Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu studio 9.04 [opgelost]  (gelezen 4844 keer)

Offline Emil

  • Lid
Ubuntu studio 9.04 [opgelost]
« Gepost op: 2009/05/30, 00:50:56 »
Hallo,

Ik wou graag eens wat opnemen met Ubuntu (aangezien mijn toneport gx eindelijk werkt op Linux, hulde aan degenen die daar voor gezorgd hebben).

Na eerst wat gestoeid te hebben met 64studio, gebaseerd op 8.04 (en dus geen ext4 in Grub waardoor ik niet mijn beide installaties te zien kreeg) dacht ik het simpel aan te pakken: gewoon Ubuntu studio 9.04 installeren, ook met XFS (dat bleek het beste te zijn voor opname, zeggen ze) en /boot op ext3 om problemen tussen XFS en Grub te mijden.

Blijkbaar is er toch iets fout gegaan want in het begin van het opstarten loopt hij vast, net na het Grub-menu dus. Geen error, gewoon een hoop cijfers en letters met op het einde "end trace" ergens tussen.

Nu ben ik niet zeker of het aan XFS ligt, ik zou het natuurlijk eens zonder kunnen proberen te installeren maar het zou aangenamer zijn als ik het zo gewoon werkend kreeg.

Alvast bedankt voor de hulp!

Edit: Na nog eens te googlen op XFS en "end trace" lijkt het erop dat het een nog niet opgeloste bug is die voorkomt bij kernel 2.6.29 en XFS.

Edit2: Jaunty heeft kernel 2.6.28, dus het kan niet aan die bug in kernel 2.6.29 liggen.

Edit3: In virtualbox werkt het wel
« Laatst bewerkt op: 2009/07/09, 01:31:11 door Emil »

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04 + XFS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 19:53:50 »
Niemand een idee?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu studio 9.04 + XFS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 20:17:03 »
Ik weet het niet, nooit gezien.
Als niemand anders een idee heeft, kan je misschien best opnieuw installeren en een afzonderlijke /boot partitie van 200MB aanmaken die draait op EXT3.

XFS is geschikt voor kleine bestanden, denk aan mail servers. Hoe het met grote bestanden omgaat, dat weet ik niet.

Maar, wacht nog even op andere reacties voordat je gaat herinstalleren :)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04 + XFS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 20:20:51 »
Ik weet het niet, nooit gezien.
Als niemand anders een idee heeft, kan je misschien best opnieuw installeren en een afzonderlijke /boot partitie van 200MB aanmaken die draait op EXT3.

XFS is geschikt voor kleine bestanden, denk aan mail servers. Hoe het met grote bestanden omgaat, dat weet ik niet.

Maar, wacht nog even op andere reacties voordat je gaat herinstalleren :)
Zoals in mijn start post staat heb ik al geprobeerd om /boot op een ext3 partitie te installeren, maar het gaf geen verschil. Wat XFS betreft, ik lees overal dat het juist goed is voor grote bestanden.

In virtualbox (ook met een aparte ext3 /boot partitie) werkt het allemaal wel, dit zou toch moeten betekenen dat het mogelijk is?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu studio 9.04 + XFS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 20:39:37 »
Oei, ik had over die zin van jou gelezen.
XFS is inderdaad voor grote bestanden, ik verwisselde het met ReiserFS.

Een antwoord op je probleem moet ik je wel schuldig blijven...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04 + XFS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/03, 21:45:44 »
Er moet toch íemand zijn die een idee heeft?

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/04, 21:12:36 »
Hallo,

Ik wou graag eens wat opnemen met Ubuntu (aangezien mijn toneport gx eindelijk werkt op Linux, hulde aan degenen die daar voor gezorgd hebben).

Na eerst wat gestoeid te hebben met 64studio, gebaseerd op 8.04 (en dus geen ext4 in Grub waardoor ik niet mijn beide installaties te zien kreeg)
???
welke beide installaties? Is dit niet een normaal probleem?
(zie topic over meerdere linux installaties)

Citaat

dacht ik het simpel aan te pakken: gewoon Ubuntu studio 9.04 installeren, ook met XFS (dat bleek het beste te zijn voor opname, zeggen ze) en /boot op ext3 om problemen tussen XFS en Grub te mijden.

ext3 wordt door de meeste mensen gebruikt voor audio. XFS schijnt ok te zijn, maar is nog vrij weinig getest.
Ik zou gewoon voor ext3 gaan.

Daarbij zou ik eerder voor 64studio 3 (ext3) gaan. Ubuntu Studio heeft regelmatig last van 'realtime' problemen. Ofwel de RT kernel functioneert niet altijd naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/04, 21:16:34 door .zamorano »

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/04, 21:37:36 »
???
welke beide installaties? Is dit niet een normaal probleem?
(zie topic over meerdere linux installaties)
Ja dit is een vrij normaal probleem aangezien ubuntu 8.04 nog geen ext4 ondersteund. Maar omgekeerd lukte het ook niet goed, het was of studio64 in Grub of kubuntu 9.04, beide lukte niet. (niet dat ik het zolang geprobeerd heb, het zal wel op de eenofandere manier mogelijk moeten zijn)

Citaat
ext3 wordt door de meeste mensen gebruikt voor audio. XFS schijnt ok te zijn, maar is nog vrij weinig getest.
Ik zou gewoon voor ext3 gaan.

Daarbij zou ik eerder voor 64studio 3 (ext3) gaan. Ubuntu Studio heeft regelmatig last van 'realtime' problemen. Ofwel de RT kernel functioneert niet altijd naar behoren.
Momenteel heb ik nogeens proberen te installeren, nu enkel met /home op XFS maar het probleem bleef het zelfde. (ubuntu studio 9.04)

Dus nu denk ik dat het probleem ligt aan de realtime kernel en niet aan XFS, maar zeker ben ik dus niet.

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/04, 21:40:38 »
???
welke beide installaties? Is dit niet een normaal probleem?
(zie topic over meerdere linux installaties)
Ja dit is een vrij normaal probleem aangezien ubuntu 8.04 nog geen ext4 ondersteund. Maar omgekeerd lukte het ook niet goed, het was of studio64 in Grub of kubuntu 9.04, beide lukte niet. (niet dat ik het zolang geprobeerd heb, het zal wel op de eenofandere manier mogelijk moeten zijn)
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
Citaat

Citaat
ext3 wordt door de meeste mensen gebruikt voor audio. XFS schijnt ok te zijn, maar is nog vrij weinig getest.
Ik zou gewoon voor ext3 gaan.

Daarbij zou ik eerder voor 64studio 3 (ext3) gaan. Ubuntu Studio heeft regelmatig last van 'realtime' problemen. Ofwel de RT kernel functioneert niet altijd naar behoren.
Momenteel heb ik nogeens proberen te installeren, nu enkel met /home op XFS maar het probleem bleef het zelfde. (ubuntu studio 9.04)

Dus nu denk ik dat het probleem ligt aan de realtime kernel en niet aan XFS, maar zeker ben ik dus niet.
Wellicht kom je met de RT van 64studio 3 verder?

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/04, 22:14:33 »
???
welke beide installaties? Is dit niet een normaal probleem?
(zie topic over meerdere linux installaties)
Ja dit is een vrij normaal probleem aangezien ubuntu 8.04 nog geen ext4 ondersteund. Maar omgekeerd lukte het ook niet goed, het was of studio64 in Grub of kubuntu 9.04, beide lukte niet. (niet dat ik het zolang geprobeerd heb, het zal wel op de eenofandere manier mogelijk moeten zijn)
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar
Citaat

Citaat
ext3 wordt door de meeste mensen gebruikt voor audio. XFS schijnt ok te zijn, maar is nog vrij weinig getest.
Ik zou gewoon voor ext3 gaan.

Daarbij zou ik eerder voor 64studio 3 (ext3) gaan. Ubuntu Studio heeft regelmatig last van 'realtime' problemen. Ofwel de RT kernel functioneert niet altijd naar behoren.
Momenteel heb ik nogeens proberen te installeren, nu enkel met /home op XFS maar het probleem bleef het zelfde. (ubuntu studio 9.04)

Dus nu denk ik dat het probleem ligt aan de realtime kernel en niet aan XFS, maar zeker ben ik dus niet.
Wellicht kom je met de RT van 64studio 3 verder?
Nee, die gaf net hetzelfde probleem, maar toen dacht ik dat het aan Grub ofzo lag en heb ik ubuntu studio 9.04 gedownload.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/05, 12:46:21 »
Hoi Emil,

heb je al een keer vanaf de live-CD gestart en dan in  /var/log/messages  (en andere log's) gekeken of er niet een foutmelding staat ?

Anders zou ik noch een extra /boot- partitie aanmaken noch verschillende bestandsystemen gebruiken.  Normaal is één /- partitie genoeg.
(of is er een duidelijke reden om ext3 juist niet in te zetten ?)

Vriendelijke groet,

track

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/06, 11:27:42 »
Ik ben bang dat dit te lastig gaat worden : je probeert een basis systeem op te zetten met verschillende bestandssystemen, en als je geen Linux guru bent gaat dit een verdomd lastige klus worden. probeer daarom voor al je opnames een andere partitie te maken die los staat van het systeem, deze in /etc/fstab plaatsen, en dan je opname software naar deze XFS partitie te wijzen.

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/06, 16:41:03 »
Ik ben bang dat dit te lastig gaat worden : je probeert een basis systeem op te zetten met verschillende bestandssystemen, en als je geen Linux guru bent gaat dit een verdomd lastige klus worden. probeer daarom voor al je opnames een andere partitie te maken die los staat van het systeem, deze in /etc/fstab plaatsen, en dan je opname software naar deze XFS partitie te wijzen.
Lastige klus? Handmatig partities instellen is nu ook weer niet zó moeilijk hé...

In ieder geval daar ligt het niet aan, ook met 64Studio op een enkele ext3 partitie blijft het probleem zich voordoen.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/06, 16:54:31 »
En wat verklappen de  /var/log/messages  (en andere log's) ?

track

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/06, 17:55:30 »
Helemaal niets =( Het is ook al heel snel, na 2seconden ofzo dat het vastloopt.

Hier is een foto :

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/06, 19:54:25 »
Dat ziet er niet zo goed uit, het blijkt een core dump te zijn (iets dat hij gooit als het helemaal mis loopt).

Kun je via een live-CD op de harde schijf komen ?   Want daar staan zeker ergens de log's, ook van die core dump.

track

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/06, 21:08:35 »
Ik kan via mijn andere installatie aan var/log maar daar is niets bijzonder te vinden: Een  log van de installatie en een fontconfig.log. De rest van de logs zijn leeg.

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/08, 20:07:32 »
Geen mensen meer met een idee?  :(

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/09, 11:40:40 »
Geen mensen meer met een idee?  :(
Ik begrijp dat je Ubuntu niet kan installeren op je pc?

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/09, 11:45:26 »
Geen mensen meer met een idee?  :(
Ik begrijp dat je Ubuntu niet kan installeren op je pc?
Gewoon Ubuntu lukt wel, Ubuntu studio of 64Studio niet. Tijdens het installeren krijg ik geen foutmeldingen maar als ik wil opstarten krijg ik wat je kunt zien op mijn foto van een paar posts terug. Dit is +- 2sec nadat ik in Grub voor Ubuntu studio gekozen heb.

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/09, 11:51:31 »
Geen mensen meer met een idee?  :(
Ik begrijp dat je Ubuntu niet kan installeren op je pc?
Gewoon Ubuntu lukt wel, Ubuntu studio of 64Studio niet. Tijdens het installeren krijg ik geen foutmeldingen maar als ik wil opstarten krijg ik wat je kunt zien op mijn foto van een paar posts terug. Dit is +- 2sec nadat ik in Grub voor Ubuntu studio gekozen heb.
Dan installeer je gewoon ubuntu 9.04 en installeer je daarop de ubuntu studio pakketten:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuStudioPreparation

edit: het lijkt erop dat je op de een of andere manier problemen hebt met de RT kernel van 64studio en ubuntu studio, na installeren bij het booten, right?



« Laatst bewerkt op: 2009/06/09, 11:53:10 door .zamorano »

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/09, 16:31:02 »
Ik denk het ook. Daarmee heb ik ook eens geprobeerd om op mijn huidige installatie ook de rt kernel te installeren maar dat lukt niet. In Grub komt er een optie bij, maar dan laadt hij ook de generic kernel. Zelfs wanneer ik handmatig /boot/grub/menu.lst aanpas om de rt kernel te laden wordt de generic kernel geladen

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/09, 17:27:11 »
Ik denk het ook. Daarmee heb ik ook eens geprobeerd om op mijn huidige installatie ook de rt kernel te installeren maar dat lukt niet. In Grub komt er een optie bij, maar dan laadt hij ook de generic kernel. Zelfs wanneer ik handmatig /boot/grub/menu.lst aanpas om de rt kernel te laden wordt de generic kernel geladen
Het probleem dat jij hierboven beschrijft lijkt me niet aan de RT kernel liggen. Hoe heb je de RT kernel geinstalleerd?

sudo aptitude install linux-rt

Offline Emil

  • Lid
Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/09, 17:33:38 »
Via synaptic. Ook eens via de terminal gedaan maar dan krijg ik de melding dat linux-rt al de nieuwste versie is.

Re: Ubuntu studio 9.04
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/09, 17:46:12 »
Ik vrees dat ik je niet kan helpen hiermee. Wellicht dat je wat te vrijelijk allerlei configuratie aanpast op je systeem? Wellicht iets met initramfs?

Installeer eens een oudere of nieuwere generic kernel? Kijken of die wel boot?