Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Installatie  (gelezen 1412 keer)

Offline vuurdoorn

  • Lid
[OPGELOST]Installatie
« Gepost op: 2009/06/15, 15:16:15 »
Hallo. Enkele weken geleden het blad "Linux Starter" gekocht. De bijgevoegde schijf gebruikt om Ubuntu op de twee aanwezige laptops te installeren in dual-boot: fluitje van een cent! Het merkwaardige doet zich nu voor bij het netbook (ASUS Eeepc 1000HD/1GB geheugen/160GB HD) dat ik pas heb gekocht: bij het installeren verschijnt bij het vierde scherm niet de mogelijkheid om de indeling van de schijf aan te passen en de zo vrijgekomen ruimte te gebruiken. Alleen de gehele schijf kan begeleid danwel handmatig worden gebruikt voor Ubuntu. Ik wil XP blijven gebruiken (oa voor Skype).  De andere laptops draaien op XP (met Intrepid) en op Vista (met Jaunty). Op beide met 15GB aan schijfruimte en naar alle tevredenheid.
Wat gaat hier mis?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/20, 12:00:41 door vuurdoorn »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/15, 17:23:26 »
Twee vragen:

1. Die Linux Starter-schijf, is dat wel 9.04? Ik kan me een Linux Starter herinneren met 8.10, maar niet met 9.04. Op dat netboekje wil je beslist 9.04.

2. Heb je de installatie op de Eee gedaan via een geheugenstaaf, of op een andere manier? Dit is de goede manier:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Re: Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/15, 23:05:20 »
Onlangs slaagde ik er ook niet in om een harde schijf in te delen via Gparted. Mijn pc-verkoper heeft toen Windows de harde schijf op fouten doen controleren. De oorzaak was gevonden! (Een slechte harde shijf.) Het is niet omdat ik zo gevaren heb, dat u hetzelfde voor heeft. Maar eens uw harde schijf op fouten controleren kan geen kwaad?

Offline vuurdoorn

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/16, 11:21:40 »
@Pjotr

Bedankt voor de tip: in eerste instantie trad bij de installatie via de USB stick hetzelfde euvel op. Het venijn zat ´m in het feit dat de schijf in vier primaire partities was verdeeld! Aangepast met GParted =>Installatie loopt nu prima.

Berry

Re: Installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/18, 16:10:22 »
...Ik wil XP blijven gebruiken (oa voor Skype)...

Skype is ook voor linux:
Download

Offline vuurdoorn

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/19, 10:48:38 »
@ Dooitze de Jong

Skype voor Ubuntu is mij bekend, vind alleen de geluidskwaliteit een stuk minder; vandaar.

Re: Installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/01, 19:12:41 »
Valt mee hoor ;)

Trouwens, de andere skype kun je draaien in wine