Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: palimpsest of diskutility, bad sectors -2  (gelezen 933 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Gepost op: 2013/11/05, 23:21:30 »
Alvorens een update te doen van mijn windows systeem, dat ook op de betreffende schijf zit, blijf ik met een vraag zitten.
Van alles wat ik tot nog toe op het web vond hierover heeft me niet veel duidelijk gemaakt.

De story:  Voor de update moest ik de , jawel, belangrijkste partitie oprekken. Gelukkig konden de andere wat kleiner.
Dus aan de slag, en bijna klaar... Helaas op de windows schijf zaten wat rotte plekken, die je pas ziet als je er tegeaan loopt.
En SMART verplaatst niks als er niet geschreven word....
Dat probleem is opgelost dor de betreffende partitie naar een andere schijf te dd-en met conv=noerrors,sync. Daarna terug kopieren met dd zonder extra opties. Kost even tijd, maar dan krijg je ook wat.
Disk lijkt weer in orde, bad sectors zijn gemoved ( eigelijk uitgesloten nu ).
Met gparted alles klaar nu en windows doet de update en alles lijkt in orde.
Ik weet dat de disk slechter wordt, maar dat is even niet het punt.

De vraag is, wat betekend het als ik dit te zien krijg met de linux tool palimpsect / diskutility.

SMART STATUS: (green dot) Disk has a few bad sectors.
Dan vervolgens in de SMART-Data:
Selftest:  completed OK
powercycles: 1662
Bad Sectors: -2 bad sectors
Overall Ass. : (Green dot) Disk has a few bad sectors

Vooral dat -2  bevreemd me.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/05, 23:25:09 »
Slechte sectoren = morgenochtend direct naar de winkel hollen om een nieuwe schijf te kopen. Doormodderen met een stervende schijf is een bijzonder slecht idee.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/05, 23:38:38 »
Ha, dat is snel. Ja een nieuwe disk, maar 160GB ide bijna niet te verkrijgen.
Maar goed, ik ben het met je eens dat de disk kennelijk zijn langste tijd heeft gehad. Alhoewel je dat nooit zo zeker kan zeggen.
Al eerder zoiets aan de hand gahad met 60GB disks van seagate. 3 stuks 1 helemaal stuk nu, 1 krijgt problemen als je hem langere tijd gebruik en 1 doet het nog prima.
En de 160GB disk is veel nieuwer....

Maar zolang de schijf het nog doet....  Overigens begon mijn actie met 10 bad sectors, en het zijn er nu , let wel,   -2   == minus 2

Dat zou ik graag opgehelderd zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/05, 23:47:54 »
Als zo'n ding eenmaal schijfrot begint te vertonen, dan gaat 't meestal rap van kwaad tot erger. Met alle akelige gevolgen van dien, voor je belangrijke bestanden.

Meestal kan 't BIOS nog prima overweg met veel grotere harde schijven, dus je hoeft niet per se weer 160 GB terug te kopen. Of je koopt een SSD, die zijn een stuk kleiner, maar bieden weer andere voordelen. Aanpak voor SSD: https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Offline jolo

  • Lid
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/16, 20:57:01 »
SMART STATUS: (green dot) Disk has a few bad sectors.
Dan vervolgens in de SMART-Data:
Selftest:  completed OK
powercycles: 1662
Bad Sectors: -2 bad sectors
Overall Ass. : (Green dot) Disk has a few bad sectors
Helaas heb ik ook geen verklaring voor die minteken bij die bad sectors. Het onmiddellijk vervangen van die harddisk lijkt me voorbarig. Wel kan dit een goede reden zijn, om die harddisk te testen met de diagnostische software van de harddiskfabrikant. En eventueel iets vaker een back-up maken, van onmisbare documenten.

Overigens zijn er nog wel 160 GB IDE/PATA harddisks verkrijgbaar. Volgens Tweakers pricewatch onder andere bij Salland Computers BV. Alleen gaat het dan wel om een gebruikte harddisk van 19 euro, die mogelijk ook enkele opnieuw toegewezen sectoren heeft. Alleen is de verzendkosten van ongeveer 9 euro wel wat hoog, voor zo een klein orderbedrag.

Ikzelf heb op dit moment ook een harddisk, die volgens Ubuntu' Schijfgereedschap enkele slechte sectoren heeft, waarbij een groen bolletje staat. Om precies te zijn 19 slechte sectoren. In mijn geval gaat het een 250 GB SATA Samsung 2,5 inch harddisk. Echter vond de diagnostische software ES Tool, waarvan de oppervlakte controle ongeveer anderhalf uur duurde, geen fouten. Ik heb deze test voor alle zekerheid twee keer gedaan. Ook de tweede keer werden er geen fouten gevonden. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Tom

  • Lid
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/16, 23:26:09 »
Ik hecht niet zoveel waarde meer aan Gnome-disk-utlity bij het ene merk van schijf reageert hij zo en bij het andere merk weer anders.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/29, 15:29:35 »
Nou zit ik net even te kijken naar een andere disk, is helemaal goed, maar inderdaad, kennelijk wordt de smart-data niet van elke disk goed geinterpeteerd en is manafacturer afhankelijk ?
Deze disk is 253 graden celsius.  oeps....

Offline jan11000

  • Lid
Re: palimpsest of diskutility, bad sectors -2
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/29, 17:04:40 »
De harde schijven geven ook verschillend info.
En software legt de waarden ook verschillend uit.
Dus google wat de slechte waarde is, de betekenis ervan, conclusie zul je zelf moeten bedenken.