Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstalatie  (gelezen 1731 keer)

Offline JPubuntu

  • Lid
herinstalatie
« Gepost op: 2009/12/19, 04:09:27 »
Op mijn pc werk ik met Windows XP2 prof maar wil overstappen naar Ubuntu.
Omdat ik mij na de eerste installatie van Ubuntu 9.10 d.m.v. Wubi niet kon aanmelden in het aanmeld scherm heb ik geherinstalleerd en eens goed gekeken wat ik nu precies moet veranderen of intoetsen.
Hierbij is belangrijk 'Gebruikersnaam' veranderen of zo laten en het 'wachtwoord'.
Het hele proces duurde +/- 45 min.
Daarbij viel mij op dat het bij 'config apt' erg lang '+/- 10 min' duurde voordat er weer beweging in kwam.
Dat er aan het eind van de installatie weer een aantal files (taal files) werden gewist.
Dat bij installatie zonder Wubi bij het opstarten gekozen kan worden voor versie 263114 en 16 met instal d.m.v. Wubi alleen 14 en nog wat andere mogelijkheden waarvan ik niet weet of dat werkt.
Maar het aanmelden lukt nu wel en ben meteen beetje gaan zoeken wat er zoal werkte.
125 foutmeldingen kreeg ik te zien met de mogelijkheid deze te repareren dus maar gedaan op goed geluk en daarna geen foutmeldingen meer.
Muziek werkte niet en vond na wat zoeken een mogelijkheid om aanvullende files(mp3 e.d.) te downloaden en de muziek werkt nu goed.

Met het instellen van een klein thuisnetwerk heb ik nog problemen maar dat komt ook wel goed denk ik.
Het probleem daarbij is het opgeven van een sever of servernaam hierover heb ik al een vraag gesteld bij het forum netwerken want ik weet niet wat ze daarmee precies bedoelen.


 
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 04:11:24 door JPubuntu »

jesse2314

  • Gast
Re: herinstalatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/19, 09:54:24 »
Op mijn pc werk ik met Windows XP2 prof maar wil overstappen naar Ubuntu.
Omdat ik mij na de eerste installatie van Ubuntu 9.10 d.m.v. Wubi niet kon aanmelden in het aanmeld scherm heb ik geherinstalleerd en eens goed gekeken wat ik nu precies moet veranderen of intoetsen.
Hierbij is belangrijk 'Gebruikersnaam' veranderen of zo laten en het 'wachtwoord'.
Het hele proces duurde +/- 45 min.
Daarbij viel mij op dat het bij 'config apt' erg lang '+/- 10 min' duurde voordat er weer beweging in kwam.
Dat er aan het eind van de installatie weer een aantal files (taal files) werden gewist.
Dat bij installatie zonder Wubi bij het opstarten gekozen kan worden voor versie 263114 en 16 met instal d.m.v. Wubi alleen 14 en nog wat andere mogelijkheden waarvan ik niet weet of dat werkt.
Maar het aanmelden lukt nu wel en ben meteen beetje gaan zoeken wat er zoal werkte.
125 foutmeldingen kreeg ik te zien met de mogelijkheid deze te repareren dus maar gedaan op goed geluk en daarna geen foutmeldingen meer.
Muziek werkte niet en vond na wat zoeken een mogelijkheid om aanvullende files(mp3 e.d.) te downloaden en de muziek werkt nu goed.

Met het instellen van een klein thuisnetwerk heb ik nog problemen maar dat komt ook wel goed denk ik.
Het probleem daarbij is het opgeven van een sever of servernaam hierover heb ik al een vraag gesteld bij het forum netwerken want ik weet niet wat ze daarmee precies bedoelen.


 
dus wil je dat je je pc opnieuw word geinstalleerd met ubuntu zoja kijk dan is dit filmpje heb ik zelf gemaakt dan weet je hoe je ubuntu moet installeren
http://www.youtube.com/watch?v=kcJRgCLIq1k
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 09:56:35 door jesse2314 »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: herinstalatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/19, 09:57:57 »
Volgens mij doe je er goed aan deze site eens uitgebreid te bestuderen.... http://sites.google.com/site/computertip/


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline track

  • Lid
Re: herinstalatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/19, 10:52:33 »
+1

JP:  lees het eerst de handleidingen, zowel deze: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
als ook deze: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Ik denk dat je dat helpt om meer te begrijpen wat er bij de installatie aan de hand is.
En na de installatie is er nog meer informatie op die sites onder het trefwoord "na de installatie".

Vriendelijke groet,

track

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: herinstalatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/31, 22:07:43 »
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn verhaal niet goed is overgekomen.
Dit is een verslagje van mijn ondervindingen bij de eerste installatie van Ubuntu 9.10.
Het werkt nu prima en kan er al goed mee overweg, het bevalt mij dus goed.
Mijn vrouw gaat al klagen omdat ik steeds achter de pc zit te zoeken naar info en heb al veel gevonden en kunnen gebruiken.

Maar nu ik jullie aandacht toch heb getrokken WEL een probleem.

Ik heb een oude laptop met Win ME, 6 Gb Hd, 64 Mb ram, de cd werkt niet en hij pakt ook geen zelfstartende USB.
Kan dus niet via cd of zelfstartende USB installeren, kan wel via LAN de andere pc´s gewoon bereiken.

Is er een mogelijkheid om vanaf een andere pc of gewoonte van USB te lezen.
Wat ik heb geprobeerd is met WUBI de iso vanaf harddisk, vanaf USB en vanaf een andere pc te lezen.
Ook alle files kopieren naar die locaties en dan installeren werkt niet.

Op internet heb ik gezocht naar andere opstart mogelijkheden maar nog niet gevonden.
Ben nu bezig me te verdiepen in de terminal commando's voor Ubuntu en heb al veel gevonden wat ik nog ga uitproberen.
Want het moet mogelijkheid zijn om de iso of de bestanden te installeren met mijn beperkte laptopje.

In ieder geval vast bedankt voor jullie aandacht.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 22:24:46 door JPubuntu »

Offline jonux

  • Lid
Re: herinstalatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/01, 11:56:26 »
64 MB ram is te weinig voor een volle ubuntu.
De kunt het beste een mini distro proberen : puppy linux /dsl
Deze kunnen wel met weinig RAM overweg en werken dan ook snel op oudere systemen.
http://www.damnsmalllinux.org/

« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 11:59:39 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

jesse2314

  • Gast
Re: herinstalatie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/01, 11:58:50 »
64 MB ram is te weinig voor een volle ubuntu.
De kunt het beste een mini distro proberen : puppy linux /dsl
Deze kunnen wel met weinig RAM overweg en werken dan ook snel op oudere systemen.


ubuntu draait bij mij prima hoor op een

pentium 2 processor
64 mb ram
32 mb videokaart

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: herinstalatie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 09:36:56 »
Omdat ik mij na de eerste installatie van Ubuntu 9.10 d.m.v. Wubi niet kon aanmelden in het aanmeld scherm heb ik geherinstalleerd en eens goed gekeken wat ik nu precies moet veranderen of intoetsen.
Er is een bekend probleem met het installeren d.m.v. Wubi op Nederlandse computers. De taal instelling van het toestsenbord wordt niet altijd goed ingesteld wat problemen kan geven met een complex wachtwoord. Dit probleem is inmiddels opgelost maar pas na de 9.10 releasedatum (dus in 10.04 LTS).
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi#Problemen

Ik heb een oude laptop met Win ME, 6 Gb Hd, 64 Mb ram, de cd werkt niet en hij pakt ook geen zelfstartende USB.
Windows ME wordt niet door Wubi ondersteund. Is het een idee ME te vergeten met de laptop helemaal over te gaan naar Linux/Ubuntu?
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Windows%20ME

Als je de harddisk tijdelijk in een andere computer kan plaatsen kan je Unetbootin gebruiken om Linux te installeren. Van Unetbootin is een wiki maar deze gaat alleen over zelfstartende USB. De mogelijkheid Linux op een harddisk te installeren is (nog?) niet beschreven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UNetbootin
« Laatst bewerkt op: 2010/01/02, 09:41:36 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: herinstalatie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/04, 03:21:06 »
-  Windows ME wordt niet door Wubi ondersteund.
Zit ik een partij te prutsen om het voor elkaar te krijgen en is het met deze info opgelost.
Ubuntu is niet te installeren met ME.

-  Is het een idee ME te vergeten met de laptop helemaal over te gaan naar Linux/Ubuntu?
Dat zou ik wel willen proberen maar ben bang dat het probleem met de CDrive een grote belemmering is.
Mede omdat de USB ook niet vanuit de bios aangestuurd kan worden.

-  Als je de harddisk tijdelijk in een andere computer kan plaatsen kan je Unetbootin gebruiken om Linux te installeren.
Ik heb al gekeken of ik de laptop open kon maken i.v.m de CD problemen maar kom niet verder dan de schroefjes losdraaien.
Daarna zit alles nog ergens vast in het midden van het apparaat en kan daardoor niet naar binnen.
De HD en CD kan ik dus niet verwijderen zonder de onder of bovenzijde te verwijderen.

Ik heb er ook over gedacht om een externe HD aan te schaffen dan heb ik ook wat meer ruimte, maar ik weet ook niet of die opgepakt zal worden, (wie heeft even zo´n ding voor mij, geintje).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 03:27:03 door JPubuntu »