Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .iso  (gelezen 2926 keer)

Offline patrickdm

  • Lid
.iso
« Gepost op: 2010/01/14, 22:37:36 »
Ik heb ubuntu gedownload en ik wil die nu activeren op mijn pc met windows 2000.
Het heeft de extentie .iso Hoe krijg ik dat lopen ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: .iso
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 22:41:12 »
Een ISO bestand is een image van de CD.
Je zult deze als een ISO op een CD moeten branden, niet copyeren, maar als ISO branden!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: .iso
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 22:42:36 »
Een .iso file is een manier om iets op een cd-rom te schrijven. Je moet het schrijven met een speciaal programma. Een goed, gratis, programma is ISOburner XP. Er staat wel Xp in de naam, maar dat wil niet zeggen dat het alleen met Xp werkt. ik denk dat het ook wel met 2000 zal werken.
"Free as in freedom"

Offline patrickdm

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 22:46:45 »
Is dat de enige manier om ubuntu te installeren. Bestaat er geen executable die een wizard aan het werk zet.

Ik ben ook eens gaan kijken naar een installatie pagina op deze site. Om ubuntu redelijk te laten werken minimum pentium III (ok) maar 340 RAM, ik heb het gecheckt, ik heb maar 64 MB RAM. Is dat ontoereikend, heeft het geen zin om het uit te proberen ?

Kwil het desnoods wel proberen met die iso, als dat de geijkte werkwijze is.

Offline Dave

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/14, 22:52:47 »
leuke pc voor win2000 of win98 met dat geheugen.

Ubuntu is echter wel een modern systeem wat de confrontatie aan mag met win7 ook al zijn de eisen veel lager

Geheugen opwaarderen of eens kijken naar een lichtere versie als puppy.

Re: .iso
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/14, 22:59:16 »

Geheugen opwaarderen of eens kijken naar een lichtere versie als puppy.


Puppy is geen volwaardig linuxsysteem. Daar komt ook nog een bij dat Puppy volledig in het ram-geheugen draait, voor wie weinig ram heeft, is dat dus niet ideaal. Je kan ook Xubuntu proberen, dat is een lichtere versie van Ubuntu die op de xfce grafische omgeving draait, beter voor wat oudere pc's dus...
"Free as in freedom"

Offline patrickdm

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/14, 23:04:41 »
Het gaat voornamelijk dienen als internet verbinding en als medium om back-up op te plaatsen.
Ik zal een volwaardige ubuntu versie reserveren voor een recentere pc.

Prima, ik probeer Xubuntu !

Offline patrickdm

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 00:00:53 »
misschien nog een laatste kleine vraag,

Downloaden ok > image branden naar CD ok > CD in schijfstation en ... nu ? kopie alles naar de pc - snelkoppeling aanklikken, hoe moet ik Xubuntu nu installeren. De bestanden zijn goed zichtbaar op de CD ROM

Offline Dave

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 00:15:51 »
pc herstarten en starten van cd-rom.
Lukt dat niet dan in bios veranderen.
Standaard is dat meestal wel zo ingesteld.

Offline Dave

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/15, 00:16:45 »
misschien nog een laatste kleine vraag,

Downloaden ok > image branden naar CD ok > CD in schijfstation en ... nu ? kopie alles naar de pc - snelkoppeling aanklikken, hoe moet ik Xubuntu nu installeren. De bestanden zijn goed zichtbaar op de CD ROM


wel branden als image dan he, niet als data.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: .iso
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/15, 00:19:33 »
Op de volgende wiki pagina staat uitgebreid uitgelegd hoe je Ubuntu (Xubuntu lijkt er veel op) moet installeren.
http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

Als tip geef ik je om de alternate versie (niet de desktop/livecd versie) te nemen. De livecd heeft minimaal 192MB ram nodig.
http://www.xubuntu.org/get --> Minimum system requirements
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: .iso
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/15, 00:24:39 »
Puppy is geen volwaardig linuxsysteem. Daar komt ook nog een bij dat Puppy volledig in het ram-geheugen draait, voor wie weinig ram heeft, is dat dus niet ideaal. Je kan ook Xubuntu proberen, dat is een lichtere versie van Ubuntu die op de xfce grafische omgeving draait, beter voor wat oudere pc's dus...

Met 64 MB RAM kun je Xubuntu echt volledig vergeten... dat werkt voor geen meter dan. Absolute afrader.

Puppy daarentegen is een redelijk en bijna volwaardig alternatief. Zal nog vrij redelijk werken op 64 MB. Kijk ook eens naar Damn Small Linux (DSL), die heeft nog minder nodig dan Puppy: http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

ISO branden doe je zo:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

Offline patrickdm

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/15, 00:30:59 »
ok, was image die gebrand was op CD.
Ik ga nu herstarten, maar als Xubuntu voor geen meter beweegd.
Moet ik dan toch puppy gebruiken ?

Belangrijkste vraag is, zal dat de performantie van de oude pc iets verhogen meer dan windows ?

Herstarten doet niets, de snelkoppeling en .exe file activeren doet niets. Moet ik het allemaal vergeten ?

« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 00:36:17 door patrickdm »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: .iso
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/15, 00:32:27 »
Belangrijkste vraag is, zal dat de performantie van de oude pc iets verhogen meer dan windows ?

Hangt ervan af, want Windows 2000 is vrij licht.

Puppy zal misschien niet de prestaties verhogen, Damn Small Linux wel.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: .iso
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/15, 08:12:47 »
ok, was image die gebrand was op CD.
Ik ga nu herstarten, maar als Xubuntu voor geen meter beweegd.
Moet ik dan toch puppy gebruiken ?

Belangrijkste vraag is, zal dat de performantie van de oude pc iets verhogen meer dan windows ?

Herstarten doet niets, de snelkoppeling en .exe file activeren doet niets. Moet ik het allemaal vergeten ?



Indien uw computer niet van de cd opstart moet u uw cd-rom-station vóór de harde schijf instellen in de opstartvolgorde van uw computer. Deze kan u veranderen in het BIOS.

In de BIOS kom je door bij het opstarten (helemaal in het begin) op een bepaalde toets te drukken. Welke toets dit is hangt per fabrikant en uit welk jaar de computer komt. Meestal staat dit in het bootscherm aangegeven. De meest gebruikten zijn: del, F8, F2, F12 of esc
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline rik1

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/07, 14:16:46 »
een handig programmatje is thosiba diskcreator
als je die op je computer zet en zorgt dat die de iso bestanden gebruikt moet je een lege cd in je computer doen.
en via de pictogram van de ubuntu iso en thosiba diskcreator de iso op de legeschijf branden

veel plezier

Offline chopstick

  • Lid
Re: .iso
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/15, 20:00:31 »
ik stel voor om via unetbootin een installatiestickje te maken van een distro die niet al te groot is. Krijg je via dat pakketje zo voorgeschoteld.
Ik heb puppy als "noodsysteem" op een SD-card geinstalleerd. Kun je ook van alles mee. Lang niet zo beperkt als het lijkt.