Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelkoppeling op bureaublad  (gelezen 11640 keer)

snelkoppeling op bureaublad
« Gepost op: 2012/08/31, 21:59:03 »

Hallo allemaal,

Sedert enkele weken werk  met volle tevredenheid met Linux. Na wat opstart problemen heb ik de zaak nu volledig draaiende. Maar ik heb nog  in mijn ogen een klein probleem waar ik naar lang zoeken nog steeds niet uitkom. Ik krijg de iconen of snelkoppelingen niet op mijn bureaublad. Ik probeer ze van de starter op het bureaublad te slepen maar ze schieten direct weer terug naar de starter. Kan iemand mij een tip geven hoe te handelen.

Vreindelijke groet  Sloefke


Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/31, 22:48:34 »
Slepen werkt volgens mij alleen maar als je het vanuit de Dash doet, dus bijvoorbeeld als je een snelkoppeling naar Firefox wil: open de Dash; zoek Firefox; sleep het icoontje vanuit de Dash naar het bureaublad (niet te vlug, anders pakt ie hem niet). Dit zou moeten werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/02, 14:41:10 »
Unity is eigenlijk niet meer ontworpen om je desktop vol iconen te zetten. Dat is een design-keuze van de ontwikkelaars. Als je een programma vanuit de dash naar de desktop sleept, krijg je een niet werkend .desktop bestand. Sleep je een bestand naar de desktop, dan krijg je een kopie van dat bestand, géén link.

Als je Unity wil gebruikt, dan moet je eigenlijk " afkicken van het idee om daar "shortcuts" naar van alles en nog wat neer te planten. De desktop kan wel gebruikt worden om bestanden (liefst tijdelijk) op te slaan.

De linker-balk is zeer efficiënt om die zes, zeven programma's die je zeer vaak gebruikt, onmiddellijk beschikbaar te hebben. Om vlug folders en documenten te openen, dient de "dash" (klik op de knop met het ubuntu-logo).

Offline petervs

  • Lid
Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/02, 16:33:57 »
Als je een programma vanuit de dash naar de desktop sleept, krijg je een niet werkend .desktop bestand.
Nou, als ik programma's sleep vanuit de dash krijg ik toch mooie icoontjes op het bureaublad, en dat werkt gewoon goed.
(Niet dat ik nodig heb, want net wat je zegt, die linkerbalk werkt lekker zo)
Ubuntu MATE 16.04

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/02, 16:48:35 »
Ok bedankt mensen voor de tip en uitleg het is inderdaad een complete cultuurshock wanneer je van Windows overstapt  naar Linux

gr bedankt

Joost

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/02, 18:42:58 »
Ofwel via verkenner links klikken op de file en "Verwijzing maken" kiezen, dan die verwijzing naar het bureaublad slepen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/02, 20:03:35 »
Unity is eigenlijk niet meer ontworpen om je desktop vol iconen te zetten. Dat is een design-keuze van de ontwikkelaars. Als je een programma vanuit de dash naar de desktop sleept, krijg je een niet werkend .desktop bestand. Sleep je een bestand naar de desktop, dan krijg je een kopie van dat bestand, géén link.

Als je Unity wil gebruikt, dan moet je eigenlijk " afkicken van het idee om daar "shortcuts" naar van alles en nog wat neer te planten. De desktop kan wel gebruikt worden om bestanden (liefst tijdelijk) op te slaan.

De linker-balk is zeer efficiënt om die zes, zeven programma's die je zeer vaak gebruikt, onmiddellijk beschikbaar te hebben. Om vlug folders en documenten te openen, dient de "dash" (klik op de knop met het ubuntu-logo).

Als ik iets van de Dash naar de desktop sleep dan werkt het prima. Bij anderen ook. Weet dan ook niet waar je dat vandaan hebt...

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/03, 10:02:16 »
Met Firefox bijvoorbeeld, lukt het inderdaad perfect. Maar ik had het getest met LibreOffice Writer, en dan krijg ik een generiek icoon met slotje en kruisje op, en genaamd "libreoffice-writer.desktop". Maar dat blijkt nu een eigenaardigheid met de LibreOffice toepassingen te zijn, althans op mijn systeem.

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/06, 18:36:13 »
Beste mensen


Bedankt voor de tips. Het is inderdaad even wennen maar het is me gelukt om, ondanks dat het niet gebruikelijk is (Vanadium), toch wat icoontjes op mijn bureaublad te zetten. Ik heb het gedaan zoals eerder is gezegd door . Vistaus gesleept naar het bureaublad vanuit Dash. Ik heb nog niet geprobeerd om Libre-office op het bureaublad te slepen. Ik moet denk ik nog even afkicken van Windows. Maar dat is een kwestie van tijd.
bedankt groeten


Sloefke

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/06, 21:55:16 »
Met Firefox bijvoorbeeld, lukt het inderdaad perfect. Maar ik had het getest met LibreOffice Writer, en dan krijg ik een generiek icoon met slotje en kruisje op, en genaamd "libreoffice-writer.desktop". Maar dat blijkt nu een eigenaardigheid met de LibreOffice toepassingen te zijn, althans op mijn systeem.

Wat  de snelkoppelingen van LibreOffice betreft: navigeer met Nautilus in rootmodus naar /usr/share/app-install/desktop Hier
zie je libreoffice-writer:libreoffice-writer.desktop. Sleep deze naar het bureaublad & voila; je hebt hiermee een snelkoppeling van LibreOffice op je bureaublad.
Bene diagnoscitur, bene curatur

Offline petervs

  • Lid
Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/06, 22:11:23 »
Wat  de snelkoppelingen van LibreOffice betreft: navigeer met Nautilus in rootmodus naar /usr/share/app-install/desktop Hier
zie je libreoffice-writer:libreoffice-writer.desktop. Sleep deze naar het bureaublad & voila; je hebt hiermee een snelkoppeling van LibreOffice op je bureaublad.
Het enige wat je hoeft te doen is navigeren naar /usr/share/app-install/desktop en daarin bijv. rechtermuisklik op Libreoffice Writer > kopiëren naar Bureaublad.
Dus niet in root.
Ubuntu MATE 16.04

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/06, 22:29:09 »
Wat  de snelkoppelingen van LibreOffice betreft: navigeer met Nautilus in rootmodus naar /usr/share/app-install/desktop Hier
zie je libreoffice-writer:libreoffice-writer.desktop. Sleep deze naar het bureaublad & voila; je hebt hiermee een snelkoppeling van LibreOffice op je bureaublad.
Het enige wat je hoeft te doen is navigeren naar /usr/share/app-install/desktop en daarin bijv. rechtermuisklik op Libreoffice Writer > kopiëren naar Bureaublad.
Dus niet in root.


Precies.

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/07, 12:48:31 »
O ja, ik had een tijdje terug nog een filmpje hierover gemaakt dus voor de mensen die liever een voorbeeld hebben van hoe het moet:
http://www.youtube.com/watch?v=czBLuRMBfXw

Re: snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/15, 22:35:32 »
beste mensen


zo zie je maar weer dat een simpele opmerking van mij toch andere mensen helpt.

Bedankt

Joost