Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] problemen wireless usb RT8188 mini  (gelezen 4195 keer)

[opgelost] problemen wireless usb RT8188 mini
« Gepost op: 2011/07/01, 22:13:15 »
Ik heb Lubuntu 11.04 geinstalleerd op mijn oude laptop (Fujitsu Siemens Lifebook B2562)en dacht een mooi internetlaptopje erbij te hebben. Ik heb helemaal geen ervaring met(l)ubuntu, dus de geslaagde instalatie was al een hele overwinning. Ik heb een mini usb voor draadloos netwerk erbij gekocht, maar ik kan geen driver vinden en begin me af te vragen of er wel een voor is. Hoe kom ik aan een driver voor RT8188 mini? Als ie er niet is, is er dan nog een kans dat ie er nog komt?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/06, 22:25:36 door a.j.dannenberg »


Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/02, 14:23:48 »
Ik heb diverse dingen van deze site uigevoerd, maar ik kom er niet verder mee. Er staat veel tips op voor een PCI kaart, daar kan ik nix mee. Wanneer ik het ding in de usbpoort doe reageer lubuntu gewoon helemaal niet. Ik kan nergens vinden of Lubuntu het ding ziet. Waneer ik scan voor extra stuurprogramma's dan vindt ie nix.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/02, 16:26:10 »
Je zou eens lsusb In de terminal kunnen invoeren en kijken of het apparaat er tussen staat.


Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/02, 16:42:13 »
Ubuntu laat je niet weten zoals in Windows dat het apparaat wordt herkend. Je kijkt of je draadloze netwerken kan vinden na het aansluiten.

Tevens zijn de meeste drivers reeds verwerkt in de Linux-kernel, je hoeft ze niet te downloaden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 08:07:45 »
http://www.realtek.com/search/default.aspx?keyword=8188
Kijk op de cd die je erbij hebt gekregen welke je precies hebt.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/05, 21:55:09 »
Bedankt voor de tip. Ik heb de RTL8188CUS. De Unix sofware heb ik gedownload. Er zit geen installatiebestand bij, zoals bij windows. In vindt alleen een istall.sh. Die kan ik bij eigenschappen ' uitvoerbaar'  maken. Dat heb ik gedaan. Dan zegt ie 'execute in terminal' ; klik ik ' OK'  gebeurt er nix.

Ook heb ik geprobeerd of ik via synaptic op een of andere manier wat kon installeren, maar ik kan ook daar nix vinden. Hoe moet ik deze driver installeren?

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/05, 23:50:57 »
Je kan het eens vanuit de terminal zelf proberen dan krijg je te zien wat er eventueel mis is. Navigeer naar de map waar dat bestandje staat en voer dan "./install.sh" uit.


Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/06, 22:06:01 »
Is ook niet echt een succes. Hij doet het wel, maar ik krijg de melding dat wanneer je geen ervaring heb, je beter een apt-get1 pakket kan installeren. Bij de opdracht install moet je allerlei variabelen meegeven. Ik zou niet weten waar ik dit moet installeren en welke variabelen ik wel en niet moet meegeven

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/10, 09:09:27 »
Is ook niet echt een succes. Hij doet het wel, maar ik krijg de melding dat wanneer je geen ervaring heb, je beter een apt-get1 pakket kan installeren. Bij de opdracht install moet je allerlei variabelen meegeven. Ik zou niet weten waar ik dit moet installeren en welke variabelen ik wel en niet moet meegeven
A.J.dannenberg,

Is het gelukt of niet?
Ik begrijp best dat hiet eenvoudig is om kernel-module te compileren.
Maar deze software werkt zonder veel "moeite"

Een deb-pakket maken is een, die uittesten is twee.
Nu eentje maken is geen punt, deze testen zonder de hardware is iets moelijker.
Het enigste wat ik kan is of het deb-pakket zonder fout installeerd en de-installeerd op een 32bits en 64bits systeem.

Dus als je aandurft.... De software is wel "As Is".
De opdrachten zijn wel voor in een terminal, logisch.

Om te downloaden:
wget http://www.laptopke.be/files/rtl8192cu_3.0.1590.20110511_all.deb

Dit pakket heeft wel dkms nodig, mocht dit niet geinstalleerd zijn, eerst installeren.
sudo apt-get install dkms

Dan het deb-pakket insalleren:
sudo dpkg -i rtl8192cu_3.0.1590.20110511_all.deb

Om de module te laden:
sudo modprobe 8192cu

Als het goed is kan je nu mbv van het NetwerkManagerApplet je WiFi configureren.
En de module 8192cu in /etc/modules plaatsen zodat het bij de volgende herstart geladen wordt.
On het bestand te bewerken:
gksu gedit /etc/modules

Mocht het niet werken... de-installeren is:
sudo dpkg -P rtl8192cu-kernel-source

Succes, en ik 'hoor' het wel.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/12, 22:07:11 »
MauRice2, bedankt voor je tip. Ik kom er vandaag niet meer aan toe om het te proberen. Ik probeer morgen even of ik het aan de gang kan krijgen. Opdrachten invoeren in een terminal is geen probleem. Heb ook nog veel gewerkt met ms-dos, maar met dos-opdrachten kom ik niet ver in Lubuntu.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/12, 22:55:29 »
MauRice2, bedankt voor je tip. Ik kom er vandaag niet meer aan toe om het te proberen. Ik probeer morgen even of ik het aan de gang kan krijgen. Opdrachten invoeren in een terminal is geen probleem. Heb ook nog veel gewerkt met ms-dos, maar met dos-opdrachten kom ik niet ver in Lubuntu.
Lubuntu ondersteunt geen "dos"-opdrachten. Het is niet zo dat elk tekstueel commando dat je uitvoert, gelijkstaat aan "dos". Dit is een veelgemaakte misvatting.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/13, 20:55:24 »
YES!!!!! Hij doet het!!!!! =D =D =D =D =D =D =D

Het was even klungelen. Ik kon geen networkmanager vinden terwijl het groene lampje van de usb-stick wel brandde. Dat kan ik nog niet. Ik heb deze wel geïnstalleerd via synaptic pakketbeheer, maar ik kan nergens het programma starten wat in de schreenshot erbij staat.

Toen zag ik ineens dat lk wanneer ik rechts onderin het scherm klikte met de muisknop een aantal draadloze netwerken zichtbaar waren. En toen was het zo gepiept...

Hoe start ik de networkmanager (gnome)?.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/13, 20:56:28 »
YES!!!!! Hij doet het!!!!! =D =D =D =D =D =D =D

Het was even klungelen. Ik kon geen networkmanager vinden terwijl het groene lampje van de usb-stick wel brandde. Dat kan ik nog niet. Ik heb deze wel geïnstalleerd via synaptic pakketbeheer, maar ik kan nergens het programma starten wat in de schreenshot erbij staat.

Toen zag ik ineens dat lk wanneer ik rechts onderin het scherm klikte met de muisknop een aantal draadloze netwerken zichtbaar waren. En toen was het zo gepiept...

Hoe start ik de networkmanager (gnome)?.
Onder Ubuntu zou die automatisch moeten starten, onder Lubuntu zou ik het niet weten.

Dat is dan ook het grote nadeel van die afgeleide Ubuntu-versies: het wordt vaak net wat minder ondersteund.

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/13, 21:42:36 »
A.J.

Leuk om het te 'horen'.

Eigenlijk is DKMS die het werk voor je doet.
DKMS zal er ook voor zorgen bij de volgende kernel-update, de kernel-module wordt gecompileerd bij de eerste keer opstarten met de nieuwe kernel.
Het zal zeker blijven compileren met kernels 2.6.38.x en 2.6.39.x
Of het ook zal compileren met kernel 3.0.x ..... Das nog af te wachten.

Aan de source-code is niets aan veranderd wat van de Realtek site komt.
Het enigste wat achter de schermen gebeurt is een kopy maken van de bestande firmware bestanden
/lib/firmware/RTL8192SE -> /lib/firmware/RTL8192CU
Naar het voorbeeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/maverick/+source/linux-firmware/+bug/595455
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/14, 18:40:33 »
Maurice, ik begrijp niet veel van je verhaal. Wat is een Kernel en wat is een DKMS? Wat ik uit je verhaal begrijp is dat de firmwarebestanden van de RTL8192se vervangen worden door de RTL92CU.

Nogmaals bedankt. Nog 1 vraagje ,Weet jij hoe ik een linik kan maken naar de Netwerkmanager?

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/14, 20:14:32 »
A.J.,

De kernel is zoniet het belangrijkste van Linux. Het 'hart' zal men zeggen.
Zonder die heb je niets, dan een dode PC.

DKMS = Dynamic Kernel Module Support
Dat gene die met Windows driver's worden genoemd heten met Linux kernel-module's.
Deze wordt vaak als source-code aangeboden en moet je op je systeem compileren.
Een van de sterke punten van Linux waarom het zo stabiel is.
DKMS zorg dat het de kernel-module voor je compileer.
Dus hoef je niet de stappen-plan te volgen in de bijgeleverde installatie-bestand.

Meer uitleg hoe en wat Linux in elkar zit: http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/

Wat betref de NetworkManager....
Kijk naar de screenshot op de site van Lubuntu http://lubuntu.net/screenshot
Dan zie ik dat de networkmangerapplet rechtsonder zit, zolas bij mij in Ubuntu rechtsboven.
Aanklikken en je heb de keuze uit wat je wilt betreffende je netwerk.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: problemen wireless usb RT8188 mini
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/15, 07:53:53 »
A.J.

Recent was er een kernel update, van versie 2.8.38-8 -> 2.8.38-10
De eerste keer dat je opstarte met de nieuwe kernel, duurde dit langer dan normaal.
Dat is DKMS die er voor zorgde dat de kernel-module voor je RTL8188 werd gecompileerd.
Zonder dat je maar iets voor moest doen.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556