Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onleesbaar...  (gelezen 1763 keer)

Onleesbaar...
« Gepost op: 2007/06/12, 12:21:52 »
Ik had zojuist mijn moed (en tijd) kunnen samenrapen om eindelijk (!) Ubuntu te gaan installeren.
Nu alles loopt vlot, ik steek 7.04 erin, zet hem in Nederlands (ligt het hier aan?), toetsenbordinstellingen...
Vevolgens laat ik hem laden maar wanneer alles geladen is zie ik niets van tekst.
In plaats van letters te tonen geeft-ie van die vierkante hokjes zoals je krijgt als je bv een font niet heb staan..

Met andere woorden, ik krijg dus alles mooi geladen.. Behalve de tekst. (hierdoor is alles onleesbaar en kan ik niet installeren..).

Is dit omdat ik Nederlands selecteerde in het begin en omdat er nog geen vertaling is?

(sorry dat ik misschien zo rap voor een pietenulletje kom posten, maar na 4 maanden in mizerie te hebben zitten met andere OS'jes van *...* ;) ben ik nogal voorzichtig geworden.)

Bedankt in ieder geval!

Onleesbaar...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/12, 12:28:21 »
In feite zou hij het gewoon moeten doen op de Nederlandse taal.

Heb je al de cd gecontroleerd op defecten?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Onleesbaar...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/12, 12:53:32 »
Dus de problemen beginnen pas wanneer je je toetsenbord kiest?
Normaal moet je gewoon Belgium kiezen (maar ik geloof dat er 3 verschillende opties zijn)

Vertalingen zijn volledig in orde hoor.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

The_Necrocide

  • Gast
Onleesbaar...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/12, 13:02:10 »
Citaat van: bartek
Dus de problemen beginnen pas wanneer je je toetsenbord kiest?
Normaal moet je gewoon Belgium kiezen (maar ik geloof dat er 3 verschillende opties zijn)

Vertalingen zijn volledig in orde hoor.
Belgium moet je inderdaad kiezen ( zonder meer) (die optie van dode toetsen enzo werkte bij mij ook niet)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Onleesbaar...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/12, 13:21:50 »
Citaat van: The_Necrocide
Belgium moet je inderdaad kiezen ( zonder meer) (die optie van dode toetsen enzo werkte bij mij ook niet)
Dat komt omdat "jullie" een AWERTY toetsenboard gebruiken, dat op nog meer punten afwijkt.
"Wij" gebruiken een QWERTY keyboard en die instelling moet zijn: US with dead key's.

Met "jullie" bedoel ik Belgen,
met "wij" bedoel ik Nederlanders.
Dit is niet discriminerend bedoeld, Belgen zijn ook mijn vrienden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Onleesbaar...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/12, 13:27:07 »
Neeneeneee! :)

Het is gewoon zo dat wanneer de Live cd geladen is ik allemaal van die vierkante blokjes krijg i.p.v. tekst.


Ik vermelde gewoon toetsenbord en taalinstellingen even omdat je maar nooit weet (misschien dat er totaal geen Nederlands is bij wijze van spreken)..

Ik heb ook nog een Kubuntu cd liggen met 7.04, zal zien of ik vanmiddag tijd heb om die eens te doen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Onleesbaar...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/12, 13:53:47 »
Misschien is het beter, om de alternate CD te nemen, de installatie van Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu is gelijk, maar de alternate CD gebruikt tekst-mode en geen grafische schermen.
Bij problemen gaat dit beter.

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onleesbaar...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/12, 13:57:08 »
Je hebt bij het allereerste menu dat je te zien krijgt als je van de cd start gekozen om de cd te controleren op fouten?

Krijg je nog steeds die blokjes als je de taal gewoon op engels laat staan?
Als het dan wel werkt kan je achteraf alsnog de taal veranderen als je systeem eenmaal geïnstalleerd is.

The_Necrocide

  • Gast
Onleesbaar...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/12, 13:58:44 »
Heb ook al eens voorgehad dat de installatie stopt (in Feisty) als je effectief Nederlands neemt als taal bij het booten van de liveCD. Heb je al eens gewoon geprobeerd om de taal in het Engels te laten en alleen de toetsenbordconfig aan te passen?
Anders eerst de cd nog eens checken op fouten, of inderdaad een alternate install downloaden van de website.

Onleesbaar...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/12, 18:17:07 »
Deze keer is het mij gelukt om een leesbaar iets te krijgen (heb enkel toetsenbordsettings veranderd).

Alleen had de installer wat problemen met de partities maken. Dus ik weer naar xp met partion magic gaan regelen.. En toen wou ie niet meer booten, heb ik mogen fixbooten maar krijg ik de bootloader van Vista (nog steeds niet) meer.. Kortom ik moet nu eerst alle bestanden via xp redden van al mijn o zo leuke huisgenooten... (het enige voordeel hierbij is is dat ik nu een reden heb om nóg een externe harde schijf te kopen).

De installatie van Ubuntu is hierbij dan weer met een paar weken vertraagd! (tenzij er mij iemand zou kunnen helpen met het recoveren van de vista bootloader en mij bijgevolg de kosten van oa een nieuwe externe harde schijf en een paar weken extra ergernis zou kunnen besparen).

Ook heb ik gemerkt dat de info die ik van die wiki heb gehaald (denk ik) niet volledig klopt dan met 7.04. (en dan heb ik het over partities, het is niet zo grafisch als op mijn blaadjes die ik had geprint!).
En met al die mizerie die ik al heb gehad en met vandaag erbij nu nóg wat meer veilig spelen zal dat nog eens deftig vragen worden hoe ik die partities nu moet doen.. Precies!

Bedankt in ieder geval voor men oorspronkelijk probleem op te lossen..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Onleesbaar...
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/12, 19:17:35 »
Heb je misschien iets aan deze wiki pagina?
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows
Met name het laatste hoofdstuk kan interessant zijn voor je.

Als je de Windows bootloader weer teruggezet hebt kan je het nog een keer proberen.

Guus

  • Gast
Onleesbaar...
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/12, 19:38:13 »
kleine waarschuwing

Partiton magic en linux partities gaat niet samen. Partition Magic probeert dan "fouten" op de partitie te reapreren die er niet zijn. het resulataat is dataverlies en een onbruikbare partititie

Onleesbaar...
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/13, 12:38:10 »
Citaat van: Guus
kleine waarschuwing

Partiton magic en linux partities gaat niet samen. Partition Magic probeert dan "fouten" op de partitie te reapreren die er niet zijn. het resulataat is dataverlies en een onbruikbare partititie
Dat heb ik ondertussen ook gemerkt...
Heel de Vista partitie is weg!

Het zal een taakje worden voor in de komende maand vrees ik :)