Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?  (gelezen 21486 keer)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #50 Gepost op: 2006/08/09, 17:48:02 »
Bleek dus dat in de repositories versie 1.180 nog stond in plaats van 1.290. Deze handmatig ge

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #51 Gepost op: 2006/08/09, 21:03:36 »
Het aanpassen van miniserv.conf werkt ook niet. Kan een extra user toevoegen of het wachtwoord van 'root' veranderen, maar kan dan nog niets. Standaard is het rootwachtwoord 'x', wat volgens een vriend naar het rootwachtwoord van het systeem zou moeten verwijzen.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #52 Gepost op: 2006/08/09, 21:29:02 »
Citaat van: Xano
Ik heb geen admin gebruikt, is ook helemaal niet nodig. De default username is namelijk 'root' ;) Weet alleen het goede wachtwoord er niet bij...
Bij servers heb je een root account, dus ook bij Ubuntu. Bij dit root account hoort een apart passwd......

Alleen, je moet even het volgende doen..... sudo passwd root
dan 1x je eigen passwd opgeven en dan 2x dat van de root.
Dan zou het moeten werken.

Bij Debian heb je dit probleem niet omdat je bij het installeren EERST het root account van een passwd moet voorzien en dan van een normale gebruiker. Bij Ubuntu heb je deze procedure niet, en daarom kom je dit soort vragen telkens tegen. Bij Canonical zouden ze toch eens moeten overwegen om t
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #53 Gepost op: 2006/08/10, 17:27:57 »
woteb kerel/meid, je bent geweldig :D

Nu nog even met SSH klooien en als dat werkt kan de server naar een hoekje op de zolder. Doe ik de rest netjes vanaf mijn laptop.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #54 Gepost op: 2006/08/10, 21:45:19 »
Om de

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #55 Gepost op: 2006/08/10, 22:04:00 »
Citaat van: Xano
woteb kerel/meid, je bent geweldig :D
Doorhalen wat niet van toepassing is.....? ;)

 kerel/----

Citaat
Nu nog even met SSH klooien en als dat werkt kan de server naar een hoekje op de zolder. Doe ik de rest netjes vanaf mijn laptop.
Ik heb boven nog een boek, geschreven door twee personen met Japanse namen (hoeven dus geen Jappaners te zijn) over het opzetten van een Intranet server. Dit aan de hand van Red Hat 6, dus het boek is al een paar jaar oud.
Toch staan de basisprincipes van een netwerk met Linux als server en linux, mac en windows als clients hier heel duidelijk beschreven, vooral de veel voorkomende commando's.

Maar goed, ik zal morgen eens kijken naar de titel en zal die dan posten, het boek is zeker een aanrader voor hen die servers willen opzetten en beheren.

In dat boek stond ook dat je eventueel een (oude) laptop als server in kan richten.
Op zich een leuk idee, want het stroomverbruik van een laptop os veel lager dan van een Compaq Proliant zials ik heb. Het is veel stiller, je hebt usb en wat ook belangrijk is, er zit een accu in dus een UPS zit al aan boord. Zo zou je dus een laptop kunnen uitrusten met 128 MB, een harddisk van 80 GB en een externe USB disk van.... ja zeg maar hoeveel GB

Voor hen die geen geld hebben voor een nieuwe server, maar wel een netwerkje willen draaien toch een serieuze optie. Vooral als je Debian of Ubuntu erop zet, dus in tekstmodus, is je oude laptop op die manier nog goed inzetbaar.

Zo hebben wij voor de vakantie een schoolkamp gehad waarbij foto's werden gemaakt. Ik heb toen een laptop als Debian servertje laten draaien in een portable netwerkje. Vier andere laptops voor het overzetten en bewerken van de foto's en de verslagen, en
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #56 Gepost op: 2006/08/10, 22:06:36 »
Heb trouwens hier de oplossing gevonden. Bleek t

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #57 Gepost op: 2006/08/10, 22:11:54 »
En ook dit even toegevoegd aan /etc/rc.local zodat alles na een reboot ook weer werkt.

//edit: Heb nu Apache 1.3.34-2... Zeker verouderde repository, kan ik d

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #58 Gepost op: 2006/08/10, 22:19:30 »
Citaat van: Xano
Om de
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #59 Gepost op: 2006/08/11, 01:01:10 »
Citaat van: Xano
Nu nog even met SSH klooien en als dat werkt kan de server naar een hoekje op de zolder. Doe ik de rest netjes vanaf mijn laptop.
sudo apt-get install ssh openssh-server

Handigst om te doen nadat je je IP adres in hebt gesteld maar dat had je al gedaan zag ik.

Je kan evt. ook de Perfect Setup voor Ubuntu 6.06 op howtoforge.com af en toe eens raadplegen, geeft goede aanwijzingen om een server op te zetten (incl. SSH)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #60 Gepost op: 2006/08/11, 17:18:56 »
Heb Putty gedownload, maar krijg de volgende melding als ik putty.exe wil uitvoeren: "De toepassing kan niet worden gestart omdat de configuratie van de toepassing onjuist is. Het opnieuw installeren van de toepassing kan dit probleem oplossen.". Erg raar, want dit zou juist het installatiebestand ofzo moeten zijn...

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #61 Gepost op: 2006/08/11, 18:23:30 »
Je moet de Linux versie van PuTTY installeren........
Kan via synaptic kun je het ook installeren.
En je weet, via PuTTY (zo heet het eigenlijk) moet je het ip nr. van de server invoeren (eventueel opslaan en een latere keer weer laden) en dan openen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #62 Gepost op: 2006/08/11, 19:41:04 »
Waarom moet ik PuTTY voor Linux als ik vanaf Windows de server wil besturen? :P ;)

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #63 Gepost op: 2006/08/11, 20:48:49 »
Ik was in de veronderstelling dat je vanaf een Linux client aan het werk was.

PuTTY voor Windows kun je hier ophalen: http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe

Het is GEEN installatie bestand, maar een exe, dus zal meteen moeten werken.

Succes!! en zet 'm op hoor, je bent nu zo dichtbij zou ik zeggen.....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #64 Gepost op: 2006/08/11, 20:50:36 »
Die had ik dus al gedownload, maar zodra ik het bestand wil uitvoeren, dan krijg ik een error.

Weet iemand trouwens een repository met een redelijk nieuwe versie van Apache erin? Ik heb nu 1.3 nogwat :S

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #65 Gepost op: 2006/08/11, 21:13:04 »
Citaat van: Xano
Die had ik dus al gedownload, maar zodra ik het bestand wil uitvoeren, dan krijg ik een error.

Weet iemand trouwens een repository met een redelijk nieuwe versie van Apache erin? Ik heb nu 1.3 nogwat :S
Apache 2.0, PHP en MySQL5: kijk hier http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06 eens; veel van wat je vraagt wordt hier niet alleen uitgelegd maar ook nog eens zo beschreven dat je het met copy/paste zo over kan nemen.

Apache 2.0 zit in al in de Ubuntu repos, hoef je niet eens multiverse voor aan te zetten.

PuTTY heb ik zelf hier http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html vandaan. Alleen de putty.exe downloaden naar je desktop, dubbelklikken en je kan inloggen. Om puTTY te gebruiken moet je wel SSH en OpenSSH server op je server installeren maar ik ga er van uit dat je dat al gedaan had.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #66 Gepost op: 2006/08/11, 21:22:10 »
Die PuTTY link van jou werkt ook niet, had ik al geprobeerd :P

Apache2 draait nu als een zonnetje. Stom dat ik niet even in de tut gekeken heb....

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #67 Gepost op: 2006/08/11, 21:23:12 »
Citaat van: wr19026
PuTTY heb ik zelf hier http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html vandaan. Alleen de putty.exe downloaden naar je desktop, dubbelklikken en je kan inloggen. Om puTTY te gebruiken moet je wel SSH en OpenSSH server op je server installeren maar ik ga er van uit dat je dat al gedaan had.
In die richting zat ik ook te denken.... en niet alleen installeren, maar ook opstarten.... ;)

Bij PuTTY uiteraard het adres van de server opgeven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #68 Gepost op: 2006/08/11, 21:26:28 »
Citaat van: Xano
Die PuTTY link van jou werkt ook niet, had ik al geprobeerd :P
Die puTTY link van mij werkt prima, en die van woteb ook bij hem. 't Is overigens dezelfde link :) 't Is geen hogere wiskunde: downloaden en dubbelklikken.

Misschien dat de fout toch tussen het toetsenbord en de stoel zit?

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #69 Gepost op: 2006/08/11, 21:27:41 »
Citaat van: Xano
Die PuTTY link van jou werkt ook niet, had ik al geprobeerd :P
.
Wat werkt er nu niet, de download.... of PuTTY zelf....?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #70 Gepost op: 2006/08/11, 21:29:04 »
Citaat van: woteb
In die richting zat ik ook te denken.... en niet alleen installeren, maar ook opstarten.... ;)
Doet 'ie standaard al voor je; en maakt nog mooie encryptiesleutels aan ook bij het installeren.

Als je 't zelf ook draait, hier settings om SSH ietsje veiliger te maken (je kan niet meer als root inloggen maar middels su nog wel root worden):

vi /etc/ssh/sshd_config

PermitRootLogin no

En wat ik doe is in de regel eronder (of boven, wil ik vanaf zijn) de timeout van 120 naar 20 seconden.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #71 Gepost op: 2006/08/11, 21:29:14 »
Tussen het toetsenbord en de stoel zit een bureau :P

Maar ik download het gewoon en bij dubbelklikken geeft hij die melding, that's it.

Ik krijg Apache trouwens niet zo ver dat hij /bart/www als root neemt. DocumentRoot is aangepast en staat goed, maar nog steeds krijg ik de standaard pagina te zien die aangeeft dat Apache net ge

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #72 Gepost op: 2006/08/11, 21:30:18 »
PuTTY werkt dus niet, de link wel (sorry voor onhandig woordgebruik...)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #73 Gepost op: 2006/08/11, 21:31:10 »
Citaat van: Xano
Ik krijg Apache trouwens niet zo ver dat hij /bart/www als root neemt. DocumentRoot is aangepast en staat goed, maar nog steeds krijg ik de standaard pagina te zien die aangeeft dat Apache net ge

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #74 Gepost op: 2006/08/11, 21:34:59 »
Nu wel 8)

Maar nog steeds niets...