Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes  (gelezen 4170 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
In Windows kun je een heel stel mappen of bestanden selecteren en via de Eigenschappen van die selectie zien uit hoeveel (sub)mappen en bestanden de selectie bestaat en, waar het mij vooral om gaat, uit hoeveel bytes (zie schermafdruk). Is er in Ubuntu (12.04) ook een programma waarmee dit kan? 'k Heb het net met GNOME Commander geprobeerd, maar die geeft vreemd genoeg alleen de grootte aan van het bestand waarop je klikt om het rechtermuisknopmenu van de hele selectie op te vragen. ???


Edit: ik vergeet erbij te zetten dat het mij te doen is om een grafisch programma waarmee ik die grootte in bytes kan opvragen.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/14, 14:46:02 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/14, 15:18:08 »
Krusader kan dit denk ik.
Er zijn nog meer verkenners in ubuntu, dus even zoeken en testen.

Bij xubuntu 12.04 kon ik dit ook niet, bij xubuntu 14.04 gaat dit wel weer.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/14, 19:28:24 »
Krusader, is dat niet de 'Nautilus' van Kubuntu? Kan die dan wel tegelijk met Nautilus geïnstalleerd zijn of levert dat problemen op?
« Laatst bewerkt op: 2014/09/14, 19:42:41 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/14, 19:58:18 »
Levert geen problemen op.
Krusader heeft veel mogelijkheden, werkt zeer goed.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/14, 20:04:50 »
Als ik in Nautilus twee of meer folders selecteer en de eigenschappen opvraag, dan wordt het totale aantalitems in die folders en de ingenomen plaats weergegeven. Of is het dat niet wat je bedoelt?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/15, 10:59:25 »
Nee, het gaat mij erom te kunnen zien hoeveel bytes die selectie is. Nautilus geeft alleen MB of GB aan. Ik wil mappen/bestanden die op schijf 1 staan, vergelijken met de kopie van diezelfde bestanden op schijf 2, en daarna ook nog met de kopie daarvan die op de externe schijven staan die als back-up dienen. Over het algemeen klopt alles, maar een foutje is snel gemaakt. Je wijzigt iets in een document op schijf 1 en vergeet hetzelfde te doen met dat document op schijf 2. Dan gaat het om een verschil in bytes, wat in Windows dus makkelijk op te sporen is.

Edit: ik weet dat je daarvoor een back-up-programma kunt gebruiken, maar ik zie liever wat er gebeurt. Bovendien werken back-up-programma's ook niet feilloos, dus ik doe het liever op mijn eigen manier van kopiëren/plakken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/15, 11:35:38 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/15, 11:01:16 »
Levert geen problemen op.
Krusader heeft veel mogelijkheden, werkt zeer goed.

Dan ga ik Krusader straks uitproberen. Bedankt voor de tip. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/15, 14:34:24 »
Krusader geïnstalleerd en die toont inderdaad het aantal bytes van een selectie, maar ..... Bij de eerste de beste vergelijking van een selectie van dezelfde mappen/bestanden op schijf 1 met die op schijf 2 was er een verschil, bij de volgende vergelijking met ándere mappen/bestanden ook, en bij alle daaropvolgende vergelijkingen tussen selecties ook. ??? ??? ???
Zomaar 'een' selectie van dezelfde submappen op beide schijven leverde een verschil in bytes op. Uiteindelijk had ik de map te pakken waar het verschil in zou moeten zitten. Een map die sinds de laatste keer dat ik ze in Windows XP heb vergeleken, niet gewijzigd is. ???  Er staan twee bestanden in die map. 'k Heb ze één voor één vergeleken met hetzelfde bestand op de andere schijf: geen verschil. Beide geselecteerd en vergeleken: geen verschil. ??? Opnieuw de máp waarin ze zitten vergeleken met dezelfde map op de andere schijf: verschil. ??? ???

Zelfs een hoofdmap met daarin submappen met verzamelalbums (muziek, dus) was op beide schijven volgens Krusader verschillend van grootte. Terwijl ik 200% zeker weet dat ook deze map al heel erg lang niet meer van samenstelling is gewijzigd.

Een paar dagen geleden heb ik een derde schijf ingebouwd en alle mappen met persoonlijke bestanden van schijf 1 gekopieerd naar de nieuwe schijf. Volgens Krusader zit er verschil in álle gekopieerde hoofdmappen. En nu kán er natuurlijk altijd iets misgaan, maar ik geloof er echt niets van dat van álles wat ik gekopieerd heb, onderweg data verloren is gegaan.

Kortom, Krusader stelt 'enigszins' teleur. Het kan toch niet zo zijn dat ik Windows XP moet blijven gebruiken, alleen maar om de grootte van mappen/bestanden te kunnen vergelijken. :o  'Probleem' hierbij is dat ik de nieuwste harde schijf in ext4 geformatteerd heb, juist omdat ik ook voor dit karweitje Windows niet meer wilde gebruiken. 't Is niet alleen dat ik mappen/bestanden op de interne (NTFS)schijven wil vergelijken, maar ik moet er zeker van kunnen zijn dat de data op de externe back-up schijven exact gelijk is aan die op de interne. :(
« Laatst bewerkt op: 2014/09/15, 14:39:28 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/15, 16:03:51 »
Net de pc opgestart in Windows. Alles wat er aan persoonlijke bestanden op schijf 1 staat is tot op de byte hetzelfde als de kopieën daarvan die op schijf 2 staan. Dus ik ga ervan uit dat Krusader hier de mist ingegaan is. Zou die moeite hebben met NTFS-geformatteerde schijven of mag dat niet uitmaken?

Offline Anco

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/15, 23:32:00 »
Nee, het gaat mij erom te kunnen zien hoeveel bytes die selectie is. Nautilus geeft alleen MB of GB aan. Ik wil mappen/bestanden die op schijf 1 staan, vergelijken met de kopie van diezelfde bestanden op schijf 2, en daarna ook nog met de kopie daarvan die op de externe schijven staan die als back-up dienen. Over het algemeen klopt alles, maar een foutje is snel gemaakt. Je wijzigt iets in een document op schijf 1 en vergeet hetzelfde te doen met dat document op schijf 2. Dan gaat het om een verschil in bytes, wat in Windows dus makkelijk op te sporen is.


Ik hoop dat je je beseft dat het heel goed mogelijk is om een bestand (of meerdere) te veranderen zonder dat het aantal bytes verandert? Hoewel het vaak wel verandert, kan het voorkomen dat je dus een wijziging niet zo gaat vinden.
Linux user #485563

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/16, 12:44:43 »
Anco, over wat voor soort bestanden heb je het dan en hoe kan het dat de grootte in bytes dan precies dezelfde blijft?


Edit: mijn manier (kopiëren vanaf schijf 1 en plakken op schijf 2) werkt al jaren goed. Gaf Windows een verschil aan in selecties op schijf 1 en schijf 2, dan wás dat verschil er ook want ik vond op schijf 2 altijd het bestand/de bestanden terug dat/die ik vergeten was bij te werken. Ik vertrouw in dit geval dus meer op wat Windows aangeeft, dan op wat Krusader zegt. En dat vind ik jammer, want het vergelijken van persoonlijke data op interne en externe harde schijven is het enige waarvoor Windows nog steeds gebruikt wordt.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/16, 13:06:12 door Mikkel »

Offline Anco

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/16, 13:17:47 »
In principe alle soort bestanden. Aantal bytes is gewoon hoeveel ruimte een bestand inneemt. Als je in een text bestand woorden verandert maar aantal letters blijft zelfde is de kans redelijk groot dat grootte in bytes ook zelfde blijft.
De kans dat in echt gebeurt is niet zo groot. Alleen is wel degelijk aanwezig. Vandaar ook dat je ervoor waarschuw. Het aantal bytes is niet een uniek iets voor een bestand.
Linux user #485563

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/16, 13:36:42 »
Ingeval van een tekstbestand waarin je een woord wijzigt en daarvoor evenveel letters gebruikt als je wist, zal het aantal bytes van dat bestand zeer waarschijnlijk niet wijzigen, nee. Maar goed, hoe vaak zal me zoiets overkomen. :) Ik ga er voorlopig maar van uit dat Windows het juiste aantal bytes van twee selecties toont, maar er moet in de Linux-wereld toch ook wel een programma zijn dat dit kan? Het eenvoudigste was natuurlijk als dat gewoon met Ubuntu kan, maar ja ...... :|

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/16, 14:55:45 »
Als je ganse directorystructuren op verschillende schijven gelijk wil zien, dan lijkt jou handmatige methode mij zeer fragiel. rsync is ideaal om volautomatisch en betrouwbaar twee directories gelijk te zetten. De vorm van het commando is:

rsync -av --delete <bron> <bestemming>
Standaard vergelijkt rsync te bestandsgrootte en de tijd om te beslissen of een bestand in de bestemming identiek is als dat in de bron. Zijn de bestanden identiek, dan gebeurt er niets. Gewijzigde bestanden en bestanden die in de bestemming nog niet bestaan, worden automatisch overgekopieerd. Zo hou je moeiteloos en binnen een minuut ganse directorystructuren up to date. Als je wil, kan rsync zelfs met checksums werken om bestanden te vergelijken.

Jij kijkt daarentegen enkel naar grootte en doet kopieeracties handmatig: tijdrovend en foutgevoelig.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/16, 17:19:20 »
Ik ben het nu eenmaal zo gewend, vanadium. ;) 't Is ook niet zo dat er elke keer dat ik controleer verschillen zitten tussen selectie 1 en 2, maar áls dat verschil er is, is het tonen van de eigenschappen in bytes voor mij dé manier om te achterhalen welk bestand ik moet hebben. De een heeft een voorkeur voor de ene methode en de ander voor weer een andere methode. ;)
Mijn bezwaar tegen rsync (of welk ander back-up- of synchronisatieprogramma dan ook) is dat ik wil zíén wat er gebeurt. Zo'n programma doet op de achtergrond van alles waar ik voor mijn gevoel geen controle over heb.

Door ruimtegebrek (vandaar die derde harde schijf die er bijgekomen is) staan in m'n muziekverzameling op schijf 1 niet alle mappen die op schijf 2 (en de externe schijven) wél staan. Jouw rsync zou dan waarschijnlijk óf die mappen op schijf 2 verwijderen, óf ze op schijf 1 gaan aanmaken.
Of een ander voorbeeld: op schijf 1 staat soms een bestand dat ik niet naar schijf 2 heb gekopieerd omdat ik het niet permanent wil bewaren. rsync kopieert dus dat 'ontbrekende' bestand wél naar schijf 2.

En natuurlijk is handmatig kopiëren tijdrovender dan een programma erop loslaten, maar als je een dergelijk programma niet vertrouwt .....
Op schijf 1 staat een map Back-up, waarin ik nieuwe, verwijderde en gewijzigde bestanden zet. De externe schijven worden van daaruit bijgewerkt. Vereist de nodige discipline (maar die heb ik ;) ), kost meer tijd dan het aan een synchronisatieprogramma over te laten, maar het is nu eenmaal de manier waarop ik al jaren werk en die me bevalt. Omdat ik zélf de teugels in handen heb en er niet ergens op de achtergrond een programma bezig is met mijn 'kostbare' bestanden.
Ik vergelijk alleen maar tijdens het bijwerken van de back-up schijven, 't is niet zo dat ik om de haverklap selecties zit te vergelijken. Dus dat 'tijdrovende' valt best nog wel mee. ;)


Edit: voor iemand gaat roepen dat er toch iets schort aan mijn 'discipline' als ik achteraf ga controleren of mijn kopieer/plak acties wel goed gegaan zijn: waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/16, 17:50:02 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/16, 17:45:06 »
Met grsync kun je eerst testen wat er gebeurd, dan zie je welke files gewijzigd worden, voordat je het echt doet.

Je kunt natuurlijk verschillende mappen naar verschillende hd's kopieren, je kunt doen wat je wilt.
Gewoon een *.sh file maken met meerdere rsync commando's.
Met grysnc de verschillnde scripts(bash) maken, die kun je hier uit kopieren, en dan samen in je sh zetten,
door ; op het einde te zetten, dan gaat elke regel 1 voor 1 lopen, en niet tegenlijk.
Met grync kun je meerdere kopier acties opslaan en bewaren, voor als je het toch eerst wilt bekijken wat er gebeurd.

Je kunt natuurlijk ook files/mappen aangeven die niet mee moeten gaan.

Met checksum, dan heb je pas echt controle of de files dei gekopiert worden ook echt aan komen.
Kopieren van files wat jij doet is geen backup, want de files kunnen beschadigd zijn.

Denk dat je eens moet gaan testen, en kijken hoe grync werkt, want dat werkt zeer goed.
Dus het ligt aan je ervaring met backup software.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/16, 18:00:34 »
Kopieren van files wat jij doet is geen backup, want de files kunnen beschadigd zijn.

Daarom noem ik het ook geen back-up, jan11000. ;) Het enige dat ik een back-up noem, zijn de externe harde schijven waarop een kopie van mijn persoonlijke data staat.

Misschien ga ik ooit nog eens met (g)rsync aan de gang, dus in ieder geval bedankt voor de tip, vanadium en jan11000. :) Voorlopig ben ik niet meer dan een gewone huis-tuin-en-keuken-gebruiker van Ubuntu. Als iets grafisch kan, heeft dat nog steeds de voorkeur boven de terminal of back-up/synchroniseerprogramma's.
Windows XP blijven gebruiken om de data op verschillende schijven te vergelijken zou voor mij best een optie zijn, alleen heb ik de derde harde schijf geformatteerd in ext4, en 'dus' ziet XP die schijf niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/16, 19:06:21 »
Ik ben het nu eenmaal zo gewend, vanadium. ;)
Citaat
Slechte gewoonten zijn er om uit te roeien  :evil:

Ik begrijp je werkwijze eigenlijk niet goed. Als er een verschil is tussen twee selecties, dan moet je mogelijk ook nog zien wáár het verschil zit. Ga je dan ook elke directory beginnen vergelijken om te zien welke anders is, en binnen elke directory, over welk bestand het gaat?

Computers zijn er om ons routinewerk over te nemen. Als ik automatisch ervoor kan zorgen dat directory 2 identiek is aan directory 1, dan zal ik dat vlug doen: de computer zal nooit vermoeid zijn, over iets heen zien of hierin fouten maken.

Als je met verschillende volumes werkt, dan moet je inderdaad eventueel opsplitsen. Zo is mijn filmcollectie georganiseerd per decade, maar wegens plaatsgebrek gespreid over twee volumes. Als de folder op het eerste volume "Movies" heet, dan heet die op het tweede volume "Movies_02" en heb ik in een script twee rsync commando's die de folders synchroniseren op reservevolumes.

Dan heb je in Linux die fantastische symbolische links: de decades van Movies_02 zijn gelinkt op Movies, zodat ik steeds via /media/Movies naar elk van de decades kan.

Citaat
Mijn bezwaar tegen rsync (of welk ander back-up- of synchronisatieprogramma dan ook) is dat ik wil zíén wat er gebeurt. Zo'n programma doet op de achtergrond van alles waar ik voor mijn gevoel geen controle over heb.
Testen, da automatiseren is het dogma op de computer. Pas dan win je tijd. rsync bestaat al vele tientallen jaren en is uiterst betrouwbare software, waar je op een bepaald moment moet op durven vertrouwen.
Citaat
Door ruimtegebrek (vandaar die derde harde schijf die er bijgekomen is) staan in m'n muziekverzameling op schijf 1 niet alle mappen die op schijf 2 (en de externe schijven) wél staan. Jouw rsync zou dan waarschijnlijk óf die mappen op schijf 2 verwijderen, óf ze op schijf 1 gaan aanmaken.
De plaatsing van je bestanden moet hier inderdaad rekening mee houden. Als je een volume moet opsplitsen, dan zijn er ook meerdere rsync commando's nodig.
Citaat
Of een ander voorbeeld: op schijf 1 staat soms een bestand dat ik niet naar schijf 2 heb gekopieerd omdat ik het niet permanent wil bewaren. rsync kopieert dus dat 'ontbrekende' bestand wél naar schijf 2.
Hier moet dan je discipline wat omhoog. Ofwel die tijdelijke bestanden elders plaatsen, ofwel ze ook mee laten nemen naar schijf 2. Als je het bestand naderhand weer wist, dan wordt het automatisch (mits de --delete optie) ook gewist op schijf 2. Je kan dus probleemloos, volautomatish en foutloos twee schijven synchroon houden.
Ook die tijdelijke bestanden hebben - tijdelijk - waarde: anders zou je ze niet bewaren. Het is derhalve zinvol ook die bestanden meteen mee te kopiëren, zolang je ze nodig hebt.
Citaat
En natuurlijk is handmatig kopiëren tijdrovender dan een programma erop loslaten, maar als je een dergelijk programma niet vertrouwt .....
Op schijf 1 staat een map Back-up, waarin ik nieuwe, verwijderde en gewijzigde bestanden zet. De externe schijven worden van daaruit bijgewerkt. Vereist de nodige discipline (maar die heb ik ;) ), kost meer tijd dan het aan een synchronisatieprogramma over te laten, maar het is nu eenmaal de manier waarop ik al jaren werk en die me bevalt. Omdat ik zélf de teugels in handen heb en er niet ergens op de achtergrond een programma bezig is met mijn 'kostbare' bestanden.
Ik vergelijk alleen maar tijdens het bijwerken van de back-up schijven, 't is niet zo dat ik om de haverklap selecties zit te vergelijken. Dus dat 'tijdrovende' valt best nog wel mee. ;)
Perfect scenario voor rsync  :)

Edit: voor iemand gaat roepen dat er toch iets schort aan mijn 'discipline' als ik achteraf ga controleren of mijn kopieer/plak acties wel goed gegaan zijn: waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders. 8-)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/17, 00:39:30 »
Ben ik nou gek (vast wel =D ) of stonden er vanmiddag twee schermafdrukken in het laatste bericht van jan11000 (die er nu dus niet meer staan)? ??? In ieder geval eentje was van grsync.

'k Ben vanavond aan het zoeken geweest, en heb in ieder geval gevonden dat zowel Windows als Ubuntu van hetzelfde bestand dezelfde grootte in bytes moeten kunnen weergeven.
Ook, dat Nautilus wel een grootte in bytes kán weergeven, maar dan van maar één bestand. Selecteer je er twee of meer, dan geeft ie geen bytes meer weer.

'k Heb ook nog du -b uitgeprobeerd. Terminal geopend in een hoofdmap, du -b ingetoetst en aan het eind van de lange lijst staat het totaal aantal bytes van alles wat zich in de submappen bevindt. Alleen zie ik niet hoe ik dit commando op een selectie kan loslaten.
Volgens du -b zit er een verschil in een hoofdmap op schijf 1 en diezelfde map op schijf 2. Dezelfde hoofdmappen die gisteren volgens Windows exact evengroot waren.

Daarna grsync geïnstalleerd. Één van de pictogrammen bovenin het grsync-venster is een blauwe cirkel met een i erin. De tekst die verschijnt als je daar met de muis op gaat staan zegt: Tonen wat zou worden uitgevoerd, maar niets daadwerkelijk uitvoeren. Ik heb die twee dezelfde hoofdmappen op schijf 1 en 2 ingevoerd als bron en bestemming en daarna op dat blauwe pictogram geklikt. Resultaat: Voltooid zonder fouten!
Dat is vreemd, want du -b zei dat er een verschil was en volgens de tekst op dat blauwe pictogram werd er niets gewijzigd aan m'n bestanden.
Dus nogmaals du -b uitgevoerd in die twee hoofdmappen. Volgens du -b zat er nog steeds hetzelfde verschil in als bij de eerste keer.

Nu kun jij zeggen, vanadium, dat rsync zeer betrouwbaar is, maar waarschijnlijk zeg je hetzelfde van grsync (is immers een grafische schil om rsync) of van du -b of van Krusader. En toch geven ze alle drie een andere grootte weer van dezelfde selectie. Snap je dat ik dan zo mijn twijfels heb bij de betrouwbaarheid van deze programma's?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/17, 01:07:30 »
Ben ik nou gek (vast wel =D ) of stonden er vanmiddag twee schermafdrukken in het laatste bericht van jan11000 (die er nu dus niet meer staan)? ???

Ik ben dus gek. =D Die schermafdrukken was ik hier tegengekomen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/17, 12:25:57 »
Hmmm ..... ik ga er maar van uit dat ik te dom ben voor een programma als grsync. Ik kies een bron op schijf 1 en een doel op schijf 2 en zélfs als ik als bron en doel volkomen verschillende mappen kies (omdat ik het wat al te toevallig vond dat alles 'Voltooid zonder fouten!' was), roept grsync: Voltooid zonder fouten!  :o Wát is er dan foutloos? ???

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/17, 19:38:15 »
'k Heb ook nog du -b uitgeprobeerd. Terminal geopend in een hoofdmap, du -b ingetoetst en aan het eind van de lange lijst staat het totaal aantal bytes van alles wat zich in de submappen bevindt. Alleen zie ik niet hoe ik dit commando op een selectie kan loslaten.
Volgens du -b zit er een verschil in een hoofdmap op schijf 1 en diezelfde map op schijf 2. Dezelfde hoofdmappen die gisteren volgens Windows exact evengroot waren.
du geeft de "disk usage" aan, de plaats die door de bestanden op de schijf ingenomen wordt. Hoeveel een bestand effectief inneemt, wordt bepaald door de allocatieeenheden van het bestandssysteem. Eenzelfde bestand kan daarom een verschillende ruimte innemen op verschillende bestandssystemen, of zelfs op eenzelfde bestandssysteem als dat met andere opties geformatteerd werd.

Bijvoorbeeld: als de allocatieeenheid 512 bytes is, dan zal zowel een bestand met 1 byte, of één met 512 bytes informatie 512 bytes op de schijf innemen. Een bestand van 513 bytes zal 1024 bytes nodig hebben.
 
Citaat
Daarna grsync geïnstalleerd. Één van de pictogrammen bovenin het grsync-venster is een blauwe cirkel met een i erin. De tekst die verschijnt als je daar met de muis op gaat staan zegt: Tonen wat zou worden uitgevoerd, maar niets daadwerkelijk uitvoeren. Ik heb die twee dezelfde hoofdmappen op schijf 1 en 2 ingevoerd als bron en bestemming en daarna op dat blauwe pictogram geklikt. Resultaat: Voltooid zonder fouten!
Dat is vreemd, want du -b zei dat er een verschil was en volgens de tekst op dat blauwe pictogram werd er niets gewijzigd aan m'n bestanden.
Dus nogmaals du -b uitgevoerd in die twee hoofdmappen. Volgens du -b zat er nog steeds hetzelfde verschil in als bij de eerste keer.
Dit wordt dus mogelijk verklaard door wat ik hierboven aangaf. Verschillende resultaten van du wijzen niet op verschillende bestanden.
Citaat
Nu kun jij zeggen, vanadium, dat rsync zeer betrouwbaar is, maar waarschijnlijk zeg je hetzelfde van grsync (is immers een grafische schil om rsync) of van du -b of van Krusader. En toch geven ze alle drie een andere grootte weer van dezelfde selectie. Snap je dat ik dan zo mijn twijfels heb bij de betrouwbaarheid van deze programma's?
Linux is complex en heeft al een hele lange traditie. Als ik iets zie waarvan ik denk dat het niet klopt, dan wijt ik het aan mijn beperkte begrip eerder dan aan een slecht functioneren van het programma  =D (ja, linux en de commandolijn is bij momenten complex).

Offline Anco

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/17, 22:58:30 »
Misschien is het programma meld iets? deze kan grafisch mappen vergelijken (en meer). Maar lijkt redelijk op wat jij wilt.
Linux user #485563

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #23 Gepost op: 2014/09/18, 14:18:19 »
du geeft de "disk usage" aan, de plaats die door de bestanden op de schijf ingenomen wordt. Hoeveel een bestand effectief inneemt, wordt bepaald door de allocatieeenheden van het bestandssysteem. Eenzelfde bestand kan daarom een verschillende ruimte innemen op verschillende bestandssystemen, of zelfs op eenzelfde bestandssysteem als dat met andere opties geformatteerd werd.
Aha, zit daar het verschil. Windows geeft ook de grootte weer in werkelijk (neem ik aan) aantal bytes en grootte op schijf, zoals je op de schermafdruk in m'n eerste bericht kunt zien.

Misschien is het programma meld iets? deze kan grafisch mappen vergelijken (en meer). Maar lijkt redelijk op wat jij wilt.
Zal ik binnenkort eens uitproberen. Heb even een snelle blik geworpen op de features en daar zie ik dat je twee of drie mappen kunt vergelijken. Ik hóóp dat ze daarmee bedoelen dat je een aantal mappen (en dan (veel) méér dan twee of drie, natuurlijk) kunt selecteren en die selecties met elkaar kunt vergelijken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eigenschappen meerdere geselecteerde bestanden grafisch in bytes
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/18, 16:04:57 »
Jammer, maar meld is het ook niet helemaal voor mij. Ik kan een hoofdmap op schijf 1 vergelijken met dezelfde hoofdmap op schijf 2, maar na vijf minuten had ie 165 van de 967 submappen gecontroleerd en dat duurt me toch echt te lang. :|
Verder is het ook niet mogelijk om een aantal submappen te selecteren, dus dit wordt 'm niet. In ieder geval bedankt voor de moeite van het zoeken, Anco. :)
'k Had niet gedacht dat 'even' de Eigenschappen van twee selecties kunnen vergelijken, zo'n probleem zou worden. ???