Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven  (gelezen 1039 keer)

erikvdh

  • Gast
Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven
« Gepost op: 2008/03/26, 17:53:29 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Kan een van de lezers mij vertellen wat er nodig is om zelf een driver te schrijven voor Ubuntu?
Zowel de mogelijkheid als het ombouwen van een windows driver, of zelfs helemaal vanaf de grond af aan opzetten.
Zijn daar programma's voor, of is er dan een of meerdere programmeertalen die je ervoor moet leren?

Ik vraag dit, omdat ik (zoals elders te lezen) een stuk hardware heb wat ik op geen mogelijkheid draaiend krijg in Ubuntu, en dit is een van de belangrijkste onderdelen die ik op de computer gebruik.
Helaas levert de fabrikant geen linux support, en uit een e-mail die ik van hen kreeg zijn ze dat voorlopig ook niet van plan. En ook de hardware draaien vanaf een virtual machine is niet succsesvol.

Dit is geen grapje overigens, ik ben echt bereid hier veel voor te doen.


Met vriendelijke groet!

Offline JvH

  • Lid
Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 20:56:07 »
Zal niet meevallen vrees ik. Als je drivers wilt programmeren kom je toch al gauw uit bij het echte low-level (lees: op het niveau van machine-instructies) programmeerwerk...

erikvdh

  • Gast
Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 22:16:15 »
Haha nee dat het niet mee zal vallen ging ik wel vanuit.

Maar wat heb je er voor nodig? er zijn toch vele gebruikers die de source/kernel aan kunnen passen?

Dat het niet makkelijk is begrijp ik maar alles valt te leren lijkt mij

Offline Math.

  • Lid
Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 22:25:12 »
machinetaal... hmm, denk dat je wel een paar jaar verder bent eerdat je een beetje een driver kunt maken dan.

Offline lizardman

  • Lid
Info gevraagd: Zelf een linux driver schrijven
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/26, 22:39:52 »
Ik heb er totaal geen verstand van, maar als ik het goed heb gaat het om een usb geluidskaart waar je dit voor wilt doen?
Misschien is het een idee om je eens in verbinding te stellen met de ontwikkelaars van het ALSA project? Die weten er vast en zeker meer van. http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page

Ik zou het geweldig vinden mocht je in je opzet slagen!
succes.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)