Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Hoe ervaar jij de hoeveelheid forumonderdelen waarin je berichten kan plaatsen op het Ubuntu-NL forum?

Ik heb er geen last van dat er teveel zouden zijn, een paar erbij lijkt me geen probleem.
46 (73%)
Ik vind het wel eens vervelend dat er zo veel forumonderdelen zijn, het moeten er wat mij betreft niet meer worden.
12 (19%)
Anders, ik ligt het in de draad toe.
5 (7.9%)

Totaal aantal stemmen: 60

Auteur Topic: Te veel forumonderdelen vervelend?  (gelezen 9612 keer)

Te veel forumonderdelen vervelend?
« Gepost op: 2009/11/22, 12:38:02 »
Af en toe zijn er Ubuntu-NL leden die behoefte hebben aan een nieuw forumonderdeel. Zo zijn niet al te lang geleden bijvoorbeeld de forumonderdelen "Andere distributies" en "Foto- video- en audiobewerking" toegevoegd. Hiermee is het totaal nu op 15 onderdelen gekomen. Het toevoegen van een dergelijk nieuw forumonderdeel ondervind meestal nogal wat weerstand in omdat er te veel forumonderdelen zouden komen. Ik vraag me af hoe forumleden dit ervaren, wordt de veelheid aan forumonderdelen als eigenlijk wel als vervelend ervaren?

Met forumonderdelen worden de categorieën bedoelt als bijvoorbeeld, "Installatie", "Software en configuratie" en "Hardware en drivers" op de volgende pagina:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php

(dit topic is gepost in off-topic omdat daar de meeste mensen kijken)

edit:

Toelichting keuze off-topic. Omdat een zo representatieve uitslag van een poll te krijgen is het belangrijk dat zoveel mogelijk forumleden deze onder de ogen krijgen. Vandaar dat ik deze off-topic had gepost.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 13:27:21 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/22, 12:42:29 »
Geen probleem mee integendeel lekker veel keuze. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/22, 12:43:33 »
Wat mij betreft, ik heb geen probleem met meer onderdelen, mijn visie is namelijk hoe meer onderdelen hoe overzichtelijker het totaal, daar men dan bijvoorbeeld enkel hoeft te kijken in één onderdeel betreffende een bepaald probleem. Mijn 2 cent.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Dave

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/22, 12:56:39 »
Ik vind het juist uitstekend.
Overzichtelijk om wat terug te vinden of voor wie wat zoekt over video enz.
Andersom ook, voor wie het juist niet interesseert.

In het dagelijkse forum rondje maakt het verder niets uit daar ik altijd bij de laatste berichten kijk en de onderwerpen door elkaar getoond worden.

Groeit een forum is het normaal dat het aantal subjes meegroeit.
Het moet wel duidelijk blijven waar iets thuishoort natuurlijk met mooie benamingen maar dat probleem speelt hier niet.



Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/22, 12:59:55 »
Mij maakt het weinig uit hoeveel onderdelen er zijn, misschien voor de moderators ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/22, 13:04:13 »
beetje zwak argument, pas ook al een bericht over vertalingen in offtopic gepost omdat dat het meest bekeken wordt.
dan kan je net zo goed alles in offtopic zetten
Klopt een topic hoort gewoon thuis op zijn plaats, en niet op de plaats waar het meeste volk zit.
Daarom verplaats ik het topic.

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/22, 13:06:13 »
Een poll die vraagt naar de mening van forumleden moet volgens mij daar staan waar de meeste forumleden kijken. Dan krijg je het meest representatieve beeld van de mening van forumleden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/22, 13:08:13 »
Je was me voor femke.
 =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/22, 13:11:37 »
Vind jij al die onderdelen vervelend, vraag ik mij af.
Nee, ik niet, ik heb er geen enkel probleem mee.

DarkEra

  • Gast
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/22, 13:12:43 »
Een poll die vraagt naar de mening van forumleden moet volgens mij daar staan waar de meeste forumleden kijken. Dan krijg je het meest representatieve beeld van de mening van forumleden.

Met dat argument hoef je dus ook geen nieuwe forum onderdelen toe te voegen imho. Men kijkt, zoals je aangeeft, toch het meeste in Offtopic, dit maakt juist nieuwe forumonderdelen overbodig dan.

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/22, 13:15:57 »
Hoe meer onderdelen hoe efficiënter het forum is.
Je kan direct naar het betreffende gedeelte zowel voor vraagstellers als mensen die hulp bieden.
Nu dreig je regelmatig de weg kwijt te raken op het forum omdat er juist erg weinig onderdelen zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 13:18:58 »
Ik heb geen enkel bezwaar tegen een extra forumonderdeel, maar het moet dan wel iets toevoegen. Nog een onderdeel om offtopic te ouwehoeren zie ik dus niet zitten.
Een andere voorwaarde is dat er genoeg vraag is naar zo'n onderdeel. Als er maar enkele berichten per week geplaatst worden heeft het weinig zin.
Ten slotte moet er wel een duidelijke afbakening zijn. Als je verschillende onderdelen hebt die heel erg op elkaar lijken of elkaar overlappen, dan wordt het alleen maar lastig om te bepalen waar een topic thuis hoort. Iets terugvinden wordt op die manier ook alleen maar lastiger.

Zijn er eigenlijk plannen voor een nieuw onderdeel? Met concrete voorbeelden is het makkelijker om te discussiëren.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/22, 13:21:45 »
Je kunt niet groeien en tegelijkertijd kleinschalig blijven. Daarom zal het denk ik onvermijdelijk zijn om op zijn tijd nieuwe forumonderdelen toe te voegen. Dat moet dan wel zorgvuldig gebeuren, want eenmaal aangemaakt kun je het natuurlijk niet zomaar weer verwijderen, maar dat is volgens mij wel in zeer goede handen. ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

DarkEra

  • Gast
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/22, 13:35:26 »
Ik heb geen enkel bezwaar tegen een extra forumonderdeel, maar het moet dan wel iets toevoegen. Nog een onderdeel om offtopic te ouwehoeren zie ik dus niet zitten.
Een andere voorwaarde is dat er genoeg vraag is naar zo'n onderdeel. Als er maar enkele berichten per week geplaatst worden heeft het weinig zin.
Ten slotte moet er wel een duidelijke afbakening zijn. Als je verschillende onderdelen hebt die heel erg op elkaar lijken of elkaar overlappen, dan wordt het alleen maar lastig om te bepalen waar een topic thuis hoort. Iets terugvinden wordt op die manier ook alleen maar lastiger.

Zijn er eigenlijk plannen voor een nieuw onderdeel? Met concrete voorbeelden is het makkelijker om te discussiëren.

Waar het verder om gaat beste Johan is een soort van forum onderdeel te maken dat aansluit op de IRC. Zie de notulen van de IRC meeting van laatst hier voor verduidelijking Punt 6:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20091115

Laat ik wel even aangeven dat er dus in principe nog geen concrete beslissing is genomen dat dit forum onderdeel er komt. Dit gewoonweg omdat er niet fatsoenlijk gestemd is volgens het log van de IRC.
Voorlopig staat de planning in de ijskast en zal opnieuw aangekaart worden op de volgende IRC meeting zodat er duidelijk gestemd en een beslissing getroffen kan worden




Offline Tom

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/22, 13:52:49 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20091115

duidelijk beschreven onderp worden geplaatst.

Klein mini foutje.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/22, 13:55:39 »
Laat ik wel even aangeven dat er dus in principe nog geen concrete beslissing is genomen dat dit forum onderdeel er komt. Dit gewoonweg omdat er niet fatsoenlijk gestemd is volgens het log van de IRC.
Voorlopig staat de planning in de ijskast en zal opnieuw aangekaart worden op de volgende IRC meeting zodat er duidelijk gestemd en een beslissing getroffen kan worden
Op zich is er geen onfatsoendelijke stemprocedure geweest op de irc meeting. Er is duidelijk een moment van beslissing geweest waarbij een aantal mensen positief reageerden, en niemand negatief. Dit werd tijdens de meeting opgevat als een beslissing waarna met het volgende punt door is gegaan. Hiertegen is door niemand bezwaar gemaakt (zoals wel bij een ander punt gebeurde toen men door wou gaan met een volgend punt terwijl het vorige nog niet afgerond was). Het probleem is meer dat er na de irc meeting bleek dat er een aantal teamleden alsnog bezwaar hadden tegen het voorstel, die dit kennelijk op de meeting zelf niet hebben geuit. Vandaar dat er op de volgende meeting dit voorstel opnieuw ter sprake gebracht zal worden zodat ook deze mensen hun mening kunnen geven.

Offline Dave

  • Lid
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/22, 14:06:10 »
Een poll die vraagt naar de mening van forumleden moet volgens mij daar staan waar de meeste forumleden kijken. Dan krijg je het meest representatieve beeld van de mening van forumleden.

Met dat argument hoef je dus ook geen nieuwe forum onderdelen toe te voegen imho. Men kijkt, zoals je aangeeft, toch het meeste in Offtopic, dit maakt juist nieuwe forumonderdelen overbodig dan.

Denk niet dat het de bedoeling van deze poll is om bij de andere naslagjuwelen bewaart te blijven.
Als naslagwerk geen waarde en zoals alles in offtopic mag het na verloop verdwijnen.
In dat opzicht staat het daar dan perfect.

Verplaatsen prima, elke moderator zal zijn eigen inzichten hebben hier in.
maar de argumentatie van de plaatser is niks mis mee en bij de gevolgtrekking zie ik geheel het verband niet.



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/22, 14:22:33 »
Waar het verder om gaat beste Johan is een soort van forum onderdeel te maken dat aansluit op de IRC. Zie de notulen van de IRC meeting van laatst hier voor verduidelijking Punt 6:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20091115

Laat ik wel even aangeven dat er dus in principe nog geen concrete beslissing is genomen dat dit forum onderdeel er komt. Dit gewoonweg omdat er niet fatsoenlijk gestemd is volgens het log van de IRC.
Voorlopig staat de planning in de ijskast en zal opnieuw aangekaart worden op de volgende IRC meeting zodat er duidelijk gestemd en een beslissing getroffen kan worden
In hoeverre is het nodig om hiervoor een heel nieuw forumonderdeel te maken?
Hiermee bedoel ik dat het "Ubuntu NL"-onderdeel al bedoeld is voor discussies die over de community gaan.
In de IRC-meetings heb je dezelfde discussies over de community.
Dus waarom kunnen die berichten dan niet in het Ubuntu NL-onderdeel?

Als ik een vraag of voorstel heb voor bijv. een release party, dan kan ik dat plaatsen in het Ubuntu NL-gedeelte.
Komt het nieuwe forumonderdeel er, waar moet ik mijn topic dan neerzetten?
En wat gebeurt er met mijn topic, dat ik bijv. in het Ubuntu NL-gedeelte gezet heb, wanneer dat besproken gaat worden op een meeting? Wordt mijn topic dan verplaatst? Wordt er een nieuw topic gestart?
En hoe kan ik een jaar later mijn oude topic weer terugvinden? Moet ik dan ineens 2 forumonderdelen door gaan zoeken?

Uiteindelijk lijkt het erop dat deze 2 onderdelen (Ubuntu NL en IRC-meetings) elkaar nogal overlappen. Hierdoor krijg je twijfels over de plek waar het topic thuis hoort, worden topics dubbel geplaatst en wordt het alleen maar lastiger om een ouder topic terug te vinden.
Bovendien denk ik niet dat er ontzettend veel topics aangemeld gaan worden om besproken te worden tijdens een IRC-meeting. Het gevolg is dat je een forum krijgt waar maar enkele topics per week/maand gemaakt worden.
Daar gaat dus geen hond naar kijken, laat staan meepraten. Het gevolg? Mensen plaatsen dat soort dingen in "Off Topic", omdat daar meer mensen komen. Voila, nóg weer een plek om community-zaken te bespreken en nóg weer een plek om te zoeken naar een ouder topic...

Zoals het plan nu is uitgelegd, ben ik tegen een nieuw onderdeel. In plaats van de overzichtelijkheid te vergroten maak je het hiermee alleen maar ingewikkelder.

Een mogelijk compromis is het maken van een "sub-onderdeel" binnen het Ubuntu NL-onderdeel, maar daarmee hou je nog steeds een bepaalde mate van onduidelijkheid over de plek van een topic.
Maar dit moet technisch natuurlijk wel haalbaar zijn.

Een andere oplossing is om alles gewoon in het Ubuntu NL-onderdeel te houden. Dit is immers de plek om over community-zaken te praten. Als een topic besproken gaat worden zou je de titel kunnen veranderen, bijvoorbeeld door er een tag bij te zetten.
Bijvoorbeeld: "[meeting 15-11-09] onderwerp van het topic"
Op die manier hoeft een topic niet verplaatst te worden of een dubbel topic aangemaakt te worden.
Je houdt ook een centrale plek om over community-zaken te kletsen.
Daarom lijkt me dit de beste oplossing.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/22, 14:29:07 »
Een poll die vraagt naar de mening van forumleden moet volgens mij daar staan waar de meeste forumleden kijken. Dan krijg je het meest representatieve beeld van de mening van forumleden.

Met dat argument hoef je dus ook geen nieuwe forum onderdelen toe te voegen imho. Men kijkt, zoals je aangeeft, toch het meeste in Offtopic, dit maakt juist nieuwe forumonderdelen overbodig dan.

Denk niet dat het de bedoeling van deze poll is om bij de andere naslagjuwelen bewaart te blijven.
Als naslagwerk geen waarde en zoals alles in offtopic mag het na verloop verdwijnen.
In dat opzicht staat het daar dan perfect.
Waarom niet? Je wil later toch nog kunnen bekijken hoe er in het verleden een beslissing genomen is? Wat de discussies waren, waarom er voor iets gekozen is en niet voor wat anders?

Citaat
Verplaatsen prima, elke moderator zal zijn eigen inzichten hebben hier in.
maar de argumentatie van de plaatser is niks mis mee en bij de gevolgtrekking zie ik geheel het verband niet.
Zullen we dan maar alles in het offtopic-gedeelte bespreken? Daar komen tenslotte de meeste mensen.
Of het nu een vraag is over een videokaart of over de IRC-meetings, dat maakt dan niet meer uit. Het staat dan allemaal op de plek waar de meeste mensen kijken.

Er is een goede reden waarom het forum opgedeeld is in onderdelen. Het lijkt me dan ook heel verstandig om een topic in het bijbehorende onderdeel te zetten. Anders kan je net zo goed die hele onderverdeling schrappen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/22, 14:35:10 »
Ik ben eraan gewend, voor mij is de huidige indeling geen probleem. Maar voor nieuwelingen kan het soms best een heel gezoek zijn, waar ze hun vraag het beste kunnen onderbrengen.

Wat mij betreft mag het huidige aantal onderdelen daarom minder worden.

Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/22, 14:49:57 »
offtopic:
@ Johan van Dijk
Het is mijn bedoeling dat zo'n nieuw onderdeel als voorgesteld op de afgelopen irc bijeenkomst inhoudelijk duidelijk onderscheiden is van het ubuntu-nl onderdeel. De onderwerpen die in het voorgestelde onderdeel geplaatst worden komen duidelijk op de agenda van ubuntu-nl, en het team zal er op het eraan gekoppelde irc overleg een besluit over nemen. Ook zal degene die zo'n onderwerp op deze manier op de agenda van ubuntu-nl plaatst er verantwoordelijkheid voor nemen, en zowel de draad als de discussie op irc begeleiden, en mee willen werken met het uitvoeren van een voorstel. Hiermee onderscheid dit zich duidelijk van de vrijblijvende posts die in het ubuntu-nl deel kunnen plaatsvinden. Het lijkt mij goed om dit inhoudelijke onderscheid dan ook met een apart forumonderdeel duidelijk te maken zodat leden ook weten waar onderwerpen serieus op de agenda gezet worden, en waar onderwerpen gewoon gezellig kletsen over ubuntu-nl, of ideeën peilen e.d. mogen zijn.

Maar goed, dit is slechts mijn mening. Deze poll gaat er meer in het algemeen over of meer forumonderdelen per definitie onwenselijk zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/22, 14:56:48 »
Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Zo min mogelijk onderdelen, dus minder kans op verkeerd plaatsen. Nadeel is on-overzichtelijkheid.

2. Zo veel mogelijk onderdelen, alles onderverdelen in een soort boomstructuur. Het nadeel hiervan is, dat het meer werk is voor een moderator om bij te houden.

Optie 2 is wel de mooiste.....
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 15:58:22 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/22, 15:04:34 »
+1 :D

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/22, 15:06:29 »
Ik vind het zo eigenlijk wel prima. Ik help op dit moment ook niet in "Foto-, video- en audiobewerking" omdat ik daar over het algemeen niks vanaf weet. Dat is wel een voordeel bij een structuur.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Te veel forumonderdelen vervelend?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/22, 15:56:30 »
Mij maakt het helemaal niks uit. Ik gebruik toch alleen maar "Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek".