Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?  (gelezen 2749 keer)

Offline Cme

  • Lid
Hallo,
Nu ik mini.iso op een multisystem USB heb gezet, ondervind ik voor een installatie probleem.
Tijdens het installeren, ergens middenin… bekroop mij de angst dat ik niet voor de installatie keuze kom te staan waarin voor ‘overige’ gekozen kan worden.
Met ‘overige’ kan bepaald worden waar/op welke partitie/ en dat de andere distro’s niet overschreven worden. :P
Helaas zag ik nergens in de onderdelen van installatie deze optie! Alle andere OS weg? :|

Is virualbox een mogelijkheid? Daarmee ben ik niet bekend/niet geïnstalleerd.
Wie o wie?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline EvC

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/31, 18:19:37 »
Is VirtualBox een mogelijkheid? Daarmee ben ik niet bekend/niet geïnstalleerd.
Het virtualiseren van een besturingssysteem heeft zeker voordelen als het over de eenvoud van het verwijderen gaat: met een paar klikjes is het weg en kun je een nieuwe poging doen.
Het is een applicatie binnen je huidige OS waarin je andere besturingssystemen kunt installeren. Aparte partities zijn niet meer nodig.
De huidige processoren hebben veelal de technologie aan boord om ook voor die keuze te gaan.

VMware Workstation Player ervaar ik als iets gebruiksvriendelijker (ook freeware).
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/31, 18:43:19 »
Voorbeeld, Windows 10 dient verwijderd te worden, een rechtsklik daarop (met een bevestiging dat het de bedoeling is) en het is weg:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/31, 19:33:11 »
Virtualiseren lijkt me voor jou idd een heel goed idee. Voor veel dual-booters trouwens ook. Ik zie vaak vragen op dit forum ivm met een dual-boot probleem, waarbij Windows de zaak (weer eens) om zeep heeft geholpen. Hopeloos. (Nu gaan er waarschijnlijk mensen reageren dat ze al 125 jaar een perfect dual-boot systeem hebben draaien .....fijn.....die hoeven zich dus niet in virtualiseren te verdiepen.)

Ik gebruik al jaren Virtualbox naar volle tevredenheid en het is echt niet supermoeilijk. Net zoals voor Linux geldt hiervoor ook een leercurve. Je zult je erin moeten verdiepen en er de nodige tijd in steken. Betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug!

Virtualbox website : https://www.virtualbox.org/

Op youtube zijn overigens tig tutorials te vinden.

Succes!
Een boek doet het altijd...

Offline aartje

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/31, 19:57:26 »
Denk er wel aan dat je genoeg geheugen in je computer moet hebben. Het geheugen dat je
hebt gereserveerd voor je Windows (onder bv Virtualbox) moet je wel optellen bij het geheugen
dat je Linux gebruikt. Daarom ben ik van 4 naar 8 GB geheugen gegaan, zodat ik 4 GB kon
reserveren voor mijn Windows ( voor mijn bridgeprogramma en Omnipage) en toch nog 4 GB
overhoud voor mijn Linux (Mint in mijn geval)

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/01, 13:15:14 »
Ik draai al vele jaren verschillende OS's op mijn computer. Multiboot zou ik zeggen. Zie mijn onderschrift.
Eigenlijk zou ik de mini.iso, de installatie daarvan, willen zetten op een aparte partitie. Begrijp ik goed dat VirtualBox functioneert op de partitie waarop het is geïnstalleerd? De installatie van bv. mini.iso? Als dat zo is, dan wil ik dat niet.

- Wat ik graag wil weten is of ik de mini.iso kan installeren op een door mij bestemde partitie, zonder de andere OS/distro's om zeep te helpen?
- Is VirtualBox een programma dat die keuze geeft?

Ik installeer altijd op de manier die geboden wordt bij de gebruikelijk installatie waarbij voor 'overig' gekozen kan worden welke partitie en grootte etc. Mini.iso lijkt die keuze niet te geven, of vergis ik me? Ik heb die installatie nl. vroegtijdig (op helft van het proces) afgesloten.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/01, 14:29:17 »
Virtualbox is eenvoudig een programma op je  besturingssysteem. Het simuleert een (of zoveel je wil) niet bestaande (= virtuele machine)  waarbinnen een ander besturingssysteem kan geïnstalleerd worden en draaien. Dat andere besturingssysteem wordt "gefopt", want het denkt dat het op echt ijzer draait. Je gastbesturingssystemen "leven" dus binnen bestanden in je besturingssysteem.

Jij werkt nu constant met minstens drie besturingssystemen in multiboot. Het voordeel van deze aanpak is dat elk besturingssysteem in optimale omstandigheden gebruikt wordt, d.w.z., de beschikking heeft over de volledige processor en alle geheugen. Je kan je afvragen of je dat nodig hebt. Als je één hoofdbesturingssysteem hebt, en de andere enkel nu en dan draait, dan wordt het praktischer die andere op te zetten in een virtuele omgeving. In een virtuele omgeving draaien ze minder optimaal: ze hebben geen rechtstreekse controle over je hardware, en hebben niet de volle beschikking over de rekenkracht en het geheugen. Heet voordeel van een virtuele omgeving is echter dat je die aanpast, verwijdert, enz., zonder enig gevolg voor je hoofd besturingssyteem.

Hiermee kan ik je spijtig genoeg niet specifiek antwoorden op je oorspronkelijke vraag over je mini-iso, want ik ken dit systeem niet. Als je je mini-iso opzet binnen virtualbox, dan zal die, vermoed ik, toelaten binnen virtualbox een virtuele multi-boot machine op te zetten. Misschien moet je eens heel goed beschrijven wat je specifiek wil, dan komen er misschien wat ideeën over hoe je dat misschien beter kan aanpakken.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/03, 15:16:53 door vanadium »

Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/01, 15:15:38 »
Ik draai al vele jaren verschillende OS's op mijn computer. Multiboot zou ik zeggen. Zie mijn onderschrift.
Eigenlijk zou ik de mini.iso, de installatie daarvan, willen zetten op een aparte partitie. Begrijp ik goed dat VirtualBox functioneert op de partitie waarop het is geïnstalleerd? De installatie van bv. mini.iso? Als dat zo is, dan wil ik dat niet.

- Wat ik graag wil weten is of ik de mini.iso kan installeren op een door mij bestemde partitie, zonder de andere OS/distro's om zeep te helpen?
- Is VirtualBox een programma dat die keuze geeft?

Ik installeer altijd op de manier die geboden wordt bij de gebruikelijk installatie waarbij voor 'overig' gekozen kan worden welke partitie en grootte etc. Mini.iso lijkt die keuze niet te geven, of vergis ik me? Ik heb die installatie nl. vroegtijdig (op helft van het proces) afgesloten.

Bedoel je wellicht deze iso https://docs.kali.org/installation/kali-linux-network-mini-iso-install ?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/01, 15:29:38 »
Ik begrijp dat je een ISO van een distributie hebt geïnstalleerd in een door jou aangemaakte partitie. Tijdens die installatie is er wat misgegaan en nu wil je die partitie schoonmaken (unalocated maken) om een nieuwe poging te doen, of je wilt de partitie verwijderen zonder gevolgen voor andere partities?

Als je één hoofdbesturingssysteem hebt, en de andere enkel nu en dan draait om specifieke en secundaire redenen, dan wordt het praktischer en eenvoudiger om de andere besturingssystemen op te zetten in een virtuele omgeving.
Dat is precies de reden waarom ik virtualiseer.
Met virtualisatie kan ik bijzonder vlot experimenteren, fouten maken en daarvan leren, totaal geïsoleerd van het hoofdbesturingssysteem.
Dat alles gebeurt inderdaad in één partitie waarbij de gastheer (host, hoofdbesturingssysteem) leidend is. De gastheer bevat alle applicaties en data omdat het mijn favoriete distributie is.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/01, 16:29:11 »
Die mini.iso kan je wel op een aparte partitie installeren.
Maar dan zal je eerst met Gparted van een live-usb/dvd een partitie moeten aanmaken hiervoor.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jolo

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/02, 10:20:42 »
Als er de mini.iso Ubuntu bedoeld wordt, dan zie ik in  https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD dat deze geen opstarten in UEFI mode ondersteund. Dan valt virtualbox inderdaad te overwegen. Waarbij ik er vanuit ga, dat het over de laptop in het onderschrift van de startpost gaat.

Voor het installeren van een Ubuntu mini.iso check je eventueel deze Engelstalige hyperlink met screenshots How to Install A Minimal (And Non-Bloated) Ubuntu On Your Old Laptop. Ik dat je daarin kunt kiezen voor een “Manual” installatie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/03, 14:51:23 »
Dank voor jullie reacties. :)
Moeilijk om ‘virtueel’ te denken maar de uitleg van Vadium is heel duidelijk:
Citaat
citaat Vadium:“Virtualbox is eenvoudig een programma op je  besturingssysteem. Het simuleert een (of zoveel je wil) niet bestaande (= virtuele machine)  waarbinnen een ander besturingssysteem kan geïnstalleerd worden en draaien. Dat andere besturingssysteem wordt "gefopt", want het denkt dat het op echt ijzer draait. Je gastbesturingssystemen "leven" dus binnen bestanden in je besturingssysteem.”
Wat Vadium daaronder stelt begrijp ik niet goed.
 
Citaat
Citaat Maasnet: Bedoel je wellicht deze iso https://docs.kali.org/installation/kali-linux-network-mini-iso-install
Bij ‘Partition disk’  Partition method: staat Manual. Ik denk dat ik dat zoek maar niet tegenkwam tijdens het installeren van de mini.iso.
Citaat
Citaat Jolo: Voor het installeren van een Ubuntu mini.iso check je eventueel deze Engelstalige hyperlink met screenshots How to Install A Minimal (And Non-Bloated) Ubuntu On Your Old Laptop. Ik dat je daarin kunt kiezen voor een “Manual” installatie.
'Manual'. Nu kan ik kijken welke ‘kale’ distro ik prettiger vind, de mini.iso of die van Kali, (of zijn die hetzelfde?)

Met de mini.iso wil ik leren hoe een distro op te bouwen, jullie noemen dat ‘blokkendoos’ constructie. Of ik dat kan betwijfel ik maar proberen is om van te leren... ;)

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/03, 15:17:32 »
Wat Vadium daaronder stelt begrijp ik niet goed.
Ik heb de bewuste paragraaf ondertussen wat bijgewerkt - hopelijk duidelijker zo  =D

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/03, 15:31:33 »
Wat Vadium daaronder stelt begrijp ik niet goed.
Ik heb de bewuste paragraaf ondertussen wat bijgewerkt - hopelijk duidelijker zo  =D
:-[ Excuses Vanadium! Ik zie dat ik je naam verkeerd scheef.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/03, 15:33:31 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/03, 15:57:53 »
Hiermee kan ik je spijtig genoeg niet specifiek antwoorden op je oorspronkelijke vraag over je mini-iso, want ik ken dit systeem niet. Als je je mini-iso opzet binnen virtualbox, dan zal die, vermoed ik, toelaten binnen virtualbox een virtuele multi-boot machine op te zetten. Misschien moet je eens heel goed beschrijven wat je specifiek wil, dan komen er misschien wat ideeën over hoe je dat misschien beter kan aanpakken.
Mijn opzet om Linux op verschillende partities te hebben staan is uit een gevoel van veiligheid gedaan. (dat is onzin!… begrijp ik ondertussen!)
-Ubuntu gebruik om uitgebreid te Googlen, You Tube, etc.
-Xubuntu gebruik ik om de bankzaken te doen. Met Thunderbird mail een aantal accounts gemaakt:
een  voor ‘familie en vrienden’,
een voor bedrijven met connectie zoals stroom pwn, zorgshit,
een voor bedrijven waar ik geen vertrouwen in heb maar toch een mailadres willen.

De accounts staan overigens op een USB-stickje, als ik het stickje niet gebruik, zijn de accouts leeg.
-Windows heb ik af en toe nodig maar daar heb ik geen mailprogramma op ontwikkeld (als dat zo heet).

Op alle OS staat de firewall aan volgens de aanwijzingen van Pjotr:  ;)  Zet-de-firewall-aan!

Op windows8 .1 draait Norton hoewel ik nauwelijks in die omgeving verkeer.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline carbon

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/03, 16:11:09 »
Ik heb die Mini.iso ook een geprobeerd voor de fun, wat een omslachtig gedoe met dat mini ding..ben er snel weer mee gestopt.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline rico70

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/03, 16:28:03 »
Omslachtig? Welnee.
1 stick of cd voor de hele Ubuntu familie, eigenlijk net als de Debian netinstaller.

Offline carbon

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/03, 16:29:52 »
Ik kan niet booten in RAM met die Mini of toch wel?  .. was het iig niet tegen gekomen.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/04, 16:27:55 »
Die mini.iso kan je wel op een aparte partitie installeren.
Maar dan zal je eerst met Gparted van een live-usb/dvd een partitie moeten aanmaken hiervoor.
De mini.iso ga ik gewoon proberen en @Pederico ik zet deze gewoon op de partitie waar Ubuntu14.04 staat, die gebruik ik toch niet meer.

Maar ik twijfel over de indeling partities, ik denk dat ik een fout heb gemaakt.
Toen ik met Ubuntu begon; de 1404 versie begreep ik niets van Linux, BIOS, partities etc. Nu weet ik dat een HDD max. 4 partities op de fysieke schijf kunnen maar dat 1 fysieke partitie talloze logische partities mag/kan hebben. Hoe kan ik het best de partitie-indeling doen en hoe? Zie afbeelding,
 met vr. groet
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/04, 20:34:19 »
Ik zou de partitie indeling maar zo laten.
Als je de mini.iso gaat installeren krijg je op een gegeven moment de keus waar deze geïnstalleerd moet worden.
Kies handmatig
Daar kies je voor de partitie van sda8 (klik aan)
Deze laat je gebruiken als ext4 bestandsformatie, formatteren en met aankoppelpunt /
Daarna word deze geformatteerd naar ext4 (duurt even)
Daarna begint de installatie

Alleen valt mij wel op dat je geen swap partitie hebt voor je ander *ubuntuus ??

Ik zou toch maar eens opnieuw gaan beginnen.
Alle partities zijn nl wel aan de kleine kant. Zeker de ruimte van je schijf in aanmerking genomen.
Misschien mooi met *ubuntu 18.04

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2018/04/04, 21:46:34 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/05, 11:46:35 »
@Pederico Jammer dat mijn eendere opmerking aan jou dat ik de mini.iso gewoon ga proberen en op de partitie ga zetten waar (X)Ubuntu14.04 staat en de afbeelding hierboven,  jou niet het idee geven dat ik bekend ben met het installeren van Multiboot’s.

Jij vindt de partities aan de kleine kant? Ik zet data ergens anders, of soms wat actieve spulletjes maar geen mappen overvol aan data, dus acht ik de partities ‘groot’ genoeg. Ubuntu >18 GiB, de Xubuntu’s > 14GiB.

Je opmerking over de Swap partitie’s: eigenlijk ben ik gewend de swappartitie te ‘zien’ op Gparted. Door het vaker installeren van (X-L-)Ubuntu’s, Mint heb ik ervaren dat het gebruik maken van Swap op elke partitie niet de voorkeur heeft. De actieve OS gebruikt liever die ene Swap. Maar dat de Swap partitie nu niet ‘te zien’ is verbaasd mij ook. Toch werkt alles op rolletjes…. :laugh:

Op aanwijzing van Pjotr betreft: de-swapneiging-verlagen-belangrijk-   verlaag ik ieder nieuw geïnstalleerde versie de Swap’neiging naar 10. Dat is in dit geval te laag? Met mijn 7,7 Ramgeheugen inderdaad wat aan de magere kant, gewoon op 60 laten staan?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/05, 12:10:51 »
Systeempartities van 14 GB tot 18 GB zijn inderdaad zeker voldoende ruim. Op je uitdraai van je partities is geen swap te zien, maar wel een sda6 met uitroepteken en status "onbekend". Dat lijkt mij niet goed. Zou dat je swap geweest zijn? Eén enkele swap is inderdaad OK op zich, als je nooit met hibernatie werkt (computer helemaal afzetten, waarbij geheugen naar swap geschreven wordt - bij het heropstarten van de computer wordt de toestand van het systeem op het moment van hibernatie hersteld, net alsof je die nooit had afgezet). Swapneiging naar 10 is OK met je 7,7 Ramgeheugen.

Offline Cme

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/05, 14:57:12 »
Op je uitdraai van je partities is geen swap te zien, maar wel een sda6 met uitroepteken en status "onbekend". Dat lijkt mij niet goed.
Kan ik de Swap-partitie herstellen vanuit de Live-USB? Of kan dat niet afzonderlijk?

Eén enkele swap is inderdaad OK op zich, als je nooit met hibernatie werkt (computer helemaal afzetten, waarbij geheugen naar swap geschreven wordt
Hibernation vermijd ik. Ik smijt de deksel dicht dan valt ie in ‘pauze’ stand. Als ik dan de klep/deksels open staat alles nog paraat. Hibernation is meer geschikt voor reizen of langere tijd? Minder energie vragend dan in pauze stand?
Swapneiging naar 10 is OK met je 7,7 Ramgeheugen.
Een Swap(neiging ) op bv. 60 met een Ram-geheugen 7.7Gb aan de hoge kant? Waar staat die 10 of 60 eigenlijk voor?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/05, 15:48:45 »
Kan ik de Swap-partitie herstellen vanuit de Live-USB? Of kan dat niet afzonderlijk?
Was je schermafdruk nu niet vanaf een live CD? Hoe dan ook, in ieder geval verwacht ik dat een swap als swap verschijnt. Kijk eens hoe het voor het ogenblik zit met je swap in één van je "gewone" sessies:
swapon -s
Dit zal aangeven of er swap in gebruik is, en ook welke device hiervoor gebruikt wordt. Als die sda6 wel degelijk als swap wordt gebruikt, dan zou er een regel moeten verschijnen die begint met "/dev/sda6"

Citaat
Hibernation vermijd ik. Ik smijt de deksel dicht dan valt ie in ‘pauze’ stand. Als ik dan de klep/deksels open staat alles nog paraat. Hibernation is meer geschikt voor reizen of langere tijd? Minder energie vragend dan in pauze stand?
Bij hibernatie staat je computer helemaal uit. Geen energieverbruik, dus. Er zijn echter op veel systemen vaak problemen waardoor hibernatie op veel linux systemen niet goed werkt. Bij veel distributies is de optie tegenwoordig standaard niet meer beschikbaar.

Pausestand is meer betrouwbaar. Dit is een stand waarbij alle randapparatuur afgeschakeld wordt. Enkel het geheugen wordt nog onder stroom gehouden om de toestand van het systeem op moment van afsluiten te bewaren. Die toestand blijft echter continu een minimale hoeveelheid stroom verbruiken. Terugkeren uit pausestand gaat dan ook veel sneller (quasi ogenblikkelijk) dan terug keren uit winterslaap (hibernatie). In het laatste geval moet de computer namelijk eerst als gewoonlijk booten vanaf de bios, en moet daarna het geheugen vanuit swap terug in het werkgeheugen geladen worden.

Citaat
Een Swap(neiging ) op bv. 60 met een Ram-geheugen 7.7Gb aan de hoge kant? Waar staat die 10 of 60 eigenlijk voor?
Swappiness is een percentage dat verband houdt met hoe veel geheugen gebruikt moet zijn vooraleer het systeem zal beginnen pogen geheugen vrij te maken door niet gebruikte delen tijdelijk naar de swap op de harde schijf te verbannen. Swappiness 0: het systeem zal nooit swappen, ook niet als er geen geheugen meer is; swappiness 100%: het systeem zal zeer vlug beginnen swappen, ook als er nog zeer veel geheugen vrij is. Hoe de echte impact is van die parameter is moeilijk strak in cijfers te zetten.

Servers zijn gebaat met een hogere swapneiging. Die houden dan maximaal vrij geheugen ter beschikking om aan vragen te kunnen voldoen, door al vrij vlug delen waar vastgesteld wordt dat ze niet onmiddellijk nodig zijn, tijdelijk weg te bergen. Batchprocessen gaan door de maximale beschikbaarheid van geheugen maximaal snel door, zo ook lees-schrijfoperaties naar de randapparatuur.

Desktop PC's zijn minder gebaat met swapneiging. Swappen geeft aanleiding tot processor- en schijfactiviteit, en moet soms stukken geheugen van de schijf terughalen. Dat maakt de respons van het systeem wat trager en stroperiger. Je switcht bijvoorbeeld na een tijd terug naar je tekstverwerker. Die komt niet meteen tevoorschijn: het duurt een secondje, want bepaalde gedeelten geheugen die door je tekstverwerker gebruikt worden, waren ondertussen weggezet en moeten eerst terug opgehaald worden. Dat het 200 milliseconden langer duurt om je zip bestandje uit te pakken, is praktisch geen hindernis voor de desktopgebruiker (minder RAM wegens minder swappiness). Dat je toepassing ogenblikkelijk verschijnt (blijft immers geheel in het geheugen) in plaats van er 200 ms langer over te doet, heeft wel een grote impact op de gebruikservaring.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mini.iso installeren. Hoe overschrijf ik (de) andere disto’s NIET ?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/05, 15:55:28 »
verlaag ik ieder nieuw geïnstalleerde versie de Swap’neiging naar 10. Dat is in dit geval te laag? Met mijn 7,7 Ramgeheugen inderdaad wat aan de magere kant, gewoon op 60 laten staan?
Heeft weinig tot geen zin en je zal (kan) er in de praktijk niets van merken. Het systeem zal hoogstens wat ongebruikt geheugenblokjes swappen en dat is fijn: dan heb je nog meer bruikbaar geheugen. Normaal gesproken zal 7,7 GB ramgeheugen (ruim) voldoende zijn en er (bijna) geen swap zijn (ook niet bij 60 - gewoon niets aan doen zou ik zeggen).
Swapneiging verlagen is bijvoorbeeld van belang als je een Raspberry Pi gebruikt met een SD-card als opslag.
Klik links bovenin op Documentatie