Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReW ?  (gelezen 2282 keer)

Offline evarie

  • Lid
Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?

Ik heb het al drie keer geprobeerd op mijn desktop computer en vanavond een keer op mijn laptop.
Het wilt niet lukken om die CR-RW door de test foutloos te krijgen.

Ligt dat nu aan de cd rw of kan ubuntu alleen op een CD-ReCordeble gebrand worden?
En er zit geen krasje op de cd-rw.

Weet jij het wat het zou kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 20:09:21 door evarie »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/20, 00:28:58 »
Je kan dat ook op een CD-RW branden, dat is geen probleem.
Heb je hem ook al proberen installeren zonder de cd te controleren. Ikzelf doe die controle nooit (dan kom ik wel eens tegen dat het niet gaat, maar dan herbrand ik hem even.)

Je moet hem zo traag mogelijk branden liefst 4x en max 10x (als het niet trager kan)

En eventueel in TAO mode. Je kan die modes kiezen, (TAO of SAO en dan is er nog 1 of 2 soorten mode die je kan kiezen) toch in K3b waar ik altijd mee brand. Ik weet niet hoe dat zit in andere brandprogramma's.

En heb je die cd-RW al eens gebruikt voor ubuntu op te branden? Anders een ander merk nemen. CD-Recordables van FijuFilm heb ik goede ervaringen mee. Met de CD-RW weet ik het niet omdat ik die CD-Recordables gebruikte samen met oudere cd-spelers. En die CD-RW werken daar niet op. Maar denk dat dat met de nieuwere wel gaat.
De nieuwere CD-RW werken soms niet op oudere spelers.

Ook moet je zien of het een + of een - CD/CD-RW is. Naast CD of DVD staat meestal een + of een - . Je CD/DVD speler moet daar mee om kunnen. (De nieuwste kunnen normaal gezien alle formaten aan)

« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 00:30:58 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/20, 06:35:04 »
Natuurlijk nooit installeren indien de test fout is!

RW schijfjes zijn normaal gesproken altijd slechter dan gewone cd's, daarom gebruik ik ze niet.
Je schijfje kan bijv niet passen bij je brander, te snel gebrand, schijfje te oud.
Dus andere merken proberen, en nog beter gewone cd's gebruiken.

Op cd's zitten vaker fouten, welke je bijna niet merkt, want na het branden met een goede afloop van je brandproces, kan het zijn dat je cd niet goed is want er is geen kontrole of er iets op de cd staat.

Meer info hoe je een cd/dvd kunt testen na het branden www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar staat een beschrijving hoe kontrole kunt doen op een gebrande cd/dvd. Ook info over merken branders en merken cd/dvd's.

Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/20, 09:05:12 »
Houd er ff rekening mee dat er op een CD-RW niet zoveel data gepropt kan worden als op een normale media.

Omdat de Ubuntu ISO nogal heel veel data bevat moet je heel langzaam branden omdat zelfs voor een normale media je al aardig aan de grens zit van wat erop kan.

Dit heeft te maken met het feit dat iedere bit die gebrand word en fout is nogmaals word gebrand op een andere plek.
Dit is ook de reden waarom je bijv. maar 700 MB (bruikbare Data) op een cd kan zetten.
Je kan overburnen als je wilt want er past meer op, echter die ruimte word altijd gebruikt (zoals ik net al zij) voor bitjes die fout gebrand zijn.

Hoe sneller je brand hoe meer foutjes dus hoe sneller de reserve ruimte op de cd vol raakt, met alle gevolgen van dien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/20, 09:23:48 »
9.10 op een RW is geen probleem, ik doe nooit anders........
Waarschijnlijk is de CD niet helemaal in orde.
Zelf brand ik met K3B, en dat gaat (bijna) altijd goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/20, 10:19:10 »

Dit heeft te maken met het feit dat iedere bit die gebrand word en fout is nogmaals word gebrand op een andere plek.

Hoe sneller je brand hoe meer foutjes dus hoe sneller de reserve ruimte op de cd vol raakt, met alle gevolgen van dien.

Dit kan natuurlijk niet. dan zou je iso files die precies passen nooit op een cd of dvd krijgen, zeker als ze meer plaats in gaan nemen, dit kan dus nooit.

Op dvd en cd zit fout correctie, zelfs als het fout is, is de dvd nog leesbaar. Dus indien je de dvd niet kunt afspelen, dan is hij heel erg slecht.
Een brander brand de dvd in een keer door(soms wachten op data doorvoer bij te langzame pc, underburn protectie), er zit ook geen kontrole op of het goed gebrand is(dus de dvd kan leeg zijn na het branden). Kontrole kun je doen door de cd/dvd te lezen/kopieren of door ww.cdfreaks.com(wat veel beter is) zie vorige mail.

Op elke dvd/cd zitten veel fouten, is normaal.
Wel heb je kwaliteits verschillen, en die kun je merken met afspelen, maar dan is de dvd/cd heel erg slecht(of je speler).
Op www.cdfreaks.com staat hoe je dit kun testen of de dvd/cd goed is, dwz: Met testen kun je de volgende dingen zien:

Of dvd goed leesbaar is.
Of je langzamer moet gaan branden.(zodat hij beter leesbaar is).
Of de dvd's die je gebruikt steeds dezelfde kwaliteit hebben(als je bijv 100 stuks koopt). Dus bij slechte kwaliteit koop je een ander merk.
Je kunt testen of je afspeel apparaat goed is , want je weet of je dvd goed leesbaar is.
Of dvd bij je brander past.
De media code van de dvd kun je zien, dus de fabriek waar hij vandaan komt, wat op het doosje staat zegt niks, want de firma's kopen verschillend in.


http://www.cdrfaq.org/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 11:42:56 door jan11000 »

Offline evarie

  • Lid
Voordat ik antwoord geef, wil ik eerst vragen hoe je een iso bestand direct na het downloaden kan controleren. Dus hoe kan je de download controleren?

Ik had niet verwacht dat ik zo veel antwoorden zou krijgen. : ??? :)

Heb je hem ook al proberen installeren zonder de cd te controleren.

Met dit antwoord kwam ik dichter bij de oplossing. Ik heb de CD-RW gebrand. Toen kreeg ik een foutmelding dat de md5 check mislukt is. Toch heb ik de computer opnieuw opgestart. Meteen de cd check uitgevoerd zonder dat ik ubuntu heb op gestart. En dat ging goed. Het is nu eindelijk gelukt om de nieuwe versie te zien.

Ik ben gevorderd genoeg om te begrijpen dat ik deze cd niet moet installeren. Want anders zou ik mijn besturingssysteem vernietigen, een ook mijn andere data. Maar met ubuntu weet ik ook al hoe je moet partitioneren. Ik maak altijd een aparte partitie voor de /home.

Dus alles is in orde en dit probleem is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/20, 13:10:48 door evarie »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/20, 14:00:09 »
Inmiddels opgelost maar onze wiki heeft een artikel over controleren van MD5:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/20, 16:50:18 »
Citaat
Ik had niet verwacht dat ik zo veel antwoorden zou krijgen. :  ??? :)

Tja, wij springen op alles wat beweegt he!  =D


Evarie, wil je dat [Opgelost] in je eerste bericht zetten? ThX
Zie hiervoor ook:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/


Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Waarom krijg ik ubuntu desktop 9.10 niet foutloos op een CD-ReWriteble ?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/20, 18:35:37 »
Gewoon ubuntu 9.04 blijven gebruiken. Ik flikker 9.10 er nu ook af, het werkt namelijk voor geen meter.

Dus, mijn advies: geen 9.10 installatie ;)

Offline evarie

  • Lid
Bedankt voor de antwoorden.
Dan weet ik dat ik eerst een test moet maken met ubuntu 9.10 de laatste nieuwe.


Uiteindelijk bleek de computer te langzaam te zijn om de cd te branden.
Je moet dus geen computer gebruiken met 800 mhz.
En anders moet je inderdaad de brandsnelheid verlagen.

Hehe, na een paar weken is het eindelijk gelukt om de versie 9.10 te installeren zonder fouten.
Nu is nog nieuw maar "morgen"  niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 18:21:58 door evarie »