Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy  (gelezen 3540 keer)

guiseppe

  • Gast
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Gepost op: 2008/02/10, 12:28:02 »
Hoi!

Ik heb al flink gegoogled en er zijn meer mensen met dit probleem, maar de oplossing kan ik nergens vinden. Bij het installeren van Xubuntu alternate cd krijg ik bij de automatische hardware herkenning dat deze bij 84% vastloopt tijdens het laden van de IDE floppy.

Ik weet niet de precieze hardware van mijn PC'tje. Het is een pentium1 700mhz en hij heeft hiervoor XP professional gedraaid (niet al te snel, weliswaar)

Wat kan ik doen om voorbij dit punt te komen?


Edit; ik heb nu expert install gedaan en de IDE floppy uitgezet, maar is dat de enige mogelijkheid? Ik zou op zich wel mijn floppy-drive willen gebruiken...

Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/10, 14:15:12 »
Linux en floppy's zijn niet echt goede vrienden. Het lukt wel met wat moeite, bij mij tenslote ook gelukt, wel kwam ik erachter dat er een floppy in de drive moet zitten voor dat je hem mount.
Heb je de schijfkoppelaar al geprobeerd?
Rechts klikken op een werkbalk-->Toevoegen aan paneel-->Even naar beneden scrollen-->Schijfkoppelaar aan klikken en op toepassen klikken.
Ik weet niet of het in Gutsy goed geregeld is met mounten, anders moet je waarschijnlijk iets in je fstab veranderen. Zoek maar eens op floppy drive.
In dit topic wordt iets over mounten van een floppy gezegd http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7818


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/10, 14:26:01 »
Gijs brengt mij op een idee .......
Tijdens de installatie een floppy in de drive stoppen misschien ????????????
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Eider

  • Gast
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/10, 18:18:52 »
Als je de floppy niet gebruikt kun je 'm ook uitzetten in de bios. Dan zoekt Xubuntu er ook niet naar.
Bij mij was de floppy kapot en 'm uitzetten was toen wel handig omdat het opstarten anders niet verder ging.

guiseppe

  • Gast
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/10, 20:59:27 »
Dat is juist het gekke. Ik heb de floppy drive uitgezet in de bios, volgende poging zelfs de computer opengeschroefd en de floppy-drive losgekoppeld, maar pas later op de expert-install gekomen. Dit is mijn eerste poging met linux, dus echt handig ben ik niet in het booten van iets nieuws. De Live-CD doet 't al niet (komt wel tot de linux desktop, maar zonder de boven en onderbalk, en zodra ik daar op de installer start loopt de boel vast) dus ik ben aangewezen op de tekst-installer.

Nu was ik vanmorgen dus net begonnen met de expert-install, maar een paar stappen verder ben ik alsnog vastgelopen omdat bij het laden van CD (volgens mij de stap na taal en toetsenbordherkenning) het programma aangeeft dat het de CD-speler niet herkent, denk dat hij daarom uit pure wanhoop maar een floppy-driver probeert te laden??

Ik ga vanavond nog een poging wagen en dan zal ik kijken welke stappen precies foutlopen en wat precies mijn hardware is, maar ik had eigenlijk gehoopt dat dit iets simpels zou zijn waar ik tegenaan was gelopen. Nodigt niet echt uit bij een eerste Linux-poging :)

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 11:10:51 »
Hallo,
Even meegelezen. Ben ook bezig met installeren Xubuntu op een Toshiba laptopje, Celeron, 112 MB, 1GHz. Zat XP home op. Nogal gemakkelijk vanaf een hersteldisk terug te installeren dus geen nood, kan altijd terug. Om Xubuntu erop te krijgen een alternate CD, versie 7.10, gemaakt. CD gecontroleerd, geheugen gecontroleerd, maar op een bepaald moment, op 82% van de basisinstallatie, linux-generic, kapt het installeren af, het laptapje sluit af, en niks meer.
Mijn vraag: ligt dit misschien aan de nieuwe versie van Xubuntu, heeft iemand dezelfde ervaring, of is het te verhelpen, en hoe?
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/11, 11:13:13 »
112 MB is veel te weinig RAM, ook voor Xubuntu, zelfs voor installatie via de Alternate van Xubuntu is dit veel te weinig. Pak liever Puppy Linux daarvoor. Of Antix.
http://computertip.googlepages.com/minidistributies

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 11:39:41 »
Aan pjotr123
Dank voor de snelle reactie.
Ja, het verbaasde mij trouwens al dat XP-home er nog zo vlot op draaide. Maar ja, kaal. Geen Word of zo. Alleen voor internet en E-mail gebruikt.
Goed, ik meende ergens gelezen te hebben dat de Xubuntu-alternate speciaal voor de oudere computers was (en zelfs met 64 MB nog werkte)
Ik wou dat laptopje eigenlijk gaan gebruiken als proefkonijntje in een Netwerk, samen met 2 Ubuntu desktops en een XP computer. Is Puppy Linux daar dan wel geschikt voor? Of kan ik dan beter XP-home erop houden (voor gebruik voor als je bij mensen een ADSL aansluitinkje gaat maken) en voor het proefkonijn een andere desktop met de normale Ubuntu 7.10 inrichten. Die spullen staan er wel, alleen waar laat ik het allemaal, een welvaartsprobleem. Alvast bedankt voor de goede raad.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/12, 00:36:54 »
Aan pjotr123
128 MB bijgezet, dus nu 240 MB. Volgens je beschrijving zou Xubuntu nu moeten kunnen. Let wel, ik doe er verder niks mee, buiten experimenteren met drivers, draadloos, netwerk, etc. Dan kan ik een van mijn andere Ubuntu's weer ergens anders voor gaan gebruiken. Dank voor je goede raad en de duidelijke bondige beschrijving. Is Xubuntu wel enigszins te vergelijken met Ubuntu?
Vr.groet, peter


Aan guiseppe,
Sorry, dat ik er zo tussenin viel, maar ik blijf meekijken bij deze vraag. Interessant.
Mijn beschrijvingen zijn helaas nogal uitvoerig. Groet, peter


Aan pjotr123
Xubuntu stopt nog steeds op 82 % met installeren. Xubuntu-alternate.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/12, 10:41:47 »
Citaat van: Petervdw
Aan pjotr123
128 MB bijgezet, dus nu 240 MB. Volgens je beschrijving zou Xubuntu nu moeten kunnen. Let wel, ik doe er verder niks mee, buiten experimenteren met drivers, draadloos, netwerk, etc. Dan kan ik een van mijn andere Ubuntu's weer ergens anders voor gaan gebruiken. Dank voor je goede raad en de duidelijke bondige beschrijving. Is Xubuntu wel enigszins te vergelijken met Ubuntu?
Vr.groet, peter


Aan pjotr123
Xubuntu stopt nog steeds op 82 % met installeren. Xubuntu-alternate.
Vr.groet, peter
Vreemd. Probeer eens een installatie met de Xubuntu Desktop CD (met LiveCD-functie dus)? Met 240 MB kan dat. De Desktop heeft een ander installatieprogramma, dus mogelijk lukt het dan wel.

Onder de motorkap is Xubuntu precies dezelfde Ubuntu. Zie het zo: Ubuntu is een Mercedes met een Mercedesmotor, Xubuntu is een Dacia Logan met dezelfde Mercedesmotor.

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/12, 11:37:52 »
Aan pjotr123
OK, bedankt. Ik had nog geen Xubuntu Live CD gemaakt. Vanmiddag. Even om te proberen de live CD van Ubuntu 7.10 erop gezet, Die maakt de installatie gewoon af.
Alleen niet mee te werken, want hij start er niet mee op. Ook niet de bedoeling daarmee te gaan werken, maar het ligt niet aan de hardware, zo te zien.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/12, 17:01:37 »
Aan pjotr123
Xubuntu desktop CD gebrand, gecheckt en geinstalleerd. Vlekkeloos. Maar na reboot kwam er: Grub loading stage 1.5, please wait, error 15.
Zou het kunnen dat Bill op duistere en schier onnavolgbare wijze wraak neemt. Via een geheim genootschap zijn minachting voor ons tobbers laat blijken. Of wat.
Ik geef het even op. Ik zit er ook weer niet op te wachten, dan maar XP erop.
Bedankt voor de tips.
Vr.groet, peter

guiseppe

  • Gast
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/13, 12:44:05 »
Grappig... Ik heb nu maar Puppy gedraaid, via de Super Installer vervolgens naar de HD gezet, Grub geinstalleerd en nu krijg ik ook error 15...

Klopt het dat je dan in de Bios de volgorde moet wijzigen? Puppy draait wel vanaf CD, maar dat wil ik niet.

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu/Xubuntu installatie: probleem bij laden IDE floppy
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/13, 14:45:46 »
Aan guiseppe
Om vanaf CD te laten starten moet in de Bios de CD-drive als eerste zoekplaats vermeld staan. Vaak door klikken krijg je die bovenaan. Als je dan opstart met een CD in de drive wordt daarvanaf opgestart.(Wat een nederlands: daarvanaf op-)  Als je HD bovenaan staat kun je niet opstarten vanaf CD, dus als je zo al met een live CD bent opgestart, dan staat het wel goed lijkt me.

Die Grub fout wel proberen op te zoeken, maar niet duidelijk. Wel iets over een SuperGrub gevonden. Kun je downloaden en dan herstelt die de zaak, volgens de site dan. Ik heb nog geen tijd gehad om te proberen. Even googlen op Supergrub.
Vr, groet, peter