In mijn zoektocht naar de beste manier om mijn kennis op te slaan ben ik gestuit op Joplin.
https://joplinapp.org/.
Ik heb al veel note-taking apps gebruikt, maar altijd is er een irritatie die ervoor zorgt dat ik ermee stop. Tot nu toe lijkt Joplin echter wel bijna aan al mijn eisen te voldoen
- Hierarchisch
- Makkelijke opmaak (MarkDown)
- Versie beheer van de aantekeningen.
- Plugins voor browser om pagina's als notitie op te slaan (werkt erg goed met Joplin)
- Mogelijkheid voor todo lijsten
- Geen Vendor login (dus geen google Keep, MS OneNote e.d.)
- Makkelijke synchronisatie tussen systemen. In Joplin is het vrij om de synchronisatie methode te kiezen, het kan via propriety als DropBox, GDrive en OneDrive, maar ook via eigen systemen d.m.v. NextCloud, Webdav of mountpoints
- End-to-end encryptie van de dataopslag, dus altijd prive.
- Multiplatform, Joplin werkt in Windows, Linux desktop, Linux Console, Android en iPhone (Gratis apps). Dus ik kan het op al mijn devices gebruiken met dezelfde data.
- FOSS, Free And Open Source, altijd een grote pre.
Heb wel wat kleine nadelen gezien, zo is de Desktop versie gemaakt met Electron, wat een beetje langzaam is in opstarten en de notes worden niet in plain tekst opgeslagen, maar in een SQLite bestand. Op dit moment is dat voor mij nog niet onoverkomelijk,