Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVIDIA GeForce 5200 installatie  (gelezen 2680 keer)

hwilshaus

  • Gast
NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Gepost op: 2009/03/07, 16:51:01 »
Laatste versie Linux: 8.04

Problemen met NVIDIA: mijn TFT geeft aan 'out of range'
Via www.nvidia.com een Linux driver (moduul) gedownload: NVIDIA-Linux-x86-173.14.12-pkg1.run
- Hoe installeer ik die
- Hoe voorkom ik problemen met "X-server" tijdens de installatie
- Is deze software toereikend om mijn TFT- scherm in een optimale resolutie aan mijn computer te koppelen

Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/07, 16:52:05 »
Ga eens naar Systeem=>beheer=>hardware drivers. Daar kunt ge de driver installeren.

Offline track

  • Lid
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/07, 17:13:32 »
Hoi "hwilshaus",

welkom op het forum !

Het is inderdaad nog al te Win..-achtig gedacht als je de driver het eerst uit het internet haalt.
Bij Ubuntu heb je van alles in het pakketbeheer zitten.  Dus geen zoeken meer. 
Dat zou alleen een veiligheidslek inbrengen (Ja, er zijn uitzonderingen !).

Het denken even omwentelen !  En veel plezier met "Uby".
Even een startergids ?  -> http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
                              en   http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

track

Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/07, 17:44:19 »
ik snap overigens niet waarom je tóch naar de site van NVIDIA gaat. Ubuntu geeft toch immers aan door middel van een pop-up dat er een driver beschikbaar is?

Offline Bobbie

  • Lid
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/07, 18:00:16 »
ik snap overigens niet waarom je tóch naar de site van NVIDIA gaat. Ubuntu geeft toch immers aan door middel van een pop-up dat er een driver beschikbaar is?

ach ja, met vallen en opstaan leer je wel sneller.

hwilshaus

  • Gast
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/08, 08:47:54 »
Was het allemaal maar zo simpel.

Ik heb de aangeboden drivers van Ubuntu geinstalleerd, maar daarmee werden de problemen alleen maar groter.
In zijn algemeenheid krijg ik de melding 'beperkte ondersteuning'.

Op mijn crt-scherm is een resolutie van 1024x768 mogelijk met een vernieuwingsfrequentie van zelfs 85 Hertz. Mijn TFT-scherm 'accepteert' geen 85 Hertz; krijg de melding 'out of range'. Dus stel ik eerst via mijn oude beeldscherm 70 Hertz in. Daarna koppel ik mijn TFT scherm aan de computer en heb ik beeld. Als ik vervolgens mijn computer (met TFT scherm) opnieuw opstart, dan geeft ie onmiddellijk aan: out of range.
Vervolgens koppel ik mijn oude beeldscherm er weer aan: maar dan heb ik geen betere resolutie dan 800x600.
Ik hoopte dat het  nieuwste moduul van NVIDIA mij uit de brand zou helpen, vandaar de download.

Offline track

  • Lid
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/08, 12:27:42 »
Nou nee.  Dat is veel simpeler.  Je moet de nodige gegevens gewoon in de  /etc/X11/xorg.conf invullen en klaar.
(hebben wij niet het Win..-tijdperk met zijn telkens weer-en-weer herinstalleren en alles ergens te moeten "downloaden" achter de rug ?)

Een overzicht heb je op  https://help.ubuntu.com/community/XORGHardy
de man- page (=referentie) op  http://linux.die.net/man/5/xorg.conf

Je moet dus de  Section "Monitor" handmatig bijwerken.   (eerst backupen en dan gksu gedit /etc/X11/xorg.conf )
Voorbeelden: [voor een sis-m760]
                      [en voor een Nvidia]

track

Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/08, 12:35:56 »
Ik heb deze kaart ook en wellicht heb je wat aan bijgaand xorg.conf bestand.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

hwilshaus

  • Gast
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/09, 22:04:21 »
Dank allen voor de nuttige tips. Met vallen en opstaan dus een ander besturingssysteem onder de knie krijgen. Opgelost!!

Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/09, 22:07:22 »
@hwilshaus

Mooi dat het opgelost is.

Kan je nog aangeven wat je precies gedaan hebt dan hebben andere gebruikers hier ook weer profijt van.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline maarten_c

  • Lid
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/12, 00:21:53 »
Ik heb een soort gelijk probleem gehad.
Ik heb een nvidia FX 5700LE video-kaart, in combinatie met een philips 170s tft-scherm. Werkt perfect op de gnome desktop, maar als ik een opengl spelletje startte, bijvoorbeeld Planet Penguin racer. Dan gaf mijn monitor geen beeld meer en vertelde hij me keurig dat de refresh-rate out of range was.
Heb me hier werkelijk op rot gezocht (Ubuntu 8.0.4).
Heb daarna toch maar 8.10 geinstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem. Zag dat nvidia accelerated graphic driver version 173 reccomended was. Echter terug gegaan naar versie 96 en eureka!

Alle problemen waren verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/12, 00:27:03 door maarten_c »

Sam Vimes

  • Gast
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/12, 14:41:26 »
Heb hetzelfde probleem gehad met 8.10 in combinatie met een FX5200 en een 17"TFT. Alleen bleef bij mij de resolutie hangen op maximaal800x640, en dan kun je op zo'n scherm echt niks meer. kreeg ook de opmerking van kubuntu dat er drivers beschikbaar waren. laten downloaden en installeren, maar de resolutie kon ook daarna niet gewijzigd worden. Ben gestopt met linux, jullie kunnen wel beweren dat het makkelijker is, maar geef mij maar een cdrommetje met drivers, dan ben ik vlugger klaar.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/12, 19:52:29 »
Heb hetzelfde probleem gehad met 8.10 in combinatie met een FX5200 en een 17"TFT. Alleen bleef bij mij de resolutie hangen op maximaal800x640, en dan kun je op zo'n scherm echt niks meer. kreeg ook de opmerking van kubuntu dat er drivers beschikbaar waren. laten downloaden en installeren, maar de resolutie kon ook daarna niet gewijzigd worden. Ben gestopt met linux, jullie kunnen wel beweren dat het makkelijker is, maar geef mij maar een cdrommetje met drivers, dan ben ik vlugger klaar.
Dat heeft niks met de aanbied methode te maken, maar met het feit dat hardware fabrikanten denken aan linux als "linux" en niet als Ubuntu, Mandriva, openSUSE, CentOS etc. En vervolgens dwars liggen als de teams achter de desbetreffende besturingssystemen het willen verbeteren. Die mentaliteit is wel aan het veranderen, maar ze denken aan hun inkomsten en gaan niet meer aan de bak met ontwikkeling voor oudere hardware.

Sam Vimes

  • Gast
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/14, 12:24:31 »
Ik heb echter gemerkt dat zowel de "propritary" als de x11 drivers van minstens drie distro's het gebruik van deze nVidia kaarten nagenoeg onmogelijk maakt. Als de "gemeenschap" daar niet snel op in springt, is Linux aan het eind. Mensen hebben geen zin om constant binnenin hun os te morrelen om het goed te krijgen. Zelfs als het rechtstreeks kan, kijk maar nar het gros van de windows gebruikers, die nog steeds Ierland  met een blauwe taakbalk op hun pc hebben staan.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/14, 12:47:16 »
Als de "gemeenschap" daar niet snel op in springt, is Linux aan het eind.
Nee hoor. Als 1 Linux distributie een serieuze speler op de markt wordt, gaan hardwarefabrikanten pas echt hun best voor dat systeem doen. de " gemeenschap" kan amper iets doen want de drivers van de fabrikant zijn te gesloten. En reverse engineering is ook niet alles.  ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: NVIDIA GeForce 5200 installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/14, 13:11:13 »
Zelfs als het rechtstreeks kan, kijk maar nar het gros van de windows gebruikers, die nog steeds Ierland  met een blauwe taakbalk op hun pc hebben staan.


Ja wat een gruwel steeds weer om tegen te komen die teletubbie kleurtjes.
Maar tis ook zo dat het veelal voorgeinstalleerde zooi is met een recovery dus zelf een windows installeren besteden ze ook uit.
En als een simpele tekst file al te moeilijk is om even 1 regel aan te passen zoals je hierboven leest?