Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Printer server  (gelezen 3514 keer)

Azalin

  • Gast
TIP: Printer server
« Gepost op: 2008/05/02, 23:30:46 »
Een tip aan een ieder die van plan is om een printer server te kopen. Vermijd die rommel van Sitecom. Ik gebruik nu al een tijdje spullen van Sitecom, maar dat is echt compleet verledentijd. Elke keer loop ik tegen dingen aan die er voor zorgen dat de apparatuur net niet te gebruiken is. Een NAS van Sitecom is een ramp over SAMBA, terwijl er op die NAS Linux staat. Slechte installatie dus.

Nu heb ik een hele tijd geleden een printer server gekocht, de Sitecom LN-306 V2, maar elke keer was er wel gerommel mee. Nu heb ik onlangs Ubuntu dus opgewaardeerd naar 8.04 (verse install) en de printer server begint met printen wanneer hij een opdracht krijgt maar laat daarna de printer hangen.
Dit is al een aantal keren gebeurd met verschillende Ubuntu versies en nadat ik de printer direct op een Ubuntu PC heb aangesloten en die daarna ook nog eens via IPP over het netwerk heb laten printen ben ik tot de conclusie gekomen dat het IPP protocol dat de Sitecom printerserver hanteerd, een puinhoop is. NIET KOPEN DUS!

Mocht er iemand een ander merk wel prettig hebben ervaren dan graag want om nu twee PCs aan te moeten zetten om te kunne printen vind ik een beetje zonde van de stroom... :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
TIP: Printer server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/02, 23:50:56 »
Kan je die printserver niet "tweaken" door er zelf Linux op te zetten? ;)
Het makkelijkst is natuurlijk een printer die je direct op je netwerk aan kan sluiten, maar daar heb je nu niks aan.

Azalin

  • Gast
TIP: Printer server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 23:58:27 »
Het is Sitecom, die zorgen dat er een OS op staat waar je niets meer mee kunt. Zo weet ik dat er op die NAS in elk geval Linux staat maar het OS kan je niet aanpassen omdat het in de chips ingebakken zit. Niet of nauwelijks te updaten. Nee, ik moet echt een fatsoenlijke printer server hebben. Nu doet mijn PC tijdelijk dienst als printer server. Dus wanneer mijn vriendin wat wil printen moet ze mijn PC aanzetten ...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
TIP: Printer server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 00:16:55 »
Je zou met een via epia of ander klein en zuinig bordje een eigen printserver en nas kunnen maken.
Die dingen gebruiken heel weinig stroom en kan je dus aan laten staan (wat je met een gewone printserver of nas ook doet).

Via de alternate cd van Ubuntu kan  je een command-line systeem installeren, waarna je de rest van de functies later aan kan toevoegen. Dan heb je een superklein en snel systeem.

TIP: Printer server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 02:07:19 »
Niet helemaal mee eens! Ik heb een Sitecom printservertje aan mijn Samsung 1710P hangen. Doet het tot nu toe (zeker al een jaartje of 2) probleemloos. De hele familie gebruikt deze printer. Staat altijd aan en heeft eigenlijk nooit een reset nodig.

Azalin

  • Gast
TIP: Printer server
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 08:31:10 »
Welk type gebruik jij? Die van ons staat trouwens niet altijd aan, alleen als we hem nodig hebben... maar een printerserver kastje is sneller gebruiks klaar dan een PC vandaar... Maar als jij andere ervaringen hebt met printerservers van Sitecom dan hoor ik graag welke het is en hoe je de printer op je Ubuntu systeem bijvoorbeeld geïnstalleerd hebt staan. Welk adres enzo...

Fransdob

  • Gast
TIP: Printer server
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 11:18:08 »
Ik gebruik edimax, in begin effe wsennen onder ibuntu, je moet ff weten hoe de ipp printerpoort heet. werkt prima. type 6104 kp

TIP: Printer server
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/03, 11:38:54 »
Het is een LN-307.
Heeft een vast ip adres: 192.168.2.3
Router staat op DHCP; range 192.168.2.1 - 192.168.2.254, maar deelt uit vanaf 192.168.2.11
Appletalk en NetBEUI zijn uitgeschakeld

Heb ook nog een oude Axis 540+; is nu niet aangesloten, maar deze werkte ook goed.
In principe moet volgens mij iedere printserver te gebruiken zijn.

Offline Adonet

  • Lid
TIP: Printer server
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/13, 11:22:02 »
Toch lukt het mij niet om mijn Sitecom 307v2 printserver in Ubuntu 8.04 aan de praat te krijgen. In ubuntu 7.10 werkt alles perfect.
 socket://192.168.2.10:9100 werkt ptrina in 7.10
8.04 accepteert dit wel, maar er komt niets uit de printer. Na enige tijd vraagt de comp of de prinert wel een verbinding heeft met de pc.

Heeft iemand enig iedee waaraan dat kan liggen. Het probleem doet zich al voor vanaf de live CD van 8.04

TIP: Printer server
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/13, 12:33:34 »
Ik weet niet zeker of de live CD volledige functionaliteit bied in het geval van netwerk-printen.
Een beter oordeel is te geven als 8.04 geïnstalleerd is op een PC.

ronaldtjuh

  • Gast
TIP: Printer server
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/14, 12:24:57 »
Ben het niet met je opmerking eens heb thuis ook een een sitecom printerserver hangen en helemaal geen gedonder mee met ubuntu werkt altijd;)