Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fujitsu Siemens Amilo geinst.met Linux, maar heb problemen met draadloos netw.  (gelezen 7435 keer)

Karel Adriaenssens

  • Gast
De richtlijnen om de Atheros wireless card compatible te maken heb ik allemaal  ondernomen.
De computer vind geen draadloze netwerken alhoewel die er zijn. Ik heb een ICIDU router. Iemand die hier iets meer over weet?
Is het misschien mogelijk om via een USB wireless stick verbinding te maken en welk merk komt in aanmerking?

Welke versie van Ubuntu heb je? Ik heb zelf een Asus Aspire One 150, hierop heb ik ook een Atheros chipset, deze heb ik aan de gang gekregen via de backpoorts. Op mijn desktop PC gebruik ik wel eens een Edimax usb dongle. Redelijk makelijk aan de praat te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Karel Adriaenssens

  • Gast
Hallo Gijs, ik heb versie 8.10 en heb ook inderdaad via de backports geprobeerd. Ik heb nu twee supportversies van Linux voor Atheros, tevergeefg/s geen verbinding. Ik geef de moed nog niet op en anders haal ik mij een dongle usb wireless.
Bedankt voor de reactie.
Karel


Offline Jan E.

  • Lid
Heb hier ook twee Fujitsu's, eentje met een BCM 43** en eentje met een Atheros-chip. Ze weten wel van gelukkige keuzen maken, daar bij Fujitsu, maar goed.

Op beide laptops heb ik het internet aan te praat kunnen krijgen. Die eerste, met een BCM chip zou het inmiddels direct moeten doen. De tweede, met de Atheros chip, daarvoor moet je even hier op kijken: http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet. Afhankelijk van de chip in jou machine, staan daar wat oplossingen.

Heb je vooraf wel de reeds aanwezige driver uitgeschakeld? Bij mijn laptopje, zag hij wel dat die chip er was, hij had er zelfs een driver voor geinstalleerd, maar vervolgens zag hij geen netwerk. Ik heb die bestaande driver toen uitgeschakeld, een herstart gedaan, bekabeld de backports aan gezet en de juiste driver gehaald en geactiveerd. Werkt als een speer.

Mocht het allemaal niet werken, schaf dan een stickje aan met een chip waarvan je weet dat 'ie het doet. Ik heb (toen ik nog in jouw stadium was..  =D) een stickje gehaald van Level One, type WNC-0301USB. Die doet het. punt.

Succes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Karel Adriaenssens

  • Gast
Hallo, ik denk dat ik alleen nog het bestandje .INF moet boven halen. Maar waar?  Bij Microsoft? Op Net? Op de cdroms van Vista en recovery is enkel lezen, ik geraakt daar niet in.
Thanks

Offline Jan E.

  • Lid
INF bestandje? dan ben je dus bezig met Ndiswrapper of zoiets. Ga dan ff naar de website van Atheros en download de WinXP driver. In dat pakketje zit dat INF bestandje.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Karel Adriaenssens

  • Gast
Dag Jan, ik heb de .inf files gevonden, maar als ik die installeerd zeg Wireless networkdrivers invalid driver. Misschien dat deze weg geen  oplossing biedt voor  mijn probleem. Ik blijf proberen en ga de vorige stappen via backports nog eens proberen. Dank voor u steun.
Gr Karel

Madwifi heb je ook geprobeerd? Geef anders eens je terminal in en output van de commando's. Er kan altijd een klein foutje inzitten, geen spatie of een spatie teveel, schrijf foutje waar je over heen kijkt,vergeten de computer te herstarten tussen door,  ja gebeurt mij ook wel eens.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Karel Adriaenssens

  • Gast
Heb Ubuntu terug opnieuw geinstalleerd. Ga nu terug proberen met backpoort.
Afwachten, maar nu ken ik Linux al wat beter. Ik ben wel geen groot licht, aap maar na wat andere beschriijven te doen. Lukt wel, hoop ik toch!
gr.Karel

Offline DroKZ

  • Lid
Deze link heeft mij perfect geholpen met draadloos op mijn Fujitsu Siemens Amilo.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=644899

Het enige nadeel hiermee wat ik merk is:
1) Vanaf een bepaalde kernel werkte dit niet meer bij mij
2) In 8.10 heb ik deze nog niet aan de praat gekregen (meer omdat ik niet de kans kreeg omdat mijn video niet goed werkte)
3) Bij elke kernel update zul je dit opnieuw moeten 'maken'

Karel Adriaenssens

  • Gast
Opgelost met D-LINK usbstick!!
Beste opslossing.
Groeten
Karel

Offline illya89

  • Lid
Maar een D-link USB stick aan je laptop is toch geen oplossing??
Je interne wireless kaart zou moeten werken.
Ik zit met hetzelfde probleem. Heb ook een Fujitsu Siemens Amilo. Ik wil niet een D-link ontvanger gaan kopen terwijl ik al een ontvanger in mijn Laptop heb zitten. En dat zit dan toch lelijk in de weg...

MVG Illya

Karel Adriaenssens

  • Gast
Dag Illya,

Ik heb alles geprobeerd wat er beschreven staat voor oplossingen voor het probleem met de card. Misschien heb ik een foutje gemaakt! Ik weet het niet, maar heb verscheidene installaties geprobeerd en opnieuw geprobeerd. Ik ben daar zeker een uur of twintig mee zoet geweest.

Als windows vroeger opstartte was ik verplicht om via de FN en F1 mijn wireless verbinding te maken. Of er via hardware om de card te activeren via het toesenbord niet voorzien is? Ik weet het niet?
Ik hoop van harte dat het bij jouw wel lukt! Laat iets weten. De usb stick werkt voortreffelijk. Gewoon instekken en voila verbinding.
Groeten en veel succes!
Karel

Offline illya89

  • Lid
Beste Karel,

Ik denk dat wij exact hetzelfde probleem hebben. Jammer dat we momenteel een USB stick nodig hebben. Misschien dat die krakken die Ubuntu programmeren een oplossing hebben gevonden bij de volgende update van Ubuntu.

Fingers crossed!

Vriendelijke groeten

Illya

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Deze link heeft mij perfect geholpen met draadloos op mijn Fujitsu Siemens Amilo.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=644899

Het enige nadeel hiermee wat ik merk is:
1) Vanaf een bepaalde kernel werkte dit niet meer bij mij
2) In 8.10 heb ik deze nog niet aan de praat gekregen (meer omdat ik niet de kans kreeg omdat mijn video niet goed werkte)
3) Bij elke kernel update zul je dit opnieuw moeten 'maken'
Acerhk is al een hele tijd geleden gestopt en doorgegaan als acer-acpi.
Die code is weer veranderd in acer-wmi en zit sinds 8.04 in de kernel. Hier hoef je dus niks meer voor te installeren.
Zoek maar even op het forum naar acer-wmi, dan vind je wel een post van mij met wat details ;)