).... verwijderen en vervangen door de /dev/sda*     (*=parititie nummer)

Ik heb het hier even voor jou gedaan. (Je kan dus ook het fstab bestand leeg maken en dit hieronder kopiëren en plakken.)
Niet vergeten 'Opslaan' klikken.
Aangepast bestand:


# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
/dev/sda6       /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sda8 during installation
/dev/sda8       /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda7 during installation
/dev/sda7      none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0





Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #48 Gepost op: 2010/11/06, 20:31:26 »
Citaat
Ik weet niet of dit normaal is, en/of waar dat verschil in zit, maar mijn "/etc/fstab" ziet er héééél anders uit dan die van maasnet erboven.
Wees maar gerust KeesS, geen enkel fstab file zal er hetzelfde uitzien.

Het grootste verschil dat je meestal zal zien is dat er totaal andere UUID's zijn, deze worden op de machine zelf gemaakt en zijn vaak uniek.
En vaak kan een fstab er ook anders uitzien, omdat mensen kiezen voor een 'automount' van andere schijven in hun systeem.

Belangrijkste is dat de UUID voor de root (/) gelijk is aan de UUID die je gebruikt in de Grubloader.

Om te kijken welke UUID's aanwezig zijn binnen je systeem ( ook voor niet gekoppelde schijven ) typ je het volgende in je terminal
sudo blkidof 
sudo fdisk -l
Dus UUID is belangrijk voor Grub als loader, maar ook voor het mounten van schijven.

Zag in het begin al eens je rare plaatjes met totaal verschillende UUID schijven tussen niet root en wel root ... verbazingwekkend  ???

Nog iets, de Grub loader is niet afhankelijk van fstab UUID voor de root (/), hoe raar dat ook mag klinken ...
Zolang de UUID in de Grub loader maar verwijst naar de juiste partitie met je OS.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten Ubuntu 10.04.1 op oude PC wil nog steeds niet lukken
« Reactie #49 Gepost op: 2010/11/06, 20:52:36 »
@heir4c Dat was juist wat we zonder succes geprobeerd hebben, op bladzijde 1 en 2 van dit topic.

Wat ik me wel afvraag, waarom Linux Mint 9 wel goed leek te werken, bij de TS. Want die Linux distributie werkt net zoals Ubuntu met UUID's in het fstab. En dat ik openSuSE 11.3 aangaf als Ubuntu alternatief, omdat die Linux distributie geen UUID's in het fstab en Grub menu gebruikt. Maar /dev/disk/by-id


Nog iets, de Grub loader is niet afhankelijk van fstab UUID voor de root (/), hoe raar dat ook mag klinken … Zolang de UUID in de Grub loader maar verwijst naar de juiste partitie met je OS.
Over aanpassingen in het Grub menu had ik het over in antwoord #17 http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/opstarten-ubuntu-10-04-1-op-oude-pc-wil-nog-steeds-niet-lukken/msg667193/#msg667193 Maar omdat de TS Ubuntu weer opnieuw geïnstalleerd heeft, kloppen de UUID's daarin niet meer. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM