Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven  (gelezen 1300 keer)

Offline molly w

  • Lid
Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Gepost op: 2020/03/25, 14:35:05 »
Ja, daar ben ik weer. Na alle gepuzzel om mijn NAS aangekoppeld te krijgen en eigenaar te worden van de bestanden die daar op staan, loop ik weer tegen een rechtenprobleem aan. Nu is het Gimp die geen toegang krijgt tot bestanden op die NAS.
Is het al zo dat ik de hele NAS niet te zien krijg wanneer ik in Gimp een bestand wil openen (A), wanneer ik de omgekeerde weg bewandel en dubbelklik op een bestand op de NAS en kies dat ik die met Gimp wil openen, meldt Gimp dat toegang is geweigerd. (B) Bij locatie /media/nas_documenten invullen werkt ook niet: geen toegang. (C). Grrrrr.
Hierbij drie bijlagen:
  • Ad (A) in de bijlage een screenshot uit welke locaties ik keuze heb als ik in Gimp een bestand wil openen. Screenshot from 2020-03-25 14-24-13. (Zie mijn reactie hierna)
  • Ad (B) een screenshot van de melding van weigering. Screenshot from 2020-03-25 14-04-22
  • Ad (C) de melding geen toegang te hebben tot /media/nas_documenten. NB Ik ben de eigenaar van deze map. Screenshot from 2020-03-25 14-24-01

Wie weet raad??
O ja, LibreOffice heeft geen enkel probleem met openen, opslaan of bewerken van bestanden op mijn NAS.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/25, 15:05:32 door molly w »

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet eigen bestanden lezen of schrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/25, 14:36:05 »
Het derde screenshot = (A)

Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/25, 15:13:30 »
Hallo, hoe staan de rechten van die bestanden op je nas ingesteld (rechtsklikken, Eigenschappen - tabje Rechten)?
Heel eventueel zou het nog mogelijk kunnen zijn dat Gimp struikelt over de spaties in de mapnaam op je nas (GGNet Redactie Stem Familie).

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/25, 18:56:29 »
Ik ben overal eigenaar van.
En Gimp struikelt over bestandsnamen zonder spaties.
Ter info: Gimp onder Windows heeft er geen moeite mee van de NAS te lezen. Zó verschillend zullen de twee versies dus niet zijn,  toch?

nahjo

  • Gast
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/25, 19:28:54 »
Is je Gimp een snap versie?
Bij een snap versie kan je via softwarebeheer wat meer rechten geven zoals externe schijven gebruiken etc.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/26, 12:05:36 »
Twee punten:
(1)
@Nahjo. Wanneer ik een bestand kopieer van mijn NAS naar home/pictures, kan ik het probleemloos openen, bewerken en opslaan. Het lijkt er inderdaad op dat er een probleem is tussen Gimp en de externe schijf NAS. Mijn Gimp is  versie 2.10.18. , in Ubuntu Software vind ik versie 2.10.8-2 niet geïnstalleerd zijnde. Zou die laatste niet beter werken en dit probleem niet kennen?
(2)
@Nahjo. Hoe weet ik of mijn Gimp een snap-versie is? En software beheer, hoe heet dat in Ubuntu 19? Synaptic?? Ik heb dat geïnstalleerd, maar waar vind ik dan dat waarmee ik Gimp meer rechten kan geven?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/26, 12:12:28 door molly w »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/26, 12:18:42 »
Snaps zijn (wat te sterk) beveiligd. Mogelijk werkt dit: https://askubuntu.com/questions/1034030/how-to-get-access-to-usb-storage-from-the-application-installed-as-snap. Is voor USB, maar ik vermoed dat dat zal werken voor alles wat onder /media bereikbaar is.

nahjo

  • Gast
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/26, 12:28:12 »
snel controleren of je een 'snap' pakket hebt draaien kan met de terminal opdracht snap listkomt in de output geen Gimp voor dan is dit een dood spoor.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/26, 13:14:25 »
snel controleren of je een 'snap' pakket hebt draaien kan met de terminal opdracht snap listkomt in de output geen Gimp voor dan is dit een dood spoor.
Nope. No Gimp, so dead end.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/26, 13:15:47 »
Andere versie van Gimp installeren? Die in Ubuntu Software voorkomt?
Hoe kan ik gemakkelijk de huidige Gimp verwijderen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/26, 13:31:04 »
Nope. No Gimp, so dead end.
Zeker? Jou Gimp versie is niet de standaard versie die met Ubuntu komt. Hoe heb je die dan wel geïnstalleerd? Zonder deze kennis kunnen wij niet weten hoe je je huidige versie gemakkelijk kan verwijderen. De normale procedure om software te installeren op Ubuntu is via Software, of via "apt get" of synaptic package manager.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/26, 13:37:59 »
Ik weet het niet (meer). Ik heb mijn zoon gevraagd die voor mij Ubuntu geïnstalleerd heeft en hij zegt dat hij het niet gedaan heeft.
Kan ik beide versies naast elkaar installeren of levert dat conflicten op?
Anders wil ik versie 2.10.18 verwijderen en vervangen door 2.10.8-2 en dan kijken of communicatie met NAS beter gaat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/26, 13:59:24 »
Kijk eerst in software, zoek Gimp. Je ziet "GNU Image Manipulation Program" meerdere keren. Normaal zal er naast één of meerdere van  die opties "Installed" staan. Klik erop, en onder "Details"  zie je de bron: "Snap Store" geeft aan dat het de Snap versie is. Bij de offiële versie zie je "ubuntu-eoan-universe" (of een andere officiële repo), en indien je zelf een PPA toegevoegd hebt, zie je die staan.

Kijk dus eerst eens uit welke bron de bij jou geïnstalleerde Gimp versie komt.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/26, 14:32:46 »
Als ik zoek onder oa fotobewerkingsprogramma's, zie ik maar één Gimp, en dat is versie 2.10.8-2.
Zie bijlage 2020-03-26 14-14-23.png.
Zoek ik zonder voorselectie naar Gimp, krijg ik twee GUI versies. Eén is geïnstalleerd.
Bron blijkt: Snap Store. Vreemd, want er stond geen Gimp in de lijst 'snap list'.
Klik ik op 'permissions' dan kan ik kiezen voor ja tegen removable storage devices'.
Zie bijlage 2020-03-26 17-17-50.png (--> op volgende reactie. want alle twee in één keer is te groot)
Ik start Gimp opnieuw. Ik zie de NAS nog steeds niet in het lijstje 'places' staan, maar een bestand op de NAS openen met Gimp gaat nu prima!!!  :) :) :) YES!
Doel bereikt.

Het zou helemaal mooi zijn als Gimp de NAS zou zien en deze in het lijstje van 'open file' voorkwam.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/26, 14:33:14 »
De tweede bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/26, 15:25:52 »
Zo zien we maar nog eens dat dubbel checken de moeite loont. Dat is inderdaad de grafische manier om toelating te geven aan de snap. In die link waar ik naar verwees, werd er met een commando gewerkt. Om je NAS onder Plaatsen te zien staan, moet je er een Bookmark van maken.

Offline molly w

  • Lid
Re: Gimp : kan niet bestanden van NAS lezen of schrijven
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/26, 16:42:51 »
OK. Prima. Dan is dit ook weer opgelost.
Dank.