Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server blokkeert experiabox  (gelezen 3496 keer)

SpenQ

  • Gast
server blokkeert experiabox
« Gepost op: 2009/08/23, 10:41:24 »
Ik heb gister een ubuntu server geïnstalleerd, en deze werkt goed. Alleen als ik deze aan mijn experiabox hang (via een lan kabel) kan ik met alle computers binnen het netwerk het internet niet meer op. Ik dacht dat het door de dns server kwam die op de server stond, deze heb ik toen verwijderd, maar het probleem blijft. Wat doe ik fout?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: server blokkeert experiabox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/24, 22:08:58 »
Gebruik je de Ubuntu server ook als DHCP-server? Er mag maar 1 DHCP-server zijn. Eventueel kan je de DHCP-service op de experiabox uitschakelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: server blokkeert experiabox
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/24, 22:09:41 »
Ik denk dat er twee DHCP-servers in het netwerk aanwezig zijn die IP-adressen uitdelen, namelijk de Experiabox en de server. Zet bij één van de twee dus DHCP uit.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

SpenQ

  • Gast
Re: server blokkeert experiabox
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/24, 23:20:26 »
Ik denk dat er twee DHCP-servers in het netwerk aanwezig zijn die IP-adressen uitdelen, namelijk de Experiabox en de server. Zet bij één van de twee dus DHCP uit.

Ok, dan wil ik graag de DHCP op de server (de ubuntu-server) uitzetten. Weet iemand hoe ik dit moet doen? is dat gewoon een programma dat ik met apt-get remove kan verwijderen? of is het een instelling van een ander programma?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: server blokkeert experiabox
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/25, 00:36:24 »
Beste SpenQ, standaard wordt er geen DHCP-service geïnstalleerd. Dus als je dit niet bewust gedaan hebt, is er een andere oorzaak. Sry.
Als je dit wel gedaan hebt kan je het eenvoudig ff uitzetten met de opdracht:
sudo /etc/init.d/dhcp3-server stop
Klik links bovenin op Documentatie

Offline psilin

  • Lid
Re: server blokkeert experiabox
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/28, 20:35:11 »
en na het opnieuw opstarten is het probleem dan weer aanwezig. Definitief verwijderen door de dhcp server package te verwijderen, of uit /etc/init.d verwijderen ( bv met update-rc.d als root )