Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] ecryptfs en kernelversie  (gelezen 520 keer)

[Opgelost] ecryptfs en kernelversie
« Gepost op: 2011/02/15, 18:25:18 »
Ik heb de schrik van mijn leven gehad toen, na installatie van "Dropbox" mijn laptop niet meer opstartte. Achteraf gezien denk ik dat de reden zit/zat in het feit dat mijn home-directory versleuteld is. Na veel geknoei en opstarten in veilige modus, kreeg ik toch al een bureaublad (standaard en geen panels) en kon ik terug in mijn home-directory. Niks erin, buiten die versleuteldinges. Natuurlijk weet ik mijn wachtwoord niet meer...
Uiteindelijk had ik het lumineuze idee om de vorige kernel gewoon op te starten en tot mijn verbazing is daar opeens mijn normale home-directory weer zichtbaar en bestaat mijn mail nog (ik had al eens gconf geherinstalleerd en pas nadien gedacht "oeps, mijn mailboxen ??") . Eerst nog maar eens een backup gemaakt (was al weer een tijdje geleden) en nu zit ik dus nog altijd in die vorige versie.
Twee dingen daarover:
Ten eerste vind ik het gewoon raar dat die versleutelde home/ikke wèl wordt aangekoppeld...
Ten tweede: hoe moet ik nu verder ?  Ik dacht zo van (in Synaptic) de nieuwste kernel volledig te verwijderen, terug herop te starten, en dan een nieuwe update/upgrade te doen om weer die nieuwste kernel binnen te halen... Iemand enig idee of dit zal werken ?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/15, 22:52:21 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: ecryptfs en kernelversie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/15, 18:33:06 »
ik zou dan in ieder geval eerst dropbox deïnstalleren en de verborgen configuratiemap verwijderen.

dan zou het toch goed moeten gaan.

Re: ecryptfs en kernelversie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/15, 20:58:44 »
Lijkt me ook. Ik vind in Synaptic wel enkel "nautilus-dropbox".
Als verborgen mappen heb ik .dropbox en .dropbox-dists
En natuurlijk de map "Dropbox waarvan ik de inhoud in een andere map heb gekopieerd en dan in de prulenbak heb gesmeten. De twee verborgen files heb ik voorlopig enkel even hernoemd...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: ecryptfs en kernelversie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/15, 22:29:30 »
Misschien dat iets in de nieuwe kernel niet wilt meewerken met je hardware ;)
Gewoon een keertje een kernel overslaan dus, lijkt mij geen probleem.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: ecryptfs en kernelversie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/15, 22:52:02 »
Heeft volgens mij niks met de kernelversie te maken. Het draaide al een tijdje zonder problemen tot die "dropbox" iets niet kon schrijven, en dat was dan weer omdat de /home/ikke versleuteld is. Daardoor bleef de laptop hangen bij het opstarten. Het rare is dus wel dat diezelfde /home/ikke wel kon gemount worden (in versleutelde versie) onder de oude kernel. Of misschien was dat gewoon toeval en lag het aan nog iets anders dat ik heb gedaan in recovery-mode van de nieuwste kernel. En zou het met andere woorden ook wel terug gewerkt hebben, direct in de nieuwste kernel.
Ik zal het nooit weten: ik heb de nieuwste verwijderd, terug geïnstalleerd en dan gewoon heropgestart en het werkt weer allemaal normaal. Misschien was dat herinstalleren dus niet nodig...
Belangrijk is wèl dat ik (onder die oude kernel) die verborgen .dropbox en .dropbox-dists kon hernoemen (of verwijderen). Iets waar ik dankzij de opmerking van Chris nog aan gedacht heb...
Ik zet 'm op opgelost, al is één en ander mij nog een raadsel. XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...