Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal opdracht  (gelezen 766 keer)

Offline bwman

  • Lid
terminal opdracht
« Gepost op: 2011/12/05, 16:40:02 »
Hey experts

 hoe kan ik via de terminal te weten komen hoeveel ram geheugen mijn moederbord aankan, of is dit niet mogelijk via de terminal.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline ThomasN

  • Lid
Re: terminal opdracht
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/05, 18:47:31 »
Volgens mij is het niet direct mogelijk, maar je kan wel eenvoudig via de terminal achterhalen wat voor moederbord je hebt (als je dat nog niet weet), met:
sudo lshw -html>hardware.htmlJe vindt dan in je persoonlijke map een bestandje hardware.html, waarin onder andere staat welk moederbord je hebt. Je kan op internet in de handleiding van het moederbord, of gewoon op de website van de fabrikant, meestal wel vinden hoeveel geheugen er officieel ondersteund wordt. Soms kan een moederbord meer RAM aan dan de fabrikant aangeeft, maar dit is, voor zover ik weet, een kwestie van uitproberen.

Offline bwman

  • Lid
Re: terminal opdracht
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/05, 19:52:10 »
thnx hier kan ik mee vooruit. het is voor de laptop om te zien of ik daar eventueel nog wat ram kan bijsteken. beestje os nu bijna 10 en draait nog uitstekend. Heb er nu 11.10 ubuntu opstaan bij wijze van test en wonder boven wonder hij doet het. hij doet het zelfs behoorlijk maar bij meerdere schermen open krijgt hij toch een beetje ademlucht., vandaar dat ik eens wil piepen of er nog wat bij kan gepropt worden.laptop is trouwens een acer aspire 1350.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline ThomasN

  • Lid
Re: terminal opdracht
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/05, 20:07:09 »
Volgens http://63.66.78.20/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire1350/Aspire1350sp2.shtml zou je kunnen uitbreiden tot maximaal 2GB RAM.

Offline bwman

  • Lid
Re: terminal opdracht
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/05, 20:15:09 »
dat zou wreed interessant zijn, moet eens rondneuzen hoeveel me dit gaat kosten tweedehands of nieuw. bedankt voor de link
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast