Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw hier  (gelezen 494 keer)

Nieuw hier
« Gepost op: 2016/07/25, 23:19:05 »
Hallo lezers, ik ben nieuw in het gebruik van Ubuntu. Nu verteld mijn computer mij dat de boot vol is wat is dat. Ik heb release 14. .. Ik zag dat 16 er was nu wil ik die installeren allemaal rare voor mij onbegrijpelijke vragen. Waarom nieuwe instalatie omdat mijn comp vast loopt. Kan dat zijn dat ik crypt heb geactiveerd? Overigens ben ik zeer tevredeb over het programma. Bij W 10 stond mijn machientje te heigen als een postpaard, nu niet meer. Verder zou ik graag willen weten of er in Hengelo een wat meer doorwinterde gebruiker is. Met vriendelijke groeten Herman Marsman.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/26, 08:48:41 »
Als je encryptie hebt ingesteld bij installatie, dan loopt je /boot partitie vol.
Zelf verwijder ik de oude linux kernels met "synaptic  package manager".
Je kunt op het forum zoeken daar vaker verteld hoe dit te repareren.

Met synaptic zoeken op "linux-image" de laatste 2 versies staan laten de rest verwijderen en deinstalleren, dan komt er ruimte vrij.
Ook uitsorteren op wat wel geinstalleerd is, op blauwe kleine blokje dacht ik,
dan zie je de linux-image.

In de toekomst vermijden,
Encryptie en /boot die snel vol loopt, bij nieuwe installatie, zou je kunnen proberen om de /boot partitie groter te maken, dus alle partities bij installeren zelf maken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuw hier
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/26, 10:48:47 »
Hallo Herman,

Welkom hier!

Zoals Jan al uitlegde komt dat boot vol inderdaad door die encryptie.

Inderdaad is er nu een nieuwe versie. Elke twee jaar komt er een nieuwe hoofdversie, een Long Time Support. Maar jij kan nog wel een hele tijd vooruit met de 14, hoor. Tot 2019 krijg je netjes updates. Kwestie van die kernels wat opruimen. Dat is wel een wat speciaal klusje.

We hebben Steunpunten. Daar ben ik er één van voor Zoetermeer e.o, maar dat is natuurlijk te ver uit de buurt. Die steunpunten kan je op deze kaart vinden.

Succes!

Just




GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021