Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen gpt table  (gelezen 972 keer)

Offline Jordan

  • Lid
geen gpt table
« Gepost op: 2015/06/21, 13:00:32 »
Zal het zo goed mogelijk uitleggen,

Ik heb hier een laptop die ik nu ook wil voorzien van een dual systeem, windows 7 en ubuntu mint.
Deze laptop was voor geïnstalleerde Windows 8 maar heb dat laten verwijderen en daarvoor in de plaats windows 7 ultimatum, dat vind ik fijner werken de ultimatum versie kan wel overweg met uefi.
Ik krijg bij het opstarten wel een bios ipv uefi, wat ik wel raar vind, heb hier niet veel verstand van.

Bij het opstarten van gparted geeft het een melding dat het geen gpt indeling betreft (ik heb hier een screenshot) van gemaakt, ik zal niet weten wat ik hiermee aan moet.

Deze laptop heeft een hardschijf die is verdeelt in 2 partities, c: voor het besturing systeem, en f: voor wat film bestanden.

Als ik in gparted kijken ,screenshot, dan zie ik een schijf van 750000 bites en een unlocated is dat normaal? Gparted geeft denk ik niet de partitis aan?
 Moet ik hierbij het stappen plan volgen dat eerst een nieuwe partitie maken op die unalocated ?
heb nog wel een screen shot maar mag niet meer uploaden

Re: geen gpt table
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/21, 13:29:57 »
Aan het screenshot te zien wil je Mint gebruiken, is dat ook zo ? Of wens je toch Ubuntu te installeren ?

Graag enige verduidelijking hierover, mvg /
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Jordan

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/21, 18:11:26 »
Maar ik krijg die optie niet om het naast windows te zetten dus moet je voor een andere optie kiezen,
en daar zie ik dat de gehele hardeschijf leeg is.
En wat moet ik dan aangeven, ja of nee met die vraag van mint of het een gpt indeling betreft zie afbeelding

 

Offline Jordan

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/21, 18:13:15 »
Joshua ik wil mint gebruiken

Offline EZ-man

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/21, 18:19:29 »
Voor het installeren van Ubuntu (of Linux Mint) op Windows8 heb ik hier een handzame handleiding : UEFI – Dual boot Windows 8.x en Ubuntu … 
Indien engels geen probleem is kan je ook kijken op: AskUbuntu

Nog meer info (van Pjotr) :
    https://sites.google.com/site/computertip/windows

Offline Jordan

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/21, 20:39:05 »
Voor het installeren van Ubuntu (of Linux Mint) op Windows8 heb ik hier een handzame handleiding : UEFI – Dual boot Windows 8.x en Ubuntu … 
Indien engels geen probleem is kan je ook kijken op: AskUbuntu

Nog meer info (van Pjotr) :
    https://sites.google.com/site/computertip/windows

Maar  windows 8 heb ik toen laten vervangen door windows 7 dus ik weet nu ook niet of het op een uefi draaait of dat dit een bios is, zie ook mijn eerderen berichten 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/21, 20:52:53 »
Die foutmeldingen komen door ntfs (= windows) gerelateerde zaken. Doe dit zorgvuldig en laat windows ook de harde schijven controleren op fouten (zie eventueel de documentatie van windows na).

Speel op zeker en pas in Windows de grootte van de partities aan:
 - verklein de c- en d-partities
 - laat windows de vrije ruimte vrij geven (opnieuw opstarten / checken)

Als alles ok is linux via usb of dvd installeren op de vrije ruimte. Of UEFI een rol speelt kan je dan zien. Er zijn waarschijnlijk ook andere methoden, ik laat het bij deze.

PS: op de plaatjes van GParted kan ik niet veel wijs worden
  - te klein
  - is dat wel de harde schijf (en niet de usb waarmee je ubuntu hebt opgestart)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/22, 12:29:42 »
Uit het eerste bericht van Jordan :
Bij het opstarten van gparted geeft het een melding dat het geen gpt indeling betreft

Mijn antwoord  (na enige verwarring  :o )
Die foutmeldingen komen door ntfs (= windows) gerelateerde zaken.

Wil je dit oplossen dan zal je de ntfs-partities moeten repareren. Dit kan op een aantal manieren
 - In windows ( maak tevens van de gelegenheid gebruik de win-partities te verkleinen)
 - met linux, installeer in de liveCD sessie een tooltje, zie NTFS disk is read-only and I can't change to read & write

Offline EZ-man

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/22, 20:32:53 »
Jordan, ik heb nog wat rond gekeken op andere fora en kom tot een vernietigend "oordeel".
Win7 is niet op de juiste manier geinstalleerd en zal je achtervolgen met problemen.

Citaat
GPT Windows 7     -  bron:  ubuntuforums.org
Windows refuses to install to or boot from a GUID Partition Table (GPT) disk when the computer uses a BIOS. Windows is fine on GPT disks if the computer uses an EFI or UEFI for its firmware, though. Creating a Windows partition and putting NTFS on it will not solve this problem. If your system is BIOS-based, you must have a Master Boot Record (MBR) partition table.

The easiest solution is to create a hybrid MBR, putting the Windows partition(s) and any shared data partition(s) on the MBR side. Hybrid MBRs are, however, ugly and dangerous, particularly if you don't know what you're doing. The safest solution is therefore to convert the disk from GPT to MBR form. You can do this destructively (wiping out existing partitions) using GNU Parted, GParted, and various other tools; however, be sure to use something that's GPT-aware, or it will leave behind GPT data structures that will almost certainly come back to haunt you.

Maak de disk kaal (natuurlijk eerst gegevens backuppen) en doe het allemaal volgens de regels.
Indien dual-boot met linux volg de handleidingen van Ubuntu.

Er zijn grofweg twee methoden  zie Ubuntu Wiki :
  -  eerst Window dan Linux  ( is het meest gebruikelijk )   of 
  -  eerst Linux dan Windows.

En zoek een handleiding voor het correct instellen van BIOS met/zonder UEFI van je computer afhankelijk van je wensen/eisen van Windows.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/22, 20:34:39 door EZ-man »

Offline Jordan

  • Lid
Re: geen gpt table
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/23, 10:38:42 »
Dan laat ik het voor nu zo, ook omdat ik geen dvd van win7 heb of  herstel partitie.
Ben ook wel huiferig er voor dadelijk kan ik hele laptop in de prullenbak gooien, en dan heb ik helemaal niets meer.

Heb het toen laten doen door iemand die (icter) een legale versie  van windows 7 heeft zal hem eens kunnen vragen (instal) wat hij toen gedaan heeft omdat het waarschijnlijk niet goed is gedaan.
Of win8 (waarmee de laptop toen is geleverd) er terug oplaten zetten door hem en dan mint installeren, als dat goed gaat ? 
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 10:40:27 door Jordan »