Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf kopieren met Ubuntu  (gelezen 484 keer)

Harde schijf kopieren met Ubuntu
« Gepost op: 2016/04/16, 16:39:54 »
Ik heb twee harde schijven waarop alle twee Windows 7 en Linux (ubuntu) geïnstalleerd stonden. Ik spreek in de verleden tijd omdat ik recent het waagde op één schijf de (legale) Windows 7 te upgraden naar Windows 10. Dat liep goed mis, met alles weg, of tenminste niet meer benaderbaar. Gelukkig dus de tweede schijf achter de hand en daar een back-up op terug gezet. De bewuste gecrashte harde schijf lijkt nu waardeloos, want Windows 7 was een upgrade en kan ik er niet meer opzetten; Linux lukt overigens natuurlijk wel. Het handigst lijkt nu om de inhoud van de gehele harde schijf naar de andere harde schijf te kopiëren en vervolgens nog een een upgrade probeer uit te voeren, zodat ik, veiligheidshalve, altijd een werkende Windows 7 achter de hand heb. Vraag is nu: kan ik met Ubuntu op een USB-stick opstarten en vervolgens de image van de ene harde schijf op de andere zetten? De beide schijven zijn niet identiek maar hebben wel dezelfde omvang (1 TByte).
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Nero

  • Lid
Re: Harde schijf kopieren met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/17, 12:35:27 »
Als de doelschijf gelijk aan of groter dan de bronschijf is kan je die schijfcopie makkelijkst maken met Clonezilla op een USB stick.

Re: Harde schijf kopieren met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/19, 14:34:40 »
Dank je Nero; gaan we uitproberen
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.