Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: crontab best practice ?  (gelezen 1508 keer)

Offline Joolz

  • Lid
crontab best practice ?
« Gepost op: 2009/12/10, 13:06:35 »
Wat is best practice (op Ubuntu) om bv. backups te schedulen?

  crontab -e

of

  vim /etc/crontab

(beide als root) Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat de eerste voor userland-achtige dingen is (ook al is die user root) en de tweede voor systeem-achtige dingen. En dat dus voor backups en zo /etc/crontab aangepast moet worden (of een script in hourly, daily zetten)

Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er sterke argumenten voor of tegen een van beide? En als iemand een link heeft naar de ultieme waarheid is dat natuurlijk helemaal leuk :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: crontab best practice ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/10, 13:54:03 »
Op de syntax na zit er volgens mij weinig verschil in.
Het lijkt mij dan ook dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
"man 5 crontab" zegt ook vrij weinig over de verschillen.

Edit: Hier staat wat meer uitleg over de verschillen en wanneer je wat het beste kan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 14:01:05 door Johan van Dijk »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: crontab best practice ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/10, 13:59:55 »
Er is volgens mij geen verschil.
Persoonlijk vind ik het netter om de /etc/cron.hourly etc. te gebruiken. Ik maak dan symlinks of zet de scripts in die dirs. Dat vind ik netter dan 1 grote file met allemaal lines.

Op mn desktop heb ik ook een scriptje die bepaalde bestanden config uit mn homedir backupt. Deze heb ik dan wel weer middels crontab -e. Gezien ik deze als mijn eigen user uitgevoerd wil hebben.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joolz

  • Lid
Re: crontab best practice ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/10, 14:00:22 »
...
Het lijkt mij dan ook dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
...

Dat was precies wat de vraag naar boven bracht :)

Ik ben servers aan het overdragen aan iemand en zag hem tot mijn verbazing crontab -e doen (als root). Het voelt raar aan (is het root? is het userland?), maar ik was benieuwd of er een best practice is.

Los daarvan, ze werken allebei lijkt me.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: crontab best practice ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/10, 14:02:33 »
Zie mijn edit hierboven :)

Bij een server die door meerdere mensen beheerd wordt lijkt /etc/cron.d/ de beste plek.

Offline Joolz

  • Lid
Re: crontab best practice ?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/10, 14:37:00 »
Helder, /me heeft weer wat geleerd :)

Thanks!

Offline ivo

  • Lid
Re: crontab best practice ?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/12, 21:15:33 »
Het maakt functioneel gezien allemaal geen meter uit, het een is niet beter dan het ander.
Wanneer je met meerdere personen een server beheert is het belangrijk dat je afspreekt hoe er wordt gewerkt.

Ik persoonlijk vind een cron voor elke user praktisch. Dan hoef je nooit te zoeken wat waar staat. En, elke user kan zijn eigen ding doen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.