Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7  (gelezen 6886 keer)

Offline boeng

  • Lid
van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Gepost op: 2012/04/18, 17:32:21 »
Ik ben als nieuweling met ubuntu al een tijdtje aan het orienteren met de probeer live-cd .
Er is nog 1 prangende vraag...Stel dat ik na verloop van tijd toch alleen windows op mijn systeem wil.
Ik heb een laptop met voorgeinstalleerde windows 7(64bits) en heb geen installatie cd voor windows,
wel een rescue partitie.Maar ik wil natuurlijk liever niet met een systeem beginnen waar al die software
updates nog op moeten worden gezet.
Ik neem aan dat je de ubuntu-partitie weer kan claimen b.v. als unallocated, maar dan blijft over
de Grub..die is niet meer nodig.

Maar dit zijn hersenspinsels van een leek en dus vraag ik hier hoe dan wel terug naar windows ,
geen dual boot scherm etc. en liefst zonder veel risico om wat windows data te verliezen.

Als dit voor mij duidelijk is hoop ik de nieuwe ubuntu 12.04 te installeren..
(die is er toch ook voor 64bits intel cpu?)

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/18, 18:39:56 »
Met deze heb ik zelf al gewerkt en lukt goed.
Voor je ubuntu gaat installeren kan je dit doen.
Installeer Macrium Reflect Free.
Maak een backup van je harde sschijf op een externe schijf.
Maak hiermee ook een herstel-cd. De Linux-variant werkt hierbij het makkelijkst.
Met die herstel-cd kan je later je'uw huidige nu versie' windows terugzetten.

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/18, 19:19:50 »
Ik heb al verschillende keren van dual boot naar "enkel" boot gegaan, en de ene keer ging dat al wat slechter dan de andere keer...
Maar door ervaring begint men te leren en dit is de manier waarop ik het de laatste keren gedaan heb, zodat ik ook van die grub af ben:

Ik had windows xp en ubuntu, xp geboot, easeus partition manager geinstalleerd, partitie van ubuntu verwijderd en dan heb ik de MBR terug naar windows gezet.
Weet niet meer juist hoe en waar (zit nu op ubuntu) maar als je meer wil weten dan start ik wel even XP op en dan kan ik het haarfijn uitleggen :)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline boeng

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/18, 23:32:41 »
stieviegonzales,
ik heb zelf "minitool partition wizard" en kan dus ook de partitie van ubuntu verwijderen, maar die MBR daar heb ik nog niet mee gewerkt.
Staat die ook appart als je een backup maakt? Trouwens ik heb nog niet eenkeer een backup gemaakt! Moet dat alleen van de windows-partitie?
Nou ja kan je wat uitgebreider vertellen hoe jij terug ging naar alleen windows xp?
Hoe modificeer je de masterbootrecord?En waar staat de Grub etc. etc.
Hopelijk heb je tijd hiervoor, dank.


Offline boeng

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/19, 12:26:38 »
Pjotr  bedankt voor deze tip, heb het artikel gelezen en heb UBCD v1.1.5 als iso bestand downloaded.
Moet nog de CD branden maar vraag alvast of de input die ik geven moet na opstarten via deze CD
en het herstellen van de NT loader wel exact zoals daar staat moet zijn, n.l.
WIN => MBR & !WIN! :((((((((

Ik neem aan dat ":(((((" er niet bij hoort, toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/19, 12:52:48 »
Ik neem aan dat ":(((((" er niet bij hoort, toch?
Helaas wel. Nerds-humor....  XD

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/19, 19:24:40 »
Vraagje aan TS, is het nu opgelost of heb je mijn advies nog nodig?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline boeng

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/20, 11:25:23 »
Stieviegonzales,

wacht nog op jouw "haarfijn uitleggen" ( zie jouw antwoord#2 van deze draad)

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/20, 22:56:08 »
Stieviegonzales,

wacht nog op jouw "haarfijn uitleggen"


Eerst even nog dit meegeven... Als je Ubuntu gaat installeren om te proberen of met de gedachte van het achteraf terug te verwijderen, kan je jezelf misschien de moeite besparen en ofwel Wubi installeren in Windows (wat ik niet aanraad) ofwel gewoon de Ubuntu live-cd gebruiken om te zien of Ubuntu wel iets voor jou is.
En ook nog dit: als je Ubuntu verwijdert dan zal Windows niet meer opstarten want je hebt de grub niet verwijderd, je zal dan een zwart beeld krijgen met daarop "grub rescue"... DUS: eerst mijn "tutorial" (hilarisch =D) volgen

Maar nu tot de kern van de zaak =D
Dit is hoe ik de grub heb verwijderd en terug naar alleen windows ben gegaan:

(Je kan het best eerst even EaseUs Partition Master downloaden, dat is het programma dat ik ervoor gebruik, misschien dat het met jouw programma ook gaat, dat weet ik niet :) )

1. Open EaseUs Partition Master
2. Dan zie je in het midden uw partities
3. Delete en/of Format de partities waarop Ubuntu staat (dat zouden er twee moeten zijn, de "gewone" en de swap)
Windows staat op de NTFS-partitie, de rest noemt "others", dus die NTFS laat je best staan of je bent alles kwijt
(elke bewerking die je uitvoert komt eerst in de linkse balk onder "pending operations" staan, daarna klik je links bovenaan op de blauwe V (apply) en hij begint eraan)
4. Klik rechts op Disk 1
5. Kies Rebuild MBR uit het menu dat je krijgt
6. Dan kies je voor Windows 7
7. Klik op OK
8. Dan zie je weer in de linkse balk onder pending operations "Rebuild MBR on Disk 1" staan
9. Je hoeft enkel nog op de blauwe V (apply) te klikken en voila...
10. terug herstarten en je zou normaal terug windows 7 moeten hebben zonder grub

Hopelijk was dit haarfijn genoeg, maar toch nog even zeggen: bezint eer je begint ;)

EDIT: had hier nog een paar mooie fotootjes ter documentatie opgezet maar om de een of andere reden kon ik die niet plaatsen...
« Laatst bewerkt op: 2012/04/20, 22:58:49 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline boeng

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/21, 10:43:38 »
Stieviegonzales
Hartelijk dank voor je reactie, Ik ben al aan het verkennen met de live-cd en het lijkt me wel wat. Dus ben ik al vast wat gaan vooruit denken,
stel dat ik na installatie van ubuntu, (veel) later toch alleen Windows wil.. zodoende.
Mede met het oog op wat eventueel met partities te doen is heb ik onlangs Partition Wizard gedownload en Aesus Todo Backup.
Met jouw  "tutorial" moet ik nu wel de klus kunnen klaren.
Maar ik wacht nog even op ubuntu 12.04, of dat wel verstandig is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/21, 10:50:27 »
Maar ik wacht nog even op ubuntu 12.04, of dat wel verstandig is?
Gewoon even wachten, want a.s. donderdag komt de nieuwe Ubuntu al uit.

Partities bewerken doe je trouwens het beste met Gparted, vanaf de Ubuntu-CD. Daar zit-ie al standaard bij in, dus makkelijker kan niet. Gebruiksaanwijzing:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Gparted is in mijn ervaring verreweg het beste gereedschap voor alles dat bij het bewerken van partities komt kijken. Onovertroffen.