Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu  (gelezen 1228 keer)

[OPGELOST] Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Gepost op: 2012/09/25, 22:16:19 »
L.S.

Ik heb recent mijn zoon een Samsung Ace GSM voor zijn verjaardag cadeau gedaan en was daarbij in de veronderstelling dat dit wel gemakkelijk met Ubuntu zou communiceren. Dat valt dus tegen. Onder Windows lukt het wel (met een olievlek van een programma: 'Samsung Kies') de data in veiligheid te brengen, zoals contactpersonen.  Mijn vraag is nu: is er misschien een app beschikbaar zodat uitwisseling onder Linux (Ubuntu 12) ook mogelijk is?; ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet mogelijk zou zijn....

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/10/03, 17:32:03 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/25, 23:34:25 »
Normaliter gebruik je een Google-account om zulke gegevens op te slaan. Contacten, mails, WiFi-instellingen e.d. staan allemaal online bij Google in zo'n geval.

Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/25, 23:47:25 »
Als het niet erop staat installeer dan de app Kies air. Schakel ook de WIFI in en zoek je router/modem op in de lijst, als je tenminste WIFI op je router c.q. modem hebt. En vul het wap2 wachtwoord in. Nu kan je via het netwerk en browser gegevens uitwisselen net als met de normale software Kies.
Open je browser en type in de adresbalk http://192.168.0.103:8080/  Je krijgt na enige seconden een verbinding aanvraag te zien in het scherm van de mobiel. Ik heb zelf een Samsung galaxy s advance en bij mij werkt het prima op deze manier. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/26, 00:22:06 »
Heb zelf net als de topic starter een Samsung Ace maar ik heb nog geen ervaring met de app: Kies air  (gratis verkrijgbaar via google play).
Ik zal deze ook eens binnenkort uitproberen om te kijken of mij dat bevalt.
Maar tot nu toe werk ik ook als Cumulus007:
Normaliter gebruik je een Google-account om zulke gegevens op te slaan. Contacten, mails, WiFi-instellingen e.d. staan allemaal online bij Google in zo'n geval.
Het grootte voordeel is dat als je een contactpersoon onder contacten op je telefoon aanpast dit gesynchroniseerd wordt met je gmail contacpersonen en omgekeerd.
E-mail en contactpersonen worden zo "veilig gesteld" bij Google online.
Als je dit nog niet helemaal vertrouwd kan je de contactpersonen van gmail af en toe exporteren naar een lokale pc.
Ook zijn er apps's waarmee je je google contactpersonen van je mobiel naar je simkaart kan kopiëren. Dit werkt echter niet altijd perfect omdat op je simkaart veel minder gegevens passen.
Je mail kan je voor de zekerheid via imap binnen laten komen op je pc met bv thunderbird (of evolution). Als je (tijdelijk) geen internet hebt kan je aldus nog steeds bij je mail.
NB als je andere postaccounts hebt kan je die doorsturen naar je gmail-adres. Dan heb je alles op een plek!
Blijft nog over je muziek, foto's en andere zaken die op je sd kaart staan van je mobiel: dit kan je mbv de usb-kabel naar je pc kopiëren.
Verder kan je ook de google agenda gebruiken en die automatisch laten synchroniseren met de agenda op je mobiel. Er zijn ook nog apps's voor synchronisatie van taken en notities.
Het kost even wat tijd om het allemaal uit te vinden maar daarna meer want het grootste gedeelte gaat automatisch.

 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/26, 06:59:06 »
En als kies air niet voldoende werkt kan je ook airdroid nog proberen

Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/26, 08:13:55 »
AirDroid is een fantastisch progje: installeren, vervolgens selecteer je je Wifi-netwerkje, typ je het webadres in de URL-balk van je browser en geef je een (simpel) wachtwoord in. Dat is eigenlijk alles. Je kan zowel uploaden als downloaden van en naar je telefoon.

Je kan File-search doen als specifiek in je contacten rommelen wat je maar wenst.

AirDroid heeft een duidelijke, simpele, GUI dus verwarring of belemmering is uitgesloten.

Op je telefoon is een duidelijk grote knop om de verbinding te verbreken wanneer je dat wenst.
Heeft niet voor niets 5 sterren op GooglePlay.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline wowo

  • Lid
Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/26, 19:28:06 »
Heb beide apps: Kies air en Airdroid uitgeprobeerd.
Zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen beide apps. Met beiden kan je foto's, muziek, en video's gemakkelijk veilig stellen op je pc. Ook kan je op je pc contacten bewerken en bv berichten maken.
Mijn Google contacten kon ik met beide programma's niet veilig stellen.
Met Airdroid kan je met de filemanager zelfs komen in de systeem bestanden. En daarmee heb ik gezocht op contacts. Er kwamen echter geen files te voorschijn. Met het rommelen in systeembestanden moet je natuurlijk wel uitkijken want hiermee kan je je telefoon onbruikbaar maken.
Als je geen usb kabel ter beschikking hebt kunnen zowel Kies air als Airdroid van dienst zijn. Waarbij Kies air een wat veiliger programma is. Ik prefereer echter de usb-kabel.
Voor het veilig stellen van Google contactpersonen kan je volgens mij alleen de export functie gebruiken van Gmail. Of weet iemand anders nog een mogelijkheid.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Samsung Ace; hoe uitwisseling met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/03, 17:31:27 »
Dank allen; hiermee kan ik vooruit; of liever, laat ik mijn zoon wat experimenteren,

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.