Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Remote Backups van veel data  (gelezen 439 keer)

Remote Backups van veel data
« Gepost op: 2011/09/07, 22:25:37 »
Weet iemand waar je van een grote hoeveelheid data remote backups kunt maken? Ik heb zo'n 200 of 250 Gb aan data (eigen muziek opnames). Ik heb wel een BU op een externe harde schijf, maar zoek eigenlijk iets dat wat veiliger is dan dat. Het is helaas wat teveel voor dropbox, want die gaat maar tot 100 Gb.

Alvast bedankt.

Re: Remote Backups van veel data
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/08, 00:47:16 »
Om daar iets over te kunnen zeggen is het denk ik handig als je iets meer informatie geeft. Tenminste, als je niet perse via het net wilt backuppen. Bijvoorbeeld, hoe veranderlijk is de data? Hoe ver in de tijd moeten backups terug gaan? Hoe regelmatig wil je een backup maken? Hoe vlot is je internetverbinding, en is daar een datalimiet op? Heb je de mogelijkheid om een fysieke backup op een regelmatig andere locatie te bewaren dan de computer (thuis - werk/school bijvoorbeeld). Hoe erg is het als je de data kwijt bent?  (ook een backup kan falen, dus moet je dubbel backuppen?) e.d.

Re: Remote Backups van veel data
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/08, 14:06:57 »
Om daar iets over te kunnen zeggen is het denk ik handig als je iets meer informatie geeft. Tenminste, als je niet perse via het net wilt backuppen. Bijvoorbeeld, hoe veranderlijk is de data? Hoe ver in de tijd moeten backups terug gaan? Hoe regelmatig wil je een backup maken? Hoe vlot is je internetverbinding, en is daar een datalimiet op? Heb je de mogelijkheid om een fysieke backup op een regelmatig andere locatie te bewaren dan de computer (thuis - werk/school bijvoorbeeld). Hoe erg is het als je de data kwijt bent?  (ook een backup kan falen, dus moet je dubbel backuppen?) e.d.
Nou, ik heb veel muziekbestanden (ook multi-track), opgenomen met de computer of soms een portable HD recorder. Ik had toen ik alleen XP draaide een backup bij Mozy voor de belangrijkste data en alle muziekbestanden op een externe HD.
Momenteel gebruik ik dropbox voor de belangrijkste gegevens en heb ik Simple Backup voor Ubuntu en Acronis voor XP. Ik gebruik XP soms voor audio- en videobewerking (daar staan ook de grootste bestanden), maar wil hiervoor eigenlijk overstappen naar Linux, aangezien ik voor de rest op Ubuntu werk.
Afijn, het grootste gedeelte van de data is niet zo veranderlijk. Het zijn gewoon audio- en video opnames die bewaard moeten worden, ik denk - zoals ik al zei - zo'n 200 à 250 Gb. Zo af en toe bewerk ik eens een bestand (of een multitrack opname met meerdere bestanden), dus die moeten dan worden toegevoegd aan de backup. Ik heb praktisch gezien nog nooit gebruik hoeven te maken van eerdere versies van backups, dus dat speelt geen rol. Ik hoef eigenlijk niet vroegere versies van backups te bewaren.

Mijn internetverbinding is geloof ik niet echt denderend:
Download snelheid: 9.9 Mbit/s
Upload snelheid: 0.9 Mbit/s

Als ik me niet vergis, had ik ooit gelezen van een backup service waar je je data kon opsturen op bv. een harde schijf. Zij zetten het dan over en voor de rest kon je gewoon via het internet backuppen. Maar ik weet niet meer waar ik dat las.

Kun je hier wat mee?

Re: Remote Backups van veel data
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/08, 20:50:12 »
Een goedkope, en veilige oplossing is dan denk ik twee harde schijven. De ene ligt op je werk (opleiding) de andere thuis. Stel je computer die gebackupped moet worden staat op je werk. Je maakt dan iedere maandag een backup op de aanwezige harde schijf. Deze backup neem je daarna mee naar huis. De schijf die thuis ligt neem je weer mee naar je werk. En de volgende maandag herhaal je dit. Zo heb je altijd twee backups op verschillende locaties. Dat is behoorlijk veilig.

Een andere oplossing is een online backup idd. Maar daar weet ik zo niets van.