Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gecrashte harddisk  (gelezen 4468 keer)

Offline erikson

  • Lid
gecrashte harddisk
« Gepost op: 2008/12/12, 22:17:12 »
Mijn harddisk was vastgelopen. Ik heb er inmiddels een nieuwe in, ook weer met Ubuntu, maar nu wil ik data van de oude afhalen.
Hoe moet ik dat doen? Hij draait nog wel, alleen start hij niet op wanneer ik beide schijven aansluit.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/12, 22:26:08 »
Aan erikson
Was die disk echt meesjaniesjjh vastgelopen? Met geklapper, piepen, rammelen, niks meer? of draaide ie nog wel en was het OS softwarematig gecrasht? Indien het eerste, dan valt er met gewone middelen weinig meer te redden. Beantwoord eerst deze vraag voor we verder gaan.
Is het je OS dan valt er misschien nog wat te halen en moet je de 2 schijven op de juiste manier instellen.
Vr.groet, peter



Offline erikson

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/12, 22:33:10 »
Het OS was i.i.g. beschadigd want die liep ineens vast en wilde daarna niet opstarten.
Aangezien hij nog wel draait wil ik toch proberen m'n foto's er af te halen.

Bazzer

  • Gast
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/12, 22:51:19 »
Voor 16 Euro koop je een leuk apparaatje waarmee je de schijf op een draaiende pc aansluit en
vervolgens alles van de schijf kunt kopieren (mits hij mechanisch goed is)
Ik kan iedereen aanraden die wel eens met PC's rommelt dit aan te schaffen, ik heb
hier heel veel mensen mee geholpen hun bestanden te redden.

Offline erikson

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/12, 22:56:28 »
Bedankt voor de tip. Dat lijkt me wel wat.
Waar heb jedat gekocht en hoe heet het?

Bazzer

  • Gast
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/12, 23:01:44 »
Ik ben al aan het zoeken maar kan het nog niet vinden, de site was www.takeitnow.nl
als je daar een mailtje heen stuurt kunnen ze je ongetwijfelt verder helpen!
En woon je toevallig in de buurt van Emmen dan mag je de mijne ook even lenen.

Maar..........als je alles weer op orde hebt, regelmatig een back-up maken :-)

Succes.

Groetjes Ben
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 23:12:09 door Ben Looijen »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/12, 23:14:36 »
Aan Erikson
Zo'n kabeltje kun je bestellen bij Mr@.
Mr-at.nl is de link naar hun website. Daarmee kun je alle schijven, ATA, SATA en 2,5" schijven op een USB poortje aansluiten. Werkt heel handig en je bent van enig instelwerk af. 't Kost 16 iri, meen ik, met 6 iri verzendkosten. Ze zitten in Pijnacker bij Delft of zo dacht ik.
Voor die ene keer kun je ook die oude schijf als slave op de tweede connector in je computer aansluiten. Tenminste, als het IDE of ATA schijven zijn.
Maar daar geef ik je graag verder raad in als je hiermee verder wilt. Kost minder, maar ja, zo'n USB kabeltje is ook makkelijk.
Vr.groet, peter

http://www.mr-at.nl/usb20-naar-idesata-adapter-voor-alle-idesata-devices-p-2942.html?cPath=100

« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 23:26:47 door Petervdw »

Bazzer

  • Gast
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/12, 23:20:23 »
Klopt helemaal Peter, komt bij Mister@ vandaan, vandaar dat ik hem niet kon vinden!

Thanks!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 23:24:13 door Ben Looijen »

Offline rja

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/12, 23:33:47 »
Je kunt met dd een image maken van kapotte schijf als je ruimte heb op een andere disk.

Zie :

http://wiki.edseek.com/guide:mount_loopback

Moet je wel een beetje handig zijn met linux.


Offline erikson

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/12, 23:47:40 »
Dat is inderdaad een beetje ingewikkeld. Hoe zet ik die tweese hd als slave?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/13, 00:00:35 »
Aan erikson
Nee, nee, ik doe graag alles in kleine stapjes uitleggen. Dat is duidelijker, al kost het soms meer tijd.
Met parallele schijven (IDE of ATA) met van die brede lintkabels kun je ze op Master en Slave instellen, of op CableSelect als de kabel geschikt is. Dat instellen doe je met jumpers achterop.
Met serieele schijven (SATA) hoef je/kun je niks in (te) stellen. Moderne systemen hebben SATA schijven met smalle kabeltjes.
Dat is de eerste vraag.
Als het OS is gecrasht, kun je waarschijnlijk geen image maken, maar moet je op de schijf kijken en zien wat je kunt vinden aan foto's en directory voor directory overbrengen naar je primaire schijf. Image is leuk om in z'n geheel terug te zetten, maar je kunt er niet een bepaalde directory uithalen.

Vr.groet, peter

De eerste vraag is dus: is het een serieele of parallelle schijf?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 00:15:41 door Petervdw »

Offline rja

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/13, 00:23:34 »
Dat is inderdaad een beetje ingewikkeld. Hoe zet ik die tweese hd als slave?
Als de partitie tabel nog intakt is.

Kun je ook per partitie doen.

sudo dd if=/dev/sdb6 of=root.img

- Voor /root

En dan.

mkdir root
sudo mount -o loop ./root.img ./root

Werkt prima.



Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/13, 00:51:14 »
Aan erikson
Toch even opletten. Dat kabeltje werkt alleen onder Windows. Net geprobeerd, maar dan is een ext3 (linux)schijf niet te lezen. Dus de enige mogelijkheid is om de schijf aan een Ubuntu (linux) computer te hangen middels de tweede aansluiting. Ik vermoed dat we uitkomen op een jumperinstelling voor Master/Slave, en als er dan wat te lezen valt op de Slave, dan kun je dat door slepen naar een directory op je Master kopieren.
Lijkt me het simpelst.
Vr.groet, peter

Aan Ben Looijen
Ben, heb jij dat kabeltje onder ubuntu werkend? Bij mij lukt dat niet. Ik vermoed dat het alleen met NTFS en FAT geformatteerde schijven kan werken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 01:08:40 door Petervdw »

Bazzer

  • Gast
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/13, 01:48:45 »
Aan erikson
Toch even opletten. Dat kabeltje werkt alleen onder Windows. Net geprobeerd, maar dan is een ext3 (linux)schijf niet te lezen. Dus de enige mogelijkheid is om de schijf aan een Ubuntu (linux) computer te hangen middels de tweede aansluiting. Ik vermoed dat we uitkomen op een jumperinstelling voor Master/Slave, en als er dan wat te lezen valt op de Slave, dan kun je dat door slepen naar een directory op je Master kopieren.
Lijkt me het simpelst.
Vr.groet, peter

Aan Ben Looijen
Ben, heb jij dat kabeltje onder ubuntu werkend? Bij mij lukt dat niet. Ik vermoed dat het alleen met NTFS en FAT geformatteerde schijven kan werken.


Dat antwoord moet ik schuldig blijven, ik heb hier alleen nog maar gecrashte WINDOWS schijven gehad :-) hij hangt dus wel aan een Ubuntu systeem.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 02:17:20 door Ben Looijen »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/13, 10:31:55 »
Aan Ben Looijen
Ja, dat moet kunnen. Die Windowsschijven zijn dan NTFS of Fat32 en die kunnen gelezen worden door Ubuntu.
Ze komen hier ook alleen maar met Windowsmachientjes met trammelant en tierelier.
Maar andersom, gister dacht ik daar ineens aan, wil niet werken.
Ik ga het nog eens proberen. Gister met een SATA schijfje getest, kan nog wel eens met een parallel proberen.

Terug on topic
Aan erikson
Wat is het nu voor een schijf? IDE/ATA of SATA. Dan kan ik je verder helpen.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/13, 11:56:24 »
Aan erikson
Voor het gemak heb ik ze even op de foto gezet.
Links is een SATA schijf, rechts een IDE/ATA.
Op de tweede foto zie je de achterkant van de IDE/ATA schijf. Middenin de pinnen voor de jumpers. Daar staan letters bij of een hele lay-out op het etiket.
C=CableSelect
M=Master
S=Slave
Misschien nog een of twee.
Merk op dat rode ader van de voedingkabel en de rode ader van de platte datakabel het dichtst bij elkaar zitten. Aan de stekkers zitten meestal ook nokken.
De systeemschijf moet op Master, de kapotte schijf stel je in op Slave.
Bij CableSelect (80 aderige lintkabel) stel je allebei de schijven op CableSelect in. De systeemschijf komt dan op drive 0, de andere op drive 1. (Staat op de kabel gedrukt.)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 12:01:20 door Petervdw »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/13, 12:43:05 »
Met photorec en testdisk is er vaak veel terug te halen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/13, 19:32:54 »
Je moet een programma zoals ext2ifs installeren in Windows om Linux partities te kunnen lezen! Windows ondersteunt geen Linux, andersom wel  ;)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline erikson

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/14, 12:55:25 »
Er zit een smal kabeltje aan dus dan moet het dus een serieele schijf zijn.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/14, 14:47:27 »
Aan erikson,
Dus het is de linkse schijf op de eerste foto?
Zo'n seriele schijf moet je met een apart kabeltje op het moederbord aansluiten. Daar staat meestal wel bij: SATA 2 of 3 met hele kleine lettertjes. Dan komt er ook nog een brede zwarte stekker voor de voeding op. Zie de eerste foto linker schijf. Verder hoef je niets in te stellen.
Als het goed is zal Ubuntu nu die tweede schijf bij opstarten mounten en zichtbaar maken.
Vr.groet, peter
 

Offline erikson

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/15, 21:45:45 »
Allereerst bedankt voor de hulp zover. Wanneer ik hem zo aansluit dan start Ubuntu niet op.
Op het beginscherm zie ik beide schijven en Grub start ook op maar wanneer Ubuntu in beeld komt blijft ineens de tijdbalk hangen en gebeurt er niets meer.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/15, 22:40:39 »
Aan erikson
Misschien kun je proberen om met de Live CD op te starten. Mocht me nog iets te binnen schieten, dan hoor je het
zo snel mogelijk, maar veel meer zou ik niet weten.
Ik stuur je ook nog een persoonlijk berichtje.
Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 22:49:28 door Petervdw »

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/16, 18:48:32 »
Allereerst bedankt voor de hulp zover. Wanneer ik hem zo aansluit dan start Ubuntu niet op.
Op het beginscherm zie ik beide schijven en Grub start ook op maar wanneer Ubuntu in beeld komt blijft ineens de tijdbalk hangen en gebeurt er niets meer.

In je BIOS kan je ook instellen op welke schijf hij als eerst probeert te booten. Zorg er voor dat na de installatie van je extra schijf in je PC je dus eerst in je BIOS gaat en nakijkt of je 'oude' schijf als eerste wordt gekozen om te booten. Op die manier blijft voor grub de 'bootsituatie' ongewijzigd, en zou alles moeten werken, ook mét de extra schijf!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Petervdw

  • Lid
Re: gecrashte harddisk
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/16, 22:45:48 »
Aan DarkStar
erikson heeft een nieuwe schijf op de plaats van de oude gezet. Ik neem aan op Sata0. Daarmee start hij Ubuntu ook op, en dat werkt correct. Nu wil hij de oude schijf (gecrasht) op Sata1 aansluiten en wat gegevens eraf halen naar de schijf waarmee het systeem is opgestart. Dus het is niet de bedoeling dat hij opstart van die tweede schijf.
Dat zal niet lukken, want die is immers gecrasht. Maar als ie draait kun je vaak nog wel wat data eraf halen.
Tenminste, zo heb ik het begrepen. Het heeft dus m.i. geen zin om iets in de bios te wijzigen.
Bedankt trouwens voor je hint naar ext2ifs. Op de site gekeken, leest ook ext3 formats.
Vr.groet, peter