Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het Gnome Shell hoekje  (gelezen 6966 keer)

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #25 Gepost op: 2017/10/27, 20:03:12 »
Dat wordt dus handmatig updaten. Hopelijk wordt het snel verholpen.
Bedankt voor de info.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #26 Gepost op: 2017/10/27, 23:07:34 »
Ik heb dit vandaag ook gemerkt: melding gekregen, maar doorklikken op de notificatie gaf niets. "Handmatig" updaten kan je steeds door naar de website te gaan en "Installed extensions" te kiezen. Naast extensies die kunnen bijgewerkt worden, staat een groen embleem.
Onder de extensienaam staat "system extension" als je extensie systeembreed geïnstalleerd is, d.w.z., via het pakketbeheer. Die extensies ga je best niet bijwerken op die manier - eventuele updates voor de systeemextensies komen wel binnen via je software updates.
Ik gebruik sinds kort Ubuntu 17:10, en kreeg ook een melding van een extensie update. Normaal gesproken had het geen zin om er met de muis op te klikken, je kon alleen de melding weg klikken. Met versie 17:10 klikte ik op de melding en de update begon automatisch. 

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #27 Gepost op: 2017/10/27, 23:17:28 »
Ik hadUbuntugnome 17.04
:)
Kubuntu 20.04

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #28 Gepost op: 2017/10/28, 08:18:22 »
Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik de extensies updaten?
https://extensions.gnome.org/local/
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #29 Gepost op: 2017/10/28, 08:47:11 »
@  noyomipa  http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/how-to-update-gnome-extensions  soms staat er error na een update, een herstart, of afmelden en aanmelden is dan nodig om de extensie weer te laten werken. Als een extensie niet compatibele is, krijg je daar een melding over. 

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #30 Gepost op: 2017/10/28, 21:53:59 »
@  noyomipa  http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/how-to-update-gnome-extensions  soms staat er error na een update, een herstart, of afmelden en aanmelden is dan nodig om de extensie weer te laten werken. Als een extensie niet compatibele is, krijg je daar een melding over. 
of bij Extentions  (tab1) versie aanklikken : current   > voorkomt een hoop narigheid.  Wat mijzelf betreft : overgang van jarenlang Ubuntu Gnome naar 17.10 was niet soepel, moest eea aanpassen. Maar daarna weer als een zonnetje!  :)   [Bij installatie via "Software" moest eea opgestart worden waarna F2 + r wel eens bleef hangen]
« Laatst bewerkt op: 2017/10/28, 21:56:21 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #31 Gepost op: 2017/10/30, 10:13:39 »
Ik kwam er gisteren pas achter dat de afsluitknop, in het menu om af te sluiten, nog een functie heeft. Normaal gesproken zie je, annuleren, opnieuw opstarten en uitschakelen. Maar als je met de  muis de knop even wat langer selecteert, verschijnt er een pauze knop, daarna een klik, schakelt de computer uit, en om de computer weer aan te zetten is een druk op de aan en uit knop genoeg om de computer razend snel weer te activeren. Vraag: is dit de slaapstand, of sluimerstand? Werkt heel erg prettig moet ik zeggen. 
« Laatst bewerkt op: 2017/10/30, 10:22:31 door RikRik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #32 Gepost op: 2017/10/30, 12:54:57 »
Dat is sluimerstand. Eén van die gnome-eigenaardigheden die niet erg "ontdekbaar" zijn. Inderdaad, heb je de gewoonte je computer in sluimerstand te laten, van verander je zo de functie van die knop. In de "Power" instellingen kan je, als je dat wil, ook je "harde" aan/uitknop instellen op "sluimeren" eerder dan "afzetten".

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #33 Gepost op: 2017/10/30, 13:05:25 »
Dat is sluimerstand. Eén van die gnome-eigenaardigheden die niet erg "ontdekbaar" zijn. .
idd, ik gebruik al een behoorlijke tijd de Gnome versie van Ubuntu, met 17:10 kwam ik er achter dat deze sluimerfunctie wel heel prettig werkt, een soort super fastboot als wat in Windows 10 wordt gebruikt. Het afsluiten van Windows 10 is ook niet helemaal echt, er staat een optie in energiebeheer standaard ingesteld: snel opstarten. Bijna hetzelfde als de sluimerstand in Gnome. In de sluimerstand van Gnome hoor je geen harddisk activiteiten meer, als ik de laptop sluit met het scherm, hoor je nog een tijdje de harddisk ratelen. De sluimerstand werk veel prettiger. Ik dacht, ' ik meld deze optie hier even' misschien zijn er meer die deze optie prettig vinden.    ;)

Offline rico70

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #34 Gepost op: 2017/10/30, 14:17:11 »
Is volgens mij het hetzelfde als suspend (alles wordt in RAM bewaard) itt tot hibernate waar je huidige sessie naar de swap partitie wordt weggeschreven.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #35 Gepost op: 2017/10/30, 14:31:10 »
Zojuist dit hoekje ontdekt, leuk om wat tips te lezen! Ik gebruik GNOME nu ook al een tijdje, Ubuntu GNOME en Manjaro Linux. Voordeel van de laatste is dat je altijd de nieuwste GNOME versie hebt.

Hierbij nog mijn desktop onder Ubuntu GNOME 16.04

Ik gebruik momenteel (natuurlijk) Dash to Dock, Openweather en Taskbar.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/30, 14:35:24 door valk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #36 Gepost op: 2017/10/30, 14:34:05 »

Wat ik wel wat mis, is de directe zichtbaarheid van de klok. Als iemand een manier weet om een klokje in de rechterbenedenhoek steeds zichtbaar te houden...


Maar ik zie op jouw screenshots de klok gewoon midden bovenin in beeld?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #37 Gepost op: 2017/10/30, 15:41:58 »
Is volgens mij het hetzelfde als suspend (alles wordt in RAM bewaard) itt tot hibernate waar je huidige sessie naar de swap partitie wordt weggeschreven.
Inderdaad: engelse vertaling van sluimerstand: suspend. Alles blijft in RAM, je blijft een minimum hoeveelheid stroom verbruiken om RAM onder stroom te houden - en dus alles in RAM te bewaren. Bij mij licht het led lichtje nu en dan op in die toestand. Slaapstand is "hibernate" in het Engels. Hierbij wordt het RAM uitgeschreven naar het swapgeheugen op de harde schijf, waarna de computer helemaal uitschakelt. Slaapstand in linux werkt op nogal wat computers niet helemaal goed. Sluimerstand werkt in veel meer gevallen goed.
 
Citaat
Zojuist dit hoekje ontdekt, leuk om wat tips te lezen! Ik gebruik GNOME nu ook al een tijdje, Ubuntu GNOME en Manjaro Linux. Voordeel van de laatste is dat je altijd de nieuwste GNOME versie hebt.
Welkom in dit hoekje! Ja, wij arch-based gebruikers (ik zit momenteel op Antergos) hebben doorgaans de meest recente versie van Gnome. Maar kijk uit voor de harde concurrentie van Canonical tegenwoordig  ^-^: Weet je wie eerst Gnome 3.24 had? Ja! Ubuntu 17.04! Vóór Arch! Dit maal waren wij toch een weekje eerder vóór de officiële release van 17.10. Ze spelen het scherp, tegenwoordig. Goed, vind ik. Tot voor kort kwamen ze steeds met een vorige versie. 

Jou keuze voor de taskbar extensie samen met dash-to-dock vind ik een beetje vreemd: dit dupliceert immers de functie van de dash. Gewoonlijk zou je of het één of het ander gebruiken.

Citaat van: valk
   
Citaat van: vanadium
Wat ik wel wat mis, is de directe zichtbaarheid van de klok. Als iemand een manier weet om een klokje in de rechterbenedenhoek steeds zichtbaar te houden...
Maar ik zie op jouw screenshots de klok gewoon midden bovenin in beeld?
Nee, de screenshot in de tweede post is hoe ik (toen) gnome shell configureerde. In die opzet gebruikte ik "Hide top bar". Een klok permanent in beeld (ook met gemaximaliseerde toepassingen) was toch wat ik miste.

Misschien had ik moeten updaten, maar ondertussen gebruik ik gnome shell dicht tegen hoe het door de gnome ontwikkelaars ontworpen werd: heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar nu hou ik het al drie weken uit  =D. Toch nog wat extensies nodig om voor mij vervelende kantje van standaard Gnome Shell te omzeilen:

- Always zoom workspaces: in het activiteitenoverzicht zijn de werkbladen rechts steeds uitgeklapt
- Disable workspace popup: elimineert het zwarte icoontje terwijl je met sneltoetsen (Alt+Ctrl+ pijltje) naar een ander werkblad gaat
- No topleft hotcorner: elimineert net als in standaard Ubuntu 17.10 de linker "hotcorner" (muis tegen linkerbovenhoek laat activiteitenoverzicht zien): alhoewel (ik moet toegeven dat) dit ondertussen heel goed is ingesteld, blijf ik twee keer ongewenst naar overzicht te gaan tegen één keer dat ik dat echt wil (problemen met stabliele muishand, wellicht  =D)
- Noannoyance: (slechte titel voor) een extensie die "Focus my window" vervangt: die deed het niet geheel goed meer met de laatste gnome shell (nog steeds het zwakke punt van gans dit extensiesysteem)
- Remove accessibility
- Remove dropdown arrows
- Straight top bar

Meest extensies behalve Noannoyance en No topleft hotcorner zijn van esthetische aard en zou ik eventueel kunnen missen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #38 Gepost op: 2017/10/30, 19:40:04 »

Jou keuze voor de taskbar extensie samen met dash-to-dock vind ik een beetje vreemd: dit dupliceert immers de functie van de dash. Gewoonlijk zou je of het één of het ander gebruiken.


Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik ben zo gewend aan bovenin de open programma's ook te zien....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #39 Gepost op: 2017/10/31, 19:41:53 »
Groot nieuws! Vanadium zit terug op Ubuntu! Heel groot probleem gehad, waar mijn systeem niet meer wilde booten. Ik had de indruk dat het met een update van gdm te maken had (het login scherm). In eerste instantie kreeg ik er geen nieuwe installatie meer op, behalve dan Ubuntu 16.04. Na herinstallatie van Antergos(lukte enkel mits wissen ganse schijf)  keerde het probleem terug - na installeren van gdm (Antergos komt standaard met lightdm). Pas na volledig wissen van de harde schijf kreeg ik er Ubuntu 17.10 op. Hout vasthouden, want het zou wel eens mijn harde schijf kunnen zijn. Het lijkt me sterk dat zo een diepgaand probleem aan gdm kan liggen.

Nu dus terug ouwe getrouwe Ubuntu, maar met de gnome vanilla sessie. Verder niets veranderd, voorlopig nog geen enkele extensie. Ik hou het tweaken nog wat bescheiden tot ik zekerder ben dat het probleem niet terugkomt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #40 Gepost op: 2017/10/31, 20:15:00 »
Groot nieuws! Vanadium zit terug op Ubuntu! Heel groot probleem gehad, waar mijn systeem niet meer wilde booten. Ik had de indruk dat het met een update van gdm te maken had (het login scherm). In eerste instantie kreeg ik er geen nieuwe installatie meer op, behalve dan Ubuntu 16.04. Na herinstallatie van Antergos(lukte enkel mits wissen ganse schijf)  keerde het probleem terug - na installeren van gdm (Antergos komt standaard met lightdm). Pas na volledig wissen van de harde schijf kreeg ik er Ubuntu 17.10 op. Hout vasthouden, want het zou wel eens mijn harde schijf kunnen zijn. Het lijkt me sterk dat zo een diepgaand probleem aan gdm kan liggen.

Nu dus terug ouwe getrouwe Ubuntu, maar met de gnome vanilla sessie. Verder niets veranderd, voorlopig nog geen enkele extensie. Ik hou het tweaken nog wat bescheiden tot ik zekerder ben dat het probleem niet terugkomt.

Nou welkom terug 😁

Ik heb vandaag juist mijn manjaro Linux weer eens opgestart en mee af gevraagd waarom ik dat niet vaker doe, top systeem!

Hoe kom je overigens bij GNOME vanilla, installeer je dan GNOME-session erbij? En welke GNOME versie heb je dan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #41 Gepost op: 2017/10/31, 22:50:28 »
Antergos, eigenlijk nauwelijks meer dan een Arch installer, vond ik ook top. Nu heb ik wel een koude douche gehad, want ik begin toch wel degelijk te denken dat het te maken had met het overstappen van lightdm naar gdm. Ik draaide al een tijdje gdm. Na een update van gdm gebeurde het: het systeem startte niet meer door, en bleef hangen op het bericht dat de harde schijf gechecked was. Pas door gans de schijf te laten wissen, lukte het opniew Antergos te installeren. Ik installeerde toen terug gdm, schakelde de systemd servici lightdm uit en gdm aan en... opnieuw prijs. Terug dan maar naar het wat meer bedrijfszekere Ubuntu.

Standaard gnome  krijg je inderdaad na installatie van gnome-session. Bij inloggen kies je dan "Gnome" of "Gnome op xorg". De versie van Gnome Shell in Ubuntu 17.10 is 3.26. Het is eigenlijk net de Gnome Shell die ik wil: zonder extra's zoals Gnome documents, photo's, music, enz., en, het beste, *standaard* zonder die CPU vretende tracker. Licht en lenig!

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #42 Gepost op: 2017/12/03, 16:52:00 »
Beste allen

Ik ben tijdje terug overgestapt op Ubuntu Gnome 16.04 ipv Ubuntu 16.04 nu moet ik zeggen dat ik hier wel aan kan wennen en het een mooi systeem vind :)
Maar nu heb ik het idee dat websites soms langzamer reageren dan normaal en het langer duurt voor ze laden.
Zijn er nog meer mensen die hier problemen mee hebben of hebben gehad?

En dan zou ik ook graag willen weten of het mogelijk is om de versie van Gnome shell up te daten zondat dat je 17.10 hoeft te installeren

Mvg Chanel

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #43 Gepost op: 2017/12/04, 13:28:22 »
Maar nu heb ik het idee dat websites soms langzamer reageren dan normaal en het langer duurt voor ze laden.
Dit moet een idee zijn, want laden van websites heeft niets te maken met de bureaubladomgeving. Snelheid van laden hangt vooral af van de internetverbinding
Citaat
En dan zou ik ook graag willen weten of het mogelijk is om de versie van Gnome shell up te daten zondat dat je 17.10 hoeft te installeren
De huidige versie 3.26 niet, denk ik. De vorige versie, 3.24 wel via toevoegen van een PPA (https://launchpad.net/~ubuntu-desktop/+archive/ubuntu/gnome-3-24). 3.24 was een belangrijke en zeer goede upgrade, dus je 'verliest' niet veel in vergelijking met de 3.26, maar het is een zeer interessante upgrade t.o.v. 3.18 dat standaard met 16.04 mee kwam.

De gebruikelijke waarschuwingen bij het toevoegen van een externe PPA gelden natuurlijk. Aan jou om de afweging te maken of het je de upgrade waard is.

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #44 Gepost op: 2017/12/04, 19:15:22 »
dank voor de antwoorden vanadium ik ga kijken of ik de 3.24 geinstalleerd krijg hij is nog redelijk clean de opzet dus niet veel te verliezen :)
Ik ga me inet wel ff nalopen ivm de sites ;)

Mvg Chanel

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #45 Gepost op: 2017/12/09, 17:32:43 »
was mooi om zeep geholpen :)...waarom worden die niet automatisch geupdate als ik vragen mag??

Mvg Chanel
« Laatst bewerkt op: 2017/12/09, 18:08:45 door DeliciouSSnoW »

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #46 Gepost op: 2017/12/14, 15:11:26 »
Er is nu ook een extention voor HPLIP met daarbij een variabel te plaatsen indicator.



OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #47 Gepost op: 2018/02/04, 10:25:05 »
Hallo

Weet iemand waarom ik steeds dubbele mappen van bijv video en muziek krijg in de home map??
Ondanks als ik ze weg gooi komen ze toch steeds terug

https://www.mupload.nl/db/0pgfl61

Mvg Chanel

Offline jolo

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #48 Gepost op: 2018/02/04, 14:06:19 »
@DeliciouSSnoW
Had je Ubuntu Gnome wellicht na verloop van tijd, van taal veranderd? Check in dit geval de directorienamen in ~/.config/user-dirs.dirs
Als je de Nederlandse taal hebt gekozen, zou dat bestand er zo uit kunnen zien
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Openbaar"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video's"
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #49 Gepost op: 2018/02/04, 23:18:14 »
Wat ik wel wat mis, is de directe zichtbaarheid van de klok. Als iemand een manier weet om een klokje in de rechterbenedenhoek steeds zichtbaar te houden...
*Beetje* late reactie en misschien sla ik de plank wel helemaal mis (want ik ben geen Gnome-gebruiker), maar ken je gDesklets? Zit in de repo's en daarmee kun je fraaie 'analoge' klokken ergens op je scherm plaatsen, groter of kleiner. Ik gebruik dat altijd.