Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omzetten schijf met gegevens van ext3 naar ext4: hoe na upgrade naar 10.04?  (gelezen 1540 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Op https://help.ubuntu.com/community/ConvertFilesystemToExt4 wordt uitgelegd hoe je van een bestaande ext3-schijf moet overgaan naar een ext4, waarbij, na deze handelingen "langzaamaan" je systeem zal versnellen naarmate de bestanden worden herschreven in het ext4-systeem.

Kan ik dit zonder gevaar exact toepassen zoals op deze website toegelicht? Heeft iemand daar al ervaring mee, na overstap van 9.10 naar 10.04?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

10.04 staat standaard al op ext4
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Jenske

  • Lid
Da's mogelijk, maar volgens mij geldt dat enkel als je een nieuwe install doet, NIET als je upgrade van 9.10 met een ext3-schijf naar 10.04 (zoals bij mij het geval).

Je moet dus (volgens mij) echt wel de opdracht geven in 10.04 om je ext3-schijf om te zetten naar ext4.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ik heb niet exact dit artikel gevolgd. Maar ik heb zoiets wel gedaan om ext4 te verkrijgen na een upgrade naar 9.10.
Bij dit soort dingen moet je altijd belangrijke bestanden backuppen. Het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar volgens mij is er altijd een risico ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
En trouwens:
Citaat
Finally, one thing to note: Only files written after this conversion will take full advantage of Ext4. Existing files will stay with the Ext3 format. What this means on a practical level is that you will not notice much of a speed increase right away, but as files get re-written it will gradually speed up. It's yet another reason to do your Ubuntu updates, as the updates replace files.
Als je losse partities (dus niet / ) wilt overzetten naar ext4 zou ik misschien gewoon de partitie leeghalen, omzetten naar ext4, en dan alles weer terugzetten. 
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Jenske

  • Lid
Ja, leeghalen en weer terugzetten zal wel het beste zijn, maar ik heb toch begrepen dat het formatteren van een schijf behoorlijk wat tijd kost -- uren?

Ik zal er nog eens goed over nadenken.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Formatteren van een schijf kost 2 seconden in geval van ntfs, enkele minuten in geval van ext4.

Ik heb wel ervaring onder 9.10 om het systeem naar ext4 over te zetten; als je wiki of howto maar goed volgt is het gewoon te doen, nix urenlange conversieslagen of. Wel ff backuppen natuurlijk maar het is gewoon te doen.

ff OT:
Urenlange conversies doen me denken aan het installeren van Novell netware 3.x Als je harde schijf moest installeren met Novell voor een server: een 300 Mb schijf (monsterachtig groot in die tijd) duurde gewoon een dag. Ik liet me dat uitleggen door mijn collega, deed/kon dat niet zelf. Maar dat maakte wel grote indruk; hoe moeilijk moest dan wel dan niet zijn allemaal ! :-) 8)
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb