Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] FreeBSD  (gelezen 2943 keer)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
[OPGELOST] FreeBSD
« Gepost op: 2010/03/28, 21:32:55 »
Hallo allemaal,

Ik zie vaak de kreet Freebsd langskomen. Nu kom ik erachter dat het een Unix based (??) operating system is. Deze zou ik dan graag es willen testen in Virtualbox. Alleen op de site http://www.nl.freebsd.org/ kan ik maar niet achterhalen waar ik de laatste versie, volgens de site versie 8.0, kan downloaden. Heeft iemand een linkje waar ik Freebsd kan downbloaden? Alvast bedankt!
Nomko

*edit*
Ik heb een 64-bits processor, moet ik dan de IA64 versie nemen of de i386 versie??
« Laatst bewerkt op: 2010/04/08, 09:13:20 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: FreeBSD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 21:48:43 »
Boven in het scherm staat "get freebsd".
Dan amd64.(64 bit).
Dan de iso downloaden.

amd64 is voor de gewone pc die 64 bit aanlan.
i386 is voor de gewone pc die 32 bit aan kan, deze kun je ook op een 64 bit pc draaien.

Re: FreeBSD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 21:49:58 »
Let er wel op dat er geen Guest Additions zijn voor FreeBSD. Dus zit ge vast in een klein schermpje zonder mouse integration.

Ook was het best traag bij mij in VirtualBox, zeker het installeren.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: FreeBSD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/29, 12:13:28 »
Let er wel op dat er geen Guest Additions zijn voor FreeBSD. Dus zit ge vast in een klein schermpje zonder mouse integration.

Ook was het best traag bij mij in VirtualBox, zeker het installeren.

@Nunslaughter: Ik zal dat es in de gaten houden.

Is er eigenlijk wel genoeg software voor te krijgen? Ik bedoel zoiets als met Ubuntu/Linux?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: FreeBSD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/29, 12:50:39 »
Je zal er nooit zo makkelijk en zoveel software voor vinden als voor ubuntu.
Gewoon omdat de naamsbekendheid van ubuntu veel groter is.

In mijn Virtual Box draaide hij ook erg traag, maar ieder zijn mening daarover natuurlijk

Succes ermee,

Joris

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: FreeBSD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/29, 14:27:41 »
De BSD's zijn gewoon anders dan linux. Voor desktopgebruik heeft linux over het algemeen de voorkeur, simpelweg omdat er veel software voor beschikbaar is, en er voor zover ik weet meer ontwikkelaars op zitten. De BSD's zijn over het algemeen erg geschikt voor servers, door de enorme stabiliteit. FreeBSD wordt dacht ik standaard ook zonder GUI geleverd. Er zijn wel projecten die op basis van BSD workstations bouwen, de bekendste is PC-BSD (gebaseerd op FreeBSD.) Die heb ik zelf wel eens wat bekeken, maar die draait voor geen meter in Virtualbox. :(

Offline kihid

  • Lid
Re: FreeBSD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/29, 16:46:47 »
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Re: FreeBSD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/30, 18:05:07 »
Let er wel op dat er geen Guest Additions zijn voor FreeBSD. Dus zit ge vast in een klein schermpje zonder mouse integration.

Ook was het best traag bij mij in VirtualBox, zeker het installeren.

@Nunslaughter: Ik zal dat es in de gaten houden.

Is er eigenlijk wel genoeg software voor te krijgen? Ik bedoel zoiets als met Ubuntu/Linux?

Als je QEMU ism VirtualManager gebruikt krijg je een groter scherm en na het wijzigen van de hardware naar touchpad hebt ge ook meteen mouse-integration.

Meestal wordt het bovenstaand principe gebruikt voor Virtuele Server oplossingen, maar het werkt ook goed voor desktops
« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 18:07:37 door Dooitze de Jong »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: FreeBSD
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/03, 00:26:39 »
Het aanbod aan native software is redelijk groot. Vrijwel alle open bron programma's zijn native voor FreeBSD verkrijgbaar. Ook heeft FreeBSD een emulatielaag waarmee GNU\Linux programma's perfect kunnen worden gebruikt. Dus is het aanbod van software eigenlijk even groot als dat van GNU\Linux.

De enige val is het ontbreken van een native versie van Abodes Flash plug-in. Deze is toch redelijk belangrijk voor een goede ervaring op het hedendaagse web. Je zult dus via Wine of via de Linux emulatielaag een browser voor Windows of GNU\Linux moeten draaien en daarin dan de Flash plug-in installeren ( het is gelijkaardig aan de workaround die wij GNU\Linux gebruikers vaak gebruiken om gebruik te kunnen maken van Adobes Shockwave plug-in ). Er blijkt ook een andere manier te zijn bij de huidige versie van FreeBSD en Adobe Flash 9. Maar ik weet niet meer waar ik dit gevonden heb.

Om je al een nuttige link te geven, als je serieus met FreeBSD wilt gaan werken, is het FreeBSD handbook een zeer nuttig document. In hoofdstuk 5 van dit boek wordt tevens beschreven hoe je een GUI kunt installeren in FreeBSD.