Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat  (gelezen 1570 keer)

Offline Nico

  • Lid
Ik heb Ubuntu 6.06 eens gedownload, maar wou het nog niet direct op mijn AMD Athlon zetten. Nu heb ik een Pentium 3 op de kop kunnen tikken, en daarom wou ik Ubuntu daar eens op proberen.

Ik had eerst en vooral in BIOS ingesteld dat de cd drive als eerste moest booten. Nadat dat gelukt is stak ik de Ubuntu Live cd erin en startte de pc opnieuw op. Ik kreeg het welbekende keuzemenu (Start or install Ubuntu, en nog andere mogelijkheden), waarna ik Start or install Ubuntu koos. Na een lange laadtijd verscheen er een venster dat hij Window Manager en Nautilus aan het inladen was. Dit bleef zo een half uurtje staan, en uiteindelijk kreeg ik alleen maar een bruine achtergrond met een muisaanwijzer, die ik met veel moeite kon bewegen.

Na een uur wachten heb ik de cd er maar terug uitgehaald, en van de warmte kon ik hem bijna niet meer vastnemen. Na het afkoelen van de cd startte ik opnieuw op, en koos Check CD for defects. Uit dat onderzoek is geen enkele fout voortgekomen. Ik probeerde dan maar terug installeren, maar zonder resultaat. Ik kreeg exact hetzelfde scenario als de eerste keer.

Ik weet niet wat het is, want volgend andere kan die "oude" pc Ubuntu makkelijk aan.

Mijn specs zijn:
- Dell OptiPlex GX200
- 800MHz
- 128MB RAM
- 10GB Harde schijf
- Ge
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Comp_Lex

  • Gast
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/03, 13:32:03 »
Heb je ook "safe graphics mode" geprobeerd?

Offline Nico

  • Lid
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/03, 13:42:18 »
Dat kan ik inderdaad eens proberen, maar ik wist niet juist wat het inhield. Op het gebied van Linux ken ik dan ook helemaal niets, behalve dat er gratis distributies te krijgen zijn ;)
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/03, 14:52:11 »
De live cd is de beste manier om te kijken of al je hardware correct herkend wordt en de installatie waarschijnlijk vlot zal verlopen. Bij jou is dat  niet het geval, dit wil zeggen dat je best de live-cd eens op je andere pc test. (Je kan de cd testen zonder dat Ubuntu ge
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/03, 17:24:13 »
Probeer het eens met de alternate cd. Gebruik een herschrijfbare cd en brand de alternate op de laagste snelheid. Als je hulp nodig hebt tijdens de installatie mail me maar. Krijg je online prive hulp

Firebird

  • Gast
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/03, 19:25:42 »
128 MB Ram is niet echt voldoende voor een desktop als KDE of Gnome, wat Ubuntu standaard gebruikt. Probeer eens met de alternate cd zoals mcgyver zei, en gebruik Xubuntu (Ubuntu met Xfce4 window manager) als je je ramverbruik op een doenbaar niveau wil houden :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/03, 20:45:07 »
192 MB of 256 MB is aangeraden voor installatie via de live CD, voor normaal gebruik zal 128 MB volstaan als je niet veel vereist van je pc, maar dan draai ik toch ook liever Xubuntu, dat is al een pak lichter. 128 MB is zoiezo voor moderne desktops weinig (Windows XP doet het zelfs niet heel goed met 512 MB)

Ik denk dat het RAM verbruik dus de grootste bottleneck is, vooral bij de live cd, want die laadt zijn hele systeem in je ram! Of misschien is je cd-rom-lezertje een beetje slecht. Op mijn laptop worden cd's niet meer goed gelezen, heel erg sloom, heel veel IO load
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Nico

  • Lid
Ubuntu installeren op een Pentium 3 waar momenteel Windows 98 opstaat
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/03, 20:56:00 »
@ bartek: ik heb de live cd en de alternate cd allebei op 4x gebrand, doe ik met elk programma.
@ Comp_Lex: Safe Graphics Mode werkte ook niet

Maar met de alternate cd lukte het wel. Bedankt voor jullie antwoorden, en nog
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum