Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Computer loopt soms vast bij het opstarten.  (gelezen 19963 keer)

Offline joseph

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/08, 10:07:16 »
Als ik het topic zo lees zijn er erg veel wijzigingen op wijzigingen geweest om wat voor reden dan ook.
Lees b.v. grub aanpassen waarna ....
Sata aangesloten waarna....

Problemen lijken mij te komen vanuit de aanpassingen.
Omdat het van afstand altijd koffiedik kijken blijft is het op deze manier nooit meer te achterhalen wat wat heeft veroorzaakt (is een kip en ei verhaal).
Denk daarom dat het slimmer is om (zeker bij een hardware aanpassing) een schone installatie te doen.

Begrijp echter dat op dit moment niet vanaf cd/dvd kan worden gestart.
Dit zou toch mogelijk moeten zijn maar is afhankelijk van de instellingen in de Bios.

Kan moeilijk beoordelen wat uw basisniveau is qua computertechniek/kennis van de Bios.
Maar als je in de Bios gaat zitten wroeten, leg dan eerst de huidige instellingen vast (opschrijven of een hardcopy maken) zodat je ze altijd kan terug zetten.
Als ik een machine niet ken (en dus niet weet wat er allemaal mee geknoeid is) begin ik met de instellingen terug naar fabrieksinstelling te zetten.
En ga daarvandaan werken verder werken zoals schijven laten herkennen en vastleggen (automatisch bij iedere start kost tijd en is i.m.o. onzin), startvolgorde kiezen (hier de cd/dvd als 1e zetten en dan de hdd anders kan je nooit vanaf cd starten).

Daarbij lijkt mij de prioriteit om die opstartcd te kunnen laten draaien.
Dan die memtest zoals Pjotr aangeeft (edit: zoals Pjotr en Gijsbert twijfel ik ook daaraan).
Is dat okee dan Ubuntu opnieuw installeren.

En bij wijzigingen daarna, weten wat je doet of vastleggen wat het was (bestand dat je wijzigt eerst opslaan als ...oud oid).
M.b.t. die Grub, er is meer tijdswinst te halen als je kiest voor automatisch aanmelden. Zoals eerder al is aangegeven, grub moet je kunnen benaderen voor als er iets fout gaat, grafisch of wachtwoord kwijt etc. (zet hem zelf daarom nooit korter dan 2-3 sec).

Jammer dat je zo ver weg zit, volgens de steunpuntenkaart.... (oeps Gijsbert was mij voor maar er zitten verder nog wel wat "gewone gebruikers dichterbij, rechts onderaan even iedereen selecteren).
Normaal zijn die z.g.n. "ouwe machientjes" juist verbazend eenvoudig aan de praat te krijgen met behoorlijk betere prestaties t.o.v. de oude software.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 10:12:46 door joseph »

Offline jolo

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/08, 11:57:00 »

De website waar u mij naar verwijst, werd reeds aangebracht door Gijsbert. Het gevolg was dat ik de pc niet meer opgestart kreeg.
Gijsbert verwees naar het Intel 845/855GM probleem topic. (Waarin onder andere die hyperlink staat, die ik ook heb gepost.) Terwijl jij een Intel(R) 865G chipset hebt. Het was me nog niet duidelijk wat je precies geprobeerd had. Die Patch had je niet hoeven te proberen. Die is voor de i855 chipsets. Wel had je de Vesa drivers kunnen proberen. 

Overigens de laptop uit mijn onderschrift heeft 965GM chipset. Waarop Ubuntu 10.04.1 wel goed werkt. Jouw chipset zit dus precies tussen de mijne en die probleem chipset in.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline heir4c

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/08, 12:08:53 »
Gijsbert,
Volgende commando's heb ik uitgevoerd:
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv A193607A1D2EC123
gpg --export --armor A193607A1D2EC123 |sudo apt-key add -
Daarna heb ik update beheer gestart en toch kreeg ik opnieuw dezelfde fout? .....

Je moet wel die nummer veranderen door de nummer in jouw foutmelding. In jouw geval word dit dan:

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 40976EAF437D05B5
gpg --export --armor 40976EAF437D05B5 | sudo apt-key add -


Zie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-8-10-%27check-update%27-probleem/
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 12:10:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/08, 14:43:44 »
Gijsbert,
Dit moederbordje is enorm zindelijk op gebied van geheugenlatjes. Met de andere geheugen latjes van 400 Mhz, die ik hier nog liggen heb, begint hij te piepen bij de opstart. Oorspronkelijk zat er een geheugenlatje in van 256 Mb, 400 Mhz maar wel cl3 of pc3200u. Zoiets heb ik hier niet liggen. Iets gelijkaardigs zoals cl2,5 pc3200 heb ik wel maar deze worden niet aanvaard.  :'(
Joseph,
Het is een nieuwe instalatie van 31 december 2010. De installatie heb ik wel gedaan met mijn computer.
De Bios heb ik moeten aanpassen wat de sata aansluitingen op het moederbord stonden "disabled". Nu zijn ze enabled maar op zo'n manier dat de Ide station ook nog in gebruik zijn. Een soort combine, maar het juiste woord dat ze hiervoor in de Bios gebruikten, ben ik vergeten. Naar mijn mening ging de pc ook moeten kunnen opstarten van een Ide toestel. Dit is dus niet het geval. Natuurlijk kan ik fouten hebben gemaakt. Mijn forumnaam "Pattattezak" slaat vooral op mijn kennis van computers.  ;) Verder staan alle belangrijke aanpassingen hier op het forum vermeld. Ondanks het feit dat ik een "Pattattezak" ben, ben ik niet beschaamd om mijn eventuele fouten hier te posten.  ;)
Als ik uw redenering volg, moet ik mijn dvd-drive uit mijn computer vijzen en deze aansluiten in deze pc. Waarschijnlijk zal hij dan wel willen opstarten omdat mijn dvd-drive wel aangesloten is via sata?
Verder, als de pc is opgestart, loopt hij veel beter dan Windows. (Als hij niet vastloopt.  :) ) Aan de "eigenaardigheden" van Linux ben ik intussen reeds gewend geraakt. Of met andere woorden, ik ben reeds gedeeltelijk "ge-onmicrosoft".  :D
Jolo,
Joseph adviseert mij een nieuwe instalatie. (Geheugenltje is OK. Dit heb reeds getest in een andere machine.) We kunnen die Vesa drivers dan eens proberen?
Heir4c;
Zo'n dingen weet ik dus niet. Hartelijk dank voor de informatie.

Iedereen is trouwens bedant voor het helpen. Ik zal nu mijn best doen om alles ordentelijk uit te voeren en het resultaat hier te posten.

Heeft er trouwens al ooit iemand bij stilgestaan: mensen die Windows ge(mis)bruiken, willen dat hun machine werkt zonder dat zij daar enige moeite voor moeten doen. Pjotr zijn website vind ik al zeer uitgebreid om alles te lezen en te onthouden. Daar komen nog allerhande wiki's, handleidingen, ... bij. Ondanks dat er veel moeite wordt gedaan om Linux zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, lijkt mij dat er nog veel werk aan de winkel is. Mensen die Microsoft's product ge(mis)bruiken, zijn dus niet beter af met linux, want zij zullen de nodige inspanningen niet leveren. Of is dit beter zo? Economie moet nu éénmaal draaien?

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/08, 15:14:19 »
Jammer dat je geen gelijkwaardig geheugen hebt, anders had je dit eventueel ook uit kunnen sluiten.
Wat je laatste alinea betreft, daar heb je wel een paar goeie punten. Helaas houd nog niet iedere fabrikant rekening met Linux en zullen dat voorlopig ook niet doen. Daarom is het mooi dat er Linux drivers door de gemeenschap ontwikkelt worden, alleen kan het installeren de beginnende Linuxer wel afschrikken. En ja, je moet wat inspanning leveren maar daar krijg je toch wat moois voor terug.
En dat Windows gebruikers geen problemen hebben, moet ik toch naar het rijk der fabelen verwijzen. Ik geef zelf computerles, Windows, daarnaast repareer ik ook computers met Windows als OS, dus denk ik, dat ik dat wel mag zeggen.
En fouten maken c.q. schrijven mag een ieder. Toen ik met Linux begon, is het ook niet aankomen waaien. Gewoon doorzetten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/08, 16:30:53 »
Daar ik Ubuntu dien te herinstaleren, hoeveel swap dien ik te voorzien? Momenteel is er geen. (De volledige schijf wordt gebruikt in 2 partities.)
Gijsbert,
Natuurlijk zijn er problemen met Windows. Zoveel zelfs dat ik in mijn buurt 3 personen wonen waarbij ik terecht kan voor Windowsproblemen ...
Het gebrek aan drivers is jammer. Daardoor kan ikzelf geen tv kijken via mijn fm-kaart van Pinnacle onder linux. Dit heb ik reeds aanvaard.  ;)

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/08, 17:03:53 »
Een Swap partitie heb je altijd nodig, net als bij Windows de verborgen Page file. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen
Je kan met Gparted welke op de live cd staat, de benodigde ruimte van een van de partitie's afhalen om voor de Swap te gebruiken, als je daar nog ruimte op hebt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 17:05:29 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/08, 20:43:22 »
Nu mijn dvd-drive met sata aansluiting ingeplugd is, kan ik wel opstarten vanaf de cd. De resultaten van de memtest:
tst   Pass   failingaddress                      good      bad        err. Bits           count   chan
5   0   00001c9ae08-     28,6 MB   00000050   00000040   00000010   1   
5   1   00001c9b808-     28.6 MB   04000010   04000000   00000010   10   
5   1   00005c9b7e8-     92.6 MB   04000010   04000000   00000010   11   
7   1   00001c9ae08-     28.6 MB   d9f17e65    d9f17e75    00000010   12   
5   2   00001c9b808-     28.6 MB   04000010   04000000   00000010   27   
5   2   00005c9b7e8-     92.6 MB   04000010   04000000   00000010   28   

Wat moet ik nu denken van het werkgeheugen?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 20:46:08 door Pattattezak »

Offline joseph

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #33 Gepost op: 2011/01/09, 10:04:00 »
Als ik uw redenering volg, moet ik mijn dvd-drive uit mijn computer vijzen en deze aansluiten in deze pc. Waarschijnlijk zal hij dan wel willen opstarten omdat mijn dvd-drive wel aangesloten is via sata?

Eh, nu ben ik even het fietspadje kwijt.
Dus dit topic gaat over verschillende pc's?
Dan snap ik dat ik het niet meer snapte :rolleyes:

Die memtest lijkt mij niet helemaal koosjer maar daar schiet mijn kennis te kort, zal vast wel een meelezen die er wat mee kan?

Wat ik wel weet dat als je zomaar een hdd in een bestaand systeem hangt, je adressering van de verschillende schijven in de war kan raken (zeker als het dan ook nog je bootschijf wordt). Kan mij derhalve voorstellen dat linux nu zijn "systeembestanden kwijt is".
Vandaar dat ik adviseer om op je gewijzigde systeem een schone installatie te doen.

Als je graag experimenteert, pak de meest recente versie en zet je /home op een aparte partitie (tenzij het niet geeft dat je je persoonlijke data kwijt bent na een herinstallatie). Is i.m.o. zeker een goede manier om linux te leren kennen maar gaat heel veel leesstof en zweetdruppels opleveren.
Wil je gewoon een stabiel draaiend systeem, pak bij voorkeur de LTS, kies de standaard opties en volg evt de (veilige) handleidingen van Pjotr m.b.t. "als eerste doen"/"multimedia" etc. Maar ga niet zitten knoeien in de grubmenu's of andere bestanden om het systeem op kleine dingetjes aan te passen. Is niet voor niets dat je daarvoor "root-rechten" nodig hebt, wordt geacht dat je dan wat meer kennis heb van het systeem dan de gemiddelde "user" omdat je daarmee zaken om zeep kan helpen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 10:08:55 door joseph »

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #34 Gepost op: 2011/01/09, 10:42:56 »
De eigenaar van de computer heeft mij een nieuw geheugenlatje gebracht. De memtest geeft nu aan:
Citaat
*****Pass complete, no errors, press esc to exit *****
Nu ben ik de dvd met Ubuntu 10.04 erop aan het testen. Toen ik hem wilde opstarten vanaf de dvd, heeft hij vastgelopen.
Joseph,
Nee, ik experimenteer niet graag. Ik maak gebruik van 10.04 LTS en van Pjotr zijn website. De problemen die ik heb, zijn niet met mijn pc maar met de pc van een vriend die dank zij zijn echtscheiding aan de bijstand (Voor de Belgen: hij is klant van het budgetbeheer van het ocmw.) is geraakt. Nu hij van zijn drankprobleem af is, is hij weer mens. Hij wil werken, hij luistert als ik hem iets zeg, ... Geld voor een nieuwe pc is er niet. Zijn oude Windows pc, heeft een slechte harde schijf en had slechts 256 MB werkgeheugen. Daardoor was zijn Windows ontzettend traag. Hij klust bij en met dit geld heeft hij een nieuwe HDD en ander werkgeheugen aangekocht. Hij onderhoudt zijn computer niet. Maar hij krijgt zijn werk wel dagelijks via mail toegestuurd. Dus zou ik hem graag Ubuntu als oplossing geven. Het is gratis en behoeft veel minder onderhoud dan Windows. Dus gaan we voor een goed werkende computer? Mijn computer werkt zoals het hoort. Daarom vees ik niet graag mijn dvd-drive eruit. Maar blijkbaar heb ik geen andere keus?

Intussen is mijn dvd schijfje getest: no errors found. Maar deze pc wil wel niet booten van de dvd. Kijken om een alternate te downloaden en daar mee eens proberen? Alhoewel, als ik Pjotr zijn website mag geloven, is een alternate cd, ééntje die alles installeert via de tekst modus. Deze mogelijkheid bied mijn dvd ook. Is het verstandig om Ubuntu te installeren op één of andere manier als hij niet eens wil opstarten van de dvd?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 11:01:35 door Pattattezak »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #35 Gepost op: 2011/01/09, 11:51:22 »
Probeer inderdaad eens een tekstmodus-installatie vanaf de Alternate CD (niet de DVD dus).
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 11:53:06 door Pjotr »

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #36 Gepost op: 2011/01/09, 12:41:13 »
Tof!! Eerst mijn dvd-speler terug uit de andere pc halen, in de mijne aansluiten, branden, het schijfje laten zitten, terug demonteren en monteren, ... Bestaat er ergens een Nederlandstalige handleiding voor het installeren van zo'n alternate cd? Het is voor de eerste keer dat ik ga installeren via tekstmodus. Mijn cd is gedownload en ik ben hem aan het aanmaken. Ik zal wel zien hoe de installatie verloopt? Moest ik iets niet begrijpen, ik kan alvast op dit forum terecht. Iedereen nogmaals bedankt voor alle geboden hulp en ik hou jullie verder op de hoogte.

Offline jolo

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #37 Gepost op: 2011/01/09, 12:55:52 »
Bestaat er ergens een Nederlandstalige handleiding voor het installeren van zo'n alternate cd?
Die staat in deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #38 Gepost op: 2011/01/09, 13:35:02 »
Ondertussen blijken er fouten te staan op mijn alternate cd? Nu start deze computer misschien niet op van een Ubuntu-dvd, maar wel van zijn harde schijf. Nu heb ik hem reeds drie maal heropgestart zonder ook maar één vastloper. Met dit nieuw werkgeheugen, kan het niet zijn dat het opstartprobleem van de baan is? Dank zij Hier4c blijkt het probleem met updatebeheer van de baan te zijn. Nu zou ik nog die Grub op 0 of 1 seconde moeten kunnen krijgen en we zijn dan hopelijk helemaal vertrokken.  ???

In de loop van de dag ga ik deze computer nog opstarten om te zien of er wel degelijk geen vastlopers meer zijn. Graag had ik Joseph nog eens bijgetreden met zijn commentaar. Ja, er zijn wijzigingen gebeurd. Alles staat op dit forum te lezen. Door de harde schijf van deze computer aan te sluiten in mijn pc, heb ik er Ubuntu opgekregen. Met deze pc lijkt mij dit niet te lukken. Wat zijn de gevolgen geweest van deze manier van werken? Daar ik een MBR nodig had, waren de eigen harde schijven afgekoppeld. Daar de eigenaar kinderen heeft en het overweegt om W7 aan te schaffen in de toekomst, is deze HDD gepartioneerd geweest. Op één partitie geformateerd in ext4 is Ubuntu gekomen, op de ntfs partitie staat niks. Eens deze harde schijf terug was aangesloten in het eigen systeem, wilde deze niet meer booten. In de Bios waren er twee harde schijven zichtbaar (door de partionering). Door de bootvolgorde te wijzigen start deze computer nu op in Linux.*

*: Deze manier van werken zou ik echt niet zien zitten met een besturingssysteem van Microsoft ...   Voor mij hebben beide besturingssystemen hun voor- en nadelen. Maar ik zie toch aangename verbeteringen bij 10.04 in vergelijking met 8.04. Zoiets kan van Vista in vergelijking met Xp niet echt gezegd worden.  :D (=eigen mening. Ik kan begrijpen dat niet iedereen hier akkoord mee is. Daarom staat dit in een kleiner lettertype. Flamewar is niet gewenst.)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #39 Gepost op: 2011/01/09, 14:16:40 »
Grub op 0 of 1 seconde zou in niet doen. Als hij toch windows 7 er gaat opzetten dan gaat die toch nog overschreven worden door de windows bootloader en moet grub nog hersteld worden erna om ofwel in windows of wel in ubuntu op te starten. Dus voor die tijd...
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #40 Gepost op: 2011/01/09, 17:26:11 »
De computer bleef dus het opstart probleem hebben. Bijgevolg heb ik het *.iso bestand van de alternate cd nog eens op cd gezet. Nu bleken er bij controle geen fouten op te staan. Nu heb ik een volledige (her)installatie gedaan vanuit de alternate cd. Bij de eerste heropstart bleef ie weer hangen...  :'( Nu is hij volledig opgestart maar ik zit wel in een terminal en niet in een grafische desktop. Hoe moet dit nu verder?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #41 Gepost op: 2011/01/09, 18:23:07 »
Moet je eerst inloggen? Doe dat dan en tik daarna dit in:
startx
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #42 Gepost op: 2011/01/09, 18:39:23 »
Probeer eens, of "redelijk alternatief" openSUSE 11.3 wel goed installeert:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #43 Gepost op: 2011/01/09, 18:51:37 »
Heir4c,
Uw commando werkt goed. Alleen, er is geen geluid, er is geen internet, als ik iets opstart wordt dit grijs daarna terug normaal, ...
De installatie vanuit mijn pc werkte stukken beter.

Pjotr,
OpenSUSE??? Heb ik totaal geen ervaring mee! Dan moet ik weer andere mensen gaan lastig vallen op een OpenSUSE forum? Dit geeft echt niet op ... Kijk, ik wil het wel proberen en als het goed loopt, zal ik het hier ook melden. Maar ik maak mij geen lid op een ander forum. 't Is al erg genoeg dat ik hier zoveel mensen lastig val.  :-[

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #44 Gepost op: 2011/01/09, 19:01:41 »
Lastig vallen valt wel mee. Je kan nu in ieder geval opstarten. Had/heb je de computer op internet aangesloten met een kabel?
Open eerst een terminal(onder Hulpmiddelen) en type daarin lspci  en geef een ENTER. Kijk bij de uitkomst of je ethernet kaart, je Grafische kaart en je audio kaart erbij staan.
Bij mij ziet het er zo uit:
gijs@gijs-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 4 Series Chipset DRAM Controller (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 4 Series Chipset PCI Express Root Port (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 01) <--- Mijn audio kaart
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 01)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 4 (rev 01)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 01)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 01)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 01)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 01)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 01)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev e1)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Bridge (rev 01)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 01)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation N10/ICH7 Family SATA IDE Controller (rev 01)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 01)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G73 [GeForce 7600 GS] (rev a1)         <------ Grafische kaart
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03) <---- Ethernet kaart
04:00.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder (rev d1)
Bij jou wellicht een ander merk. Kan je dat hier vermelden?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 19:03:17 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #45 Gepost op: 2011/01/09, 19:15:26 »
Ik heb nog eens het begin van dit topic bekeken en je bestand 'ijzerwaren.htm' bekeken.
Daar staat in dat je 1GB RAM hebt (64bits) en dat die in 'bank' nummer 2 zit. (tellend vanaf 0) Normaal gezien plaatst men het eerst geheugenlatje in de eerste bank. Dus doe dat eens. Heb dit ook wel eens met oude computers gehad dat ik het in een andere bank stak en er geen in de eerste. Dit veroorzaakte bij mij problemen. Proberen kan nooit kwaad. Helpt het niet dan is er niets verloren.

En misschien een extra kaart insteken in plaats van die onboard kaart gebruiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #46 Gepost op: 2011/01/09, 19:19:51 »
Gijsbert,
Yep, ik hou niet zo van een draadloos netwerk. En ja, ik zie de hardware staan. Er zijn twee "Ethernet controller: Realtek Semiconductor". de wireless (het sweex pci kaartje) en waarschijnlijk de andere die op het moederbord zit. Vga en multimedie controller zijn beide van intel. Het lijstje zou ik volledig moeten overtypen wil ik het hier posten. Mijn netwerkprinter wil niet werken bij een pc zonder netwerk.  :|
heir4c,
Geen enkel probleem, ik zal het geheugenkaartje versteken. Alleen als ik op de knop klik om af te sluiten gebeurt er niks ...
Welke extra kaart zou u steken? Alles werkt ... bij momenten. Iets dat stuk is, werkt helemaal niet?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #47 Gepost op: 2011/01/09, 19:38:50 »
Heir4c,
Uw commando werkt goed. Alleen, er is geen geluid, er is geen internet, als ik iets opstart wordt dit grijs daarna terug normaal, ...
De installatie vanuit mijn pc werkte stukken beter.

Dat het grijs word is dat teken dat het allemaal redelijk veel vraagt van de computer, misschien zelfs van de grafische kaart.
De swap is toch aanwezig?
Geen geluid? Ok, dat gebeurd meer, heb dit hier ook al ettelijke malen gehad na een install. Dat kan van veel factoren afhangen. (bug?)
En dat er geen internet is. Is het bedraad of is het draadloos? Als ik goed gekeken heb is je draadloos via de eth1 (interne aansluiting) en niet via de netwerk kaart. (zie je 'ijzerwaren.htm')
Is het niet bedraad leg hem dan eerst even aan de kabel zodat je kan zien of je via daar wel internet hebt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #48 Gepost op: 2011/01/09, 20:09:27 »
Gijsbert,
Yep, ik hou niet zo van een draadloos netwerk. En ja, ik zie de hardware staan. Er zijn twee "Ethernet controller: Realtek Semiconductor". de wireless (het sweex pci kaartje) en waarschijnlijk de andere die op het moederbord zit. Vga en multimedie controller zijn beide van intel. Het lijstje zou ik volledig moeten overtypen wil ik het hier posten. Mijn netwerkprinter wil niet werken bij een pc zonder netwerk.  :|
heir4c,
Geen enkel probleem, ik zal het geheugenkaartje versteken. Alleen als ik op de knop klik om af te sluiten gebeurt er niks ...
Welke extra kaart zou u steken? Alles werkt ... bij momenten. Iets dat stuk is, werkt helemaal niet?
Dat je niet van een draadloos netwerk houd, maakt niet uit, ik ook niet. ;) Ik begrijp dat je er ook een draadloos USB stickje in hebt zitten,haal deze er eens uit. Klik nu eens op het netwerk icoontje, staat er iets van Auto eth0. Zo niet klik met de rechtermuisknop op het icoontje en kies Verbindingen bewerken. Kijk op het tabblad kabel, staat er Auto eth0 vermeld? Klik er op, zodat deze regel blauw is en klik op Bewerken, kijk bij:
Tabblad Kabel of er MAC adres staat en MTU op automatisch.
Tabblad 802.1x beveiliging niet aangevinkt is.
Tabblad IP4 Instellingen dat Methode op Automatisch (DHCP) staat
Tabblad IP4 instellingen dat Methode op Negeren staat.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 20:11:41 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Computer loopt soms vast bij het opstarten.
« Reactie #49 Gepost op: 2011/01/09, 20:19:46 »
hier4c,
Yep, er is 2Gb swap voorzien. Zonder swap werkte deze pc beter en sneller!! Er zit enkel een grafische chipset onboard. (Op het moederbord dus.) De utp kabel is altijd aangesloten want mijn Wlan heb ik op disabled gezet in mijn modem. Een draadloos netwerk is hier dus niet aanwezig! Tijdens de installatie van de alternate cd zijn er trouwens pakketten gedownload geweest. (Het ledje bij adsl flikkert tijdens het downloaden en ik downloadde niks met andere pc's. Er was niks om up te daten ook trouwens.) Mijn pc kan wel online, dus ik heb internet. En ja, mijn router geeft aan dat er twee pc's zijn aangesloten. Het derde ledje is mijn netwerkprinter ... U kan toch niet anders dan toegeven dat de installatie via de alternate cd een halve mislukking is?

Gijbert,
Een pci kaartje zit ingeplugd op het moederbord. Niks usb ...
Er staat trouwens geen netwerkicoontje. Bij Systeem>>Beheer>>netwerkhulpmiddelen is hij verbonden met een lus? Hij verzend evenveel pakketten als hij er ontvangt??  ??? Op z'n Hollands: breek nou mijn klomp!! En ja, ik heb de sweex draadloze netwerkkaart uitgevezen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/09, 20:33:57 door Pattattezak »