Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'  (gelezen 7456 keer)

Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Gepost op: 2010/07/21, 14:24:16 »
Gisteren moest Ubuntu NL dus herkeurd worden als erkende LoCo. LoCo's die namelijk meer dan twee jaar geleden erkend zijn moeten namelijk een herkeuring krijgen.

Ubuntu NL is daar niet doorheengekomen. Het is niet zo dat Ubuntu NL is afgekeurd, maar we zijn ook niet goedgekeurd. De status op dit moment is 'pending', zoals ook te zien valt op de wiki-pagina over het herkeuringsproces.

Log van de herkeuring gisteren in #ubuntu-meeting: http://irclogs.ubuntu.com/2010/07/20/%23ubuntu-meeting.html. De keuring van Ubuntu NL begint bij 22:05.

Ik zou willen opmerken dat ik teleurgesteld ben om twee redenen:
1) Ik heb over de herkeuring niks gehoord op het forum. De gemeenschap en zelfs een groot deel van het team was zich er niet van bewust.
2) De wiki-pagina van Ubuntu NL met informatie voor de herkeuring is ook niet bekend gemaakt, en is pas de dag van te voren aangemaakt. Deze pagina is door één persoon, Dennis, geschreven, en later nog door één persoon aangepast, Sebastian. Alhoewel ik het werk dat zij doen respecteer, denk ik dat het veel beter was geweest als we veel eerder waren begonnen met deze pagina en bijvoorbeeld uit elk deel van de gemeenschap er iemand aan had bijgedragen.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat op de wiki-pagina over het herkeuringsproces staat "It should be noted that from the day your LoCo is approved, you should continue to document all events and history of your LoCo for this re approval process to make it clear and visible to all.", oftewel: "Het moet opgemertk worden dat vanaf de dag dat jullie LoCo goedgekeurd is, jullie alle evenementen en geschiedenis van jullie LoCo meoten blijven documenteren voor dit herkeuringsproces om het duidelijk en zichtbaar te maken voor iedereen."

Dat houdt in dat we, bijvoorbeeld met behulp van Team Reports (in het Engels), per maand bij moeten houden wat er gedaan en besloten is.
Een voordeel hiervan is dat het door bijvoorbeeld de Ubuntu Weekly Newsletter opgepikt wordt en ook daarin verschijnt als het belangrijk genoeg is.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/21, 14:54:42 »
Hu? Wait, what? :| En dan krijgen we dat ook nog niet te horen van het team, moet door een "gewoon lid" gepost worden..

En wat gebeurt er als we volgende keuring ook niet door komen?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/21, 15:13:25 »
Het is goed dat je ons hierop wijst, want dit is inderdaad een zeer belangrijk probleem.

Welke acties moeten we dan bijhouden ? Ook de acties van bv. het documentatie- en het vertaalteam? Of alleen de acties van de teams met betrekking tot promotie en ondersteuning? Ik ben in ieder geval bereid om de acties van het documentatieteam bij te houden mocht dit gewenst zijn.

Citaat
Hu? Wait, what? undecided En dan krijgen we dat ook nog niet te horen van het team, moet door een "gewoon lid" gepost worden..
Sense Hofstede is wel een teamlid, maar zijn werk is hier niet zozeer zichtbaar omdat hij zich bezighoudt met de internationale vertegenwoordiging van Ubuntu-NL ;)

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/21, 15:17:11 »
Welke acties moeten we dan bijhouden ? Ook de acties van bv. het documentatie- en het vertaalteam? Of alleen de acties van de teams met betrekking tot promotie en ondersteuning? Ik ben in ieder geval bereid om de acties van het documentatieteam bij te houden mocht dit gewenst zijn.
Je zal wel niet elke paginawijziging hoeven documenteren, maar als je bijvoorbeeld een actie houdt om de wiki op te schonen kun je dat vermelden.
Het is vooral zo dat het een manier is om voor iedereen duidelijk te maken wat je allemaal gedaan hebt.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/21, 15:23:55 »
Sense Hofstede is wel een teamlid, maar zijn werk is hier niet zozeer zichtbaar omdat hij zich bezighoudt met de internationale vertegenwoordiging van Ubuntu-NL ;)
Oh okee, oop. S.

En wat gebeurt er als we volgende keuring ook niet door komen?

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/21, 15:37:49 »
En wat gebeurt er als we volgende keuring ook niet door komen?
Dan krijgen we bijvoorbeeld geen CD's, t-shirts en banners meer voor conferenties en verdwijnen we van de lijst met officiële LoCo's.

Maar het is niet zo dat we een erg groot risico lopen de officiële status kwijt te raken. Ze willen vooral gewoon meer bewijs zien.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/21, 16:05:10 »
Ik wist niet eens dat de LoCo's gekeurd werden.

Zodra de pagina wat aangevuld word met informatie, dan zal het wel weer goed komen:
Citaat van: Logs[22:20
]
Seveas, SWAT I really think that with a more detailled application everything will be fine

Ik las in de Logs dat ze vooral meer willen weten over de Release Parties, maar dat Dennis de links naar foto/video niet kon vinden.
Bij deze een paar links:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/HallOfFame
http://www.youtube.com/watch?v=wwRcEowgir0
http://www.youtube.com/watch?v=p0gl8vTD8Xo

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/21, 16:09:50 »
Ik wist het al wel omdat ik mij bezig houd met de goedkeuring van Ubuntu-FRY, wanneer is de volgende meeting?

Misschien kan elk team iets over haar bezigheden kan vertellen zodat ze een beter en duidelijk verhaal krijgen. Wat we allemaal nog meer doen.
Ook zou het Ubuntu-NL team op Launchpad open moeten worden zodat er een duidelijker beeld ontstaat hoe groot de community nou is.

SWAT heeft al een gemeenschaps subteam aangemaakt, maar ik weet niet of dat zin heeft. Je kan net zo goed de leden van deze gemeenschap te "huisvesten" in het Ubuntu-NL team

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/22, 18:01:48 »
Ik raad iedereen aan die geïnteresseerd is in het proces om http://www.lczajkowski.com/2010/07/22/approval-and-re-approval-process/ te lezen. In deze blogpost van Laura Czajkowski, lid van de LoCo Council, wordt alles nog even goed uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 12:11:53 door Sense Hofstede »
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/22, 18:54:28 »
Gezien de voorgeschiedenis verbaasd het me dus geheel niets en denk ook niet dat er zo snel wat zal veranderen.
Vanuit Canonical gezien ook wel terecht en ook goed dat er die controle is.


Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/23, 11:04:51 »
Zonder iemand voor de voeten te willen lopen of direct aan te spreken: dit lijkt me een duidelijke kwestie van een stukje procesmanagement, of helaas in dit geval het falen daarvan. De voorbeelden die in de blogpost van Laura Czajkowski gegeven worden zijn volgens mij prima te kopieren en zelf te gebruiken. Het onderhoud daarvan, mits frequent gedaan, hoeft ook niet meer dan een uurtje per maand te kosten lijkt me?

Nu weet ik dat vanaf de zijlijn roepen altijd makkelijker is dan zelf mee doen, maar als er iemand nodig is bij de ondersteuning van dit proces of om het even welk ander proces dan bied me bij dezen aan als vrijwilliger. Ik ben geen echte programmeur, maar wellicht dat ik me op andere gebieden nuttig kan maken?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 11:06:26 door Brumm3l »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/25, 00:14:17 »
Nu weet ik dat vanaf de zijlijn roepen altijd makkelijker is dan zelf mee doen, maar als er iemand nodig is bij de ondersteuning van dit proces of om het even welk ander proces dan bied me bij dezen aan als vrijwilliger. Ik ben geen echte programmeur, maar wellicht dat ik me op andere gebieden nuttig kan maken?
Voor een deel heb je gelijk. Niet alle teamleden zijn zich van dit proces en bijbehorende verslaglegging bewust. Als je wil meehelpen dit te verbeteren is dat waardevol. Daarvoor is het niet nodig programmeur te zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/25, 01:05:13 »
Vermits er volgende maand of zo een nieuwe Re-approval Meeting wordt gehouden voor Ubuntu-Nl en zij dus klaarblijkelijk verwachten dat de documentatie over de activiteiten veel uitgebreider wordt, wil ik wel iets doen met de statistieken... Zo'n beetje naar het voorbeeld van het (goedgekeurde) Franse team...
Laat me maar iets weten.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/25, 13:20:38 »
Zonder iemand voor de voeten te willen lopen of direct aan te spreken: dit lijkt me een duidelijke kwestie van een stukje procesmanagement, of helaas in dit geval het falen daarvan. De voorbeelden die in de blogpost van Laura Czajkowski gegeven worden zijn volgens mij prima te kopieren en zelf te gebruiken. Het onderhoud daarvan, mits frequent gedaan, hoeft ook niet meer dan een uurtje per maand te kosten lijkt me?

Nu weet ik dat vanaf de zijlijn roepen altijd makkelijker is dan zelf mee doen, maar als er iemand nodig is bij de ondersteuning van dit proces of om het even welk ander proces dan bied me bij dezen aan als vrijwilliger. Ik ben geen echte programmeur, maar wellicht dat ik me op andere gebieden nuttig kan maken?

Vermits er volgende maand of zo een nieuwe Re-approval Meeting wordt gehouden voor Ubuntu-Nl en zij dus klaarblijkelijk verwachten dat de documentatie over de activiteiten veel uitgebreider wordt, wil ik wel iets doen met de statistieken... Zo'n beetje naar het voorbeeld van het (goedgekeurde) Franse team...
Laat me maar iets weten.

Ik denk dat deze hulpaanbiedingen erg welkom zijn. Alleen bereiken ze denk ik op dit moment denk ik niet de persoon die ze zouden moeten bereiken, namelijk onze loco vertegenwoordiger Dennis Kaarsemaker die zich met het goedkeuringsproces bezighoudt. Ik zal Dennis een berichtje sturen om deze draad te bekijken, en te reageren.

Verder is het denk ik inderdaad een goed idee om een van de voorbeelden te pakken, en deze met onze gegevens te vullen. Bij het aanpassen van zo'n voorbeeld kan wellicht iedereen helpen als het een openbaar toegankelijke wiki is. Misschien dat iemand vast een start kan maken, en de opzet van een voorbeeld kan maken op onze wiki?

Verder is het voor de toekomst misschien goed om van de verschillende teams te vragen om voor iedere irc vergadering maandelijks een kort verslagje van de activiteiten op een wiki te plaatsen. Dat is een mooi moment daarvoor lijkt me, en dan kan meteen op iedere vergadering als agendapunt even gegekeken worden of dit is gedaan zodat het niet vergeten wordt.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/25, 14:19:51 »
Verder is het voor de toekomst misschien goed om van de verschillende teams te vragen om voor iedere irc vergadering maandelijks een kort verslagje van de activiteiten op een wiki te plaatsen. Dat is een mooi moment daarvoor lijkt me, en dan kan meteen op iedere vergadering als agendapunt even gegekeken worden of dit is gedaan zodat het niet vergeten wordt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dan kan als het tijd is voor een "reapproval" gewoon de benodigde informatie over de activiteiten van Ubuntu-NL "geknipt en geplakt" worden.

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/25, 14:27:39 »
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dan kan als het tijd is voor een "reapproval" gewoon de benodigde informatie over de activiteiten van Ubuntu-NL "geknipt en geplakt" worden.

Ik zal het wel als voorstel voor op de volgende irc vergadering zetten.

edit: done

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20100810#A3.Maandelijksv.2BAPMA8w-rircmeetingbijhoudenactiviteitenteams.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/25, 15:06:11 door Thomas de Graaff »

Offline SWAT

  • Administrator
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/28, 00:56:25 »
Vermits er volgende maand of zo een nieuwe Re-approval Meeting wordt gehouden voor Ubuntu-Nl en zij dus klaarblijkelijk verwachten dat de documentatie over de activiteiten veel uitgebreider wordt, wil ik wel iets doen met de statistieken... Zo'n beetje naar het voorbeeld van het (goedgekeurde) Franse team...
Laat me maar iets weten.
Klinkt goed, waarom niet? De wiki-pagina is aanpasbaar, dus go ahead :)

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/02, 22:36:40 »
Ik heb aan ons "visitekaartje" voor de reapproval nog wat toegevoegd.
https://wiki.ubuntu.com/DutchTeamApprovalApplication

Een punt waar we in de toekomst gaan veranderen, is de promotie. We gaan ons meer richten op aanwezigheid op bestaande evenementen met presentaties en stands, in plaats van elk half jaar een release party te organiseren. Het blijkt een redelijk zware belasting voor organisatoren om elk half jaar een release party te organiseren. Daarnaast zijn op bestaande evenementen waarschijnlijk meer mensen te bereiken die nog niet met Ubuntu bekend zijn. Grote LTS parties willen we nog wel blijven organiseren.

Iets wat we nu al goed doen, is de support. Er wordt heel veel ondersteuning geboden via forum, irc en mailinglist. De beschrijving bij dit punt kan misschien nog iets gedetailleerder gemaakt worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/02, 22:53:58 »
Een punt waar we in de toekomst gaan veranderen, is de promotie. We gaan ons meer richten op aanwezigheid op bestaande evenementen met presentaties en stands, in plaats van elk half jaar een release party te organiseren. Het blijkt een redelijk zware belasting voor organisatoren om elk half jaar een release party te organiseren. Daarnaast zijn op bestaande evenementen waarschijnlijk meer mensen te bereiken die nog niet met Ubuntu bekend zijn. Grote LTS parties willen we nog wel blijven organiseren.

Goed plan. Er zijn al verschillende organisatoren "opgebrand" geraakt door de Release Parties.... Erg jammer. Het is een immense klus; elke zes maanden is gewoon teveel.

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/04, 10:15:27 »
Ik zie dat in de Hall of Fame de laatste party in Ede nog niet is opgenomen. Wil je een goede indruk maken dan zou dat eigenlijk wel moeten gebeuren.
Verder zou ik de reden waarom we de komende tijd minder releaseparties zullen organiseren toch iets beter omschrijven. Het heeft nl. alles te maken met het voorkomen van overbelasting van de kleine kern van actieve vrijwilligers. Die zorg is een positieve insteek. Ik vind dat dat te weinig uit de verf komt.
Wezenlijk is het zo dat we met een hele kleine groep toch erg veel doen en daar mogen we best trots op zijn.
Gooi er wat meer trots in en wat minder gefocus op interne problemen. Natuurlijk, die zijn er  maar daar gaat het hier even niet om.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/04, 11:33:18 »
Er is niet besloten om minder releaseparties te organiseren omdat er mensen door zouden opbranden. Tegen het opbranden van mensen hebben we een andere insteek gekozen, namelijk, meer handen maken lichter werk. De afgelopen Ubuntu Releaseparty 2010 heeft een team van 8 mensen georganiseerd, waarbij Ubuntu-nl samenwerkte met de HCC. Dit is een totaal ander uitgangspunt dan de vorige grote releaseparties waarbij de organisatie voornamelijk op de schouders van één persoon kwam te liggen. Nu wil ik niet ontkennen dat het desondanks niet een flinke taak was voor de verschillende organisatoren, waar je zeker wel tijd voor moet kunnen vrijmaken. Maar kan je er tijd voor vrijmaken is het volgens mij geen taak waarvan je opgebrand zou raken oid.

De primaire reden dat we als promotieteam alleen nog in het voorjaar parties gaan organiseren of ondersteunen is dat we denken dat we veel meer nieuwe mensen met Ubuntu-nl kunnen laten kennismaken door ons met promotie te richten op evenementen die door anderen worden georganiseerd (denk aan de HCC dagen, softwarefreedomday, de huishoudbeurs, of een rommelmarkt e.d.). Een beperking van de releaseparties geeft hier meer ruimte voor.

Een tweede reden dat we gekozen hebben om als team alleen in het voorjaar releaseparties te organiseren of te ondersteunen is dat een lagere frequentie de parties aantrekkelijker maakt. Een vaste kern van vrijwilligers en bezoekers gaat zo'n beetje alle parties af, hun enthousiasme is onontbeerlijk voor succesvolle parties. Ieder half jaar een stuk of drie vier parties werd gewoon wat te veel van het goede.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 11:37:21 door Thomas de Graaff »

Phr3ak

  • Gast
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/04, 17:25:15 »
3 of 4 van die release party's in een jaar is mischien wat veel, maar dat ligt er denk ik ook eraan hoe je er naar kijkt. Als je verschillende mensen, in verschillende delen van het land allemaal hun eigen party laat organiseren, al of niet onder de vlag van een computer club zoals b.v. de HCC, denk b.v. aan kleinere computer clubs in buurthuizen e.d. Dan hoef je denk ik alleen nog maar wat richtlijnen en materiaal beschikbaar te stellen van uit Ubuntu NL ...

Dus, te veel van die party's .. Kan, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt en opzet natuurlijk :)

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/04, 20:39:35 »
Hoor ik interesse om het een en ander te gaan organiseren? :)

Er staat een vacature open:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/vacatures-nieuwe-teamleden/msg633709/#msg633709

Phr3ak

  • Gast
Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/19, 20:16:53 »
Hoor ik interesse om het een en ander te gaan organiseren? :)

Er staat een vacature open:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/vacatures-nieuwe-teamleden/msg633709/#msg633709

Had/heb ooit al eens eerder aangegeven, dat ik had gereageerd op een openstaande vacature. Daar werd toen niet op gereageerd (of nauwelijks).

Re: Ubuntu NL LoCo-team 'reapproval'
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/19, 23:30:14 »
Begrijp ik dat je interesse hebt om vertegenwoordiger marketing te worden?